پارادوکس استفاده از SLA در مدیریت درخواست‌ها

پارادوکس استفاده از SLA در مدیریت درخواست‌ها

پارادوکس استفاده از SLA در مدیریت درخواست‌ها

مدانت

پارادوکس SLA

جریان چیست؟ SLA تعریف می‌کنیم که مشکلات را بهتر حل کنیم اما خود SLA تبدیل به مشکل می‌شود چرا؟ حکایت تعریف SLA بعد از بهبود یا ایجاد بهبود بعد از تعریف SLA شبیه همان حکایتی است که اول مرغ بود یا تخم‌مرغ؟ اگرچه در طراحی سرویس SLA نیز تعریف می‌شود اما شکی نیست هرچه تعریف شده در عمل نقض می‌شود!

چرایی این موضوع نامشخص نیست بلکه عوامل زیادی سبب نقض SLA می‌شود که بطور خلاصه شامل:

  • عدم برنامه منسجم برای بهبود مستمر
  • عدم بازبینی و آپدیت SLA-ها
  • جذب منابع انسانی تازه کار
  • خروج نیروی کار باتجربه از سازمان
  • افزایش مشکلات پیش‌بینی نشده
  • افزایش تغییرات پرریسک مدیران خودسر
  • و....

این یعنی تعیین و تعریف سطوح سرویس (SLA) در محیط‌های IT و خدمات مشتریان چالش‌های زیادی به همراه دارد. یکی از این چالش‌ها، تطابق بین انتظارات مشتری و توانایی واقعی سازمان در ارائه خدمات است. از طرف دیگر، پارادوکس‌هایی مانند مواجهه با SLA که در برخی شرایط ممکن است غیرقابل اجتناب باشد، به دلیل متغیر بودن تقاضا، توزیع ناهمگن کارشناسان، و پیچیدگی‌های فنی و عملیاتی به وجود می‌آید.

چالش اصلی کجاست؟

توافق زمانیSLA که در ITIL وجود دارد زمان پاسخگویی یا زمان حل و فصل درخواست‌ها را معین می‌کند. این یعنی وقتی تعیین می‌کنیم فلان درخواست در این بازه‌ی زمانی باید پاسخ داده شود و درنهایت مرتفع شود پس باید به آن مقید هم باشیم. اما این رویاست و  در عمل اتفاق دیگری می‌افتد.

بیایید یک سناریو محتمل و پرتکرار را مثال بزنیم:

ادامه مطلب در صفحه بعد...

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x