سه نوع رویداد وجود دارد:
اطلاع رسانی: این نوع از رویدادها به شما اطلاع می دهند که چیزی تغییر کرده است اما لازم نیست کار خاصی انجام دهید فقط مطلع باشید کفایت می کند، مثلا، پشتیبان گیری خودکار با موفقیت انجام شده است! یا سرور X همکنون در دسترس است! و یا هسته وب سایت با موفقیت آپدیت شده است همه این ها ماهیت یک اعلان و اطلاع رسانی ذهنی است که البته برای شما خوب است تا بدانید که تغییر با موفقیت اتفاق افتاده است (یعنی الان، می دانید که نسخه پشتیبان گیری با موفقیت تهیه شده! این خبر خوبی است زیرا اگر نمی شد اتفاق نامیمونی خواهد بود) اما از آنجایی که به دلیل این عملیات موفقیت آمیز نمی توانید به فلان سرور جایزه بدهید! J بنابراین هیچ کار خاصی لازم نیست انجام دهید، مطلع شدن شما کافی است.
نوع رویداد اطلاع رسانی، شما را به مدیریت مشکل پیشگیرانه سوق خواهد داد!.
هشدار: این نوع از رویدادها کمی جدی تر است و در واقع ممکن است نیاز به نوعی اقدام داشته باشد. به عنوان مثال ، یک استفاده از پردازنده یک سرور ممکن است به آستانه ظرفیت خود برسد ، بنابراین یک رویداد هشدار دهنده ایجاد می شود تا به مهندسان اطلاع دهد که نیاز به نوعی مداخله دستی است. اگر اقدامی صورت نگیرد، ممکن است سرور در معرض خطر سقوط Down شدن قرار بگیرد که در نتیجه منجر به بروز یک حادثه و در حجم انبوه یک مشکل دامن گیر خواهد شد. در سناریوهایی مانند این ، رویدادهای هشدار دهنده می توانند به جلوگیری از بروز حوادث کمک کنند.
به عبارتی تا وضعیت یه نقطه جوش و قرمز نرسیده باید سریعا کاری کرد. تعیین آستانه ها، باعث می شود تا در خصوص حدود رویدادهای خطرناک جدی تر بیندیشید.
این نوع از رویدادها نیز شما را به مدیریت مشکل پیشگیرانه سوق خواهد داد!.
استثناء: این نوع از رویدادها یک شرایط استثنائی و خاص است و به این معنی است که چیزی، درست پیش نمی رود! بی تردید می دانید که این، جدی ترین نوع رویداد است و برای تحقیق و حل و فصل نیاز به توجه فوری دارند. در همه موارد، تیمهای مدیریت حادثه یا مدیریت مشکل ( مدیریت مشکل بصورت منفعلانه یا واکنش گرا!) باید درگیر شود. (مدیریت مشکل پیشگیرانه و واکنش گرا را بخوانید)
به طور خلاصه، همه حوادث یا Incident، یک نوع رویداد Event، هستند زیرا نمایانگر تغییرات منفی در زیرساخت IT سازمان هستند، با این وجود همه رویدادها، حادثه تلقی نمی شوند زیرا برخی از تغییراتی که
رویدادها را ایجاد می کنند کاملاً طبیعی و مورد انتظار است. (نظیر اطلاع رسانی موفقیت آمیز بک آپ گیری!)
رویدادها نشان می دهند که زیرساخت های فناوری اطلاعات شما به چه خوبی رفتار می کند - و مدیریت رویداد به شما امکان می دهد حوادث را کاهش دهید ، خدمات دردسرساز را برجسته کنید و عملکرد کل دارایی IT خود را مشاهده کنید. هنگامی که می توانید تصویر کامل را ببینید ، مدیریت مشکل و بهبود خدمات مداوم (CSI) - که اکنون به عنوان "بهبود مداوم" در ITIL ۴ خوانده می شود - قابلیت ها بسیار بهبود یافته اند.
این نوع از رویدادها شما را به مدیریت مشکل واکنش گرا سوق خواهد داد!.
یک مثال برای وقوع هر سه نوع رویداد:
اگر استفاده از ظرفیت هارد یک سرور در حدود ۵۰% است، مطلع شدن شما با ارسال یک پیام اطلاع رسانی توسط ابزار مدیریت رویداد کفایت می کند و شما هم فعلا نیازی به انجام کاری ندارید این را رویداد اطلاع رسانی می نامند و اما اگر آستانه ای را برای همین مورد تعریف کرده اید با این شرط:"اگر ظرفیت هارد دیسک فلان سرور به ۹۵% رسید یک هشدار ارسال کن به..." این یک رویداد هشدار است و باید سریعا دست به کار شوید تا کار از کار نگذشته! ور در آخر اگر به هردلیلی اقدامی صورت نگرفته و ظرفیت هارد سرور به ۱۰۰% رسید، سرویس موجود بر آن سرور از دسترس و یا انجام عملیات خارج شد در این صورت نوع رویداد استثناء است زیرا دیگر کار از کار گذشته و به حالت نرمال درآوردن این اتفاق صرفا منوط به انجام یک تصمیم و یا عملیات فنی توسط مهندسان شبکه هست.
برعکس حوادث، این رویدادها هستند که همه روزه و هر روز اتفاق می افتند، زیرا این جزو کلیدی از ماهیت عملیات فناوری اطلاعات است. چه کاربر وارد سیستم شود، یا چه اینکه سیستمی از حالت غیرفعال به فعال تغییر وضعیت دهد و یا پشتیبان گیری در حال اجرا باشد، در هر صورت رویدادها، اتفاقاتی هستند که در پیرامون خدمات IT مرتبا در حال وقوع هستند و استفاده از یک ابزار مناسب برای مدیریت آن بسیار ضروری و پراهمیت است
ادامه مطلب در صفحه بعد…
[…] مقاله مرتبط در خصوص مدیریت رویداد چیست را بخوانید. […]
[…] مقالهی مرتبط دربارهی مدیریت رویداد را مفصل بخوانید. […]
[…] رویداد چیست و ابزارهای مدیریت رویداد کدامند؟ […]
[…] رویداد چیست و ابزارهای مدیریت رویداد کدامند؟ […]