مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، چه وظایفی دارد و چه درآمدی؟

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، چه وظایفی دارد و چه درآمدی؟

مدانت

وظایف و مسئولیت‌های  ITSM

ITSM  (مدیریت خدمات فناوری اطلاعات) یک رشته مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است که شامل ITIL :کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات و ITSM  و CMMI (ادغام مدل بلوغ توانایی) است. این مجموعه‌ای از بهترین شیوه‌ها و سیاست‌هایی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا خدمات فناوری اطلاعات را با موفقیت ارائه دهند و راهی برای اندازه‌گیری، نظارت و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات جهت اطمینان از ارائه خدمات مطلوب و محافظت در برابر خرابی، نقض امنیتی و تقلب است.

این حوزه بزرگ، مسئولیت مدیریت مؤثر تمام جنبه‌های سیستم‌های فناوری اطلاعات ازجمله برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی، عملیات و نگهداری را عهده دار است.

ITSM  به سازمان‌ها کمک می‌کند تا نیازهای فنّاورانه مشتریان خود را به‌طور مقرون‌به‌صرفه برآورده کنند.

همچنین از اهداف کسب‌وکار پشتیبانی می‌کند و سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا فرصت‌های بهبود را شناسایی کنند و عملکرد فناوری اطلاعات خود را در برابر بهترین شیوه‌ها ارزیابی کنند.

این را می‌توان به‌عنوان مجموعه‌ای از فرایندهای سازمانی و کنترل‌های طراحی‌شده برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار به‌طور مؤثر، مؤثر و قابل‌اعتماد تعریف کرد.

متخصصان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، دارایی‌ها و منابع IT را مدیریت می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها به‌طور مؤثر کار می‌کنند.

متخصصان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات استقرار سیستم‌های فناوری اطلاعات، ازجمله زیرساخت‌ها، برنامه‌ها و خدمات را هماهنگ می‌کنند. آن‌ها همچنین عملکرد عملیاتی را نظارت می‌کنند و در صورت لزوم به حوادث فناوری اطلاعات پاسخ می‌دهند.

متخصصان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات با سایر متخصصان فناوری اطلاعات همکاری می‌کنند و ممکن است به مدیر فناوری اطلاعات یا یک مدیر ارشد دیگر گزارش دهند.

چارت و نقشهای حوزه ITSM

  • مدیر ارشد اطلاعات CIO
    1. مشاور / دستیار مدیر ارشد
    1. دپارتمان امنیت اطلاعات
      1. مسئول امنیت شبکه
    1. دپارتمان استقرار
      1. مسئول پروژه های اداری
      1. مسئول استقرار
      1. مسئول تست
      1. مسئول تغییر و تکامل
    1. دپارتمان تحویل سرویس
      1. مسئول میز خدمت
      1. مسئول مدیریت حادثه
      1. مسئول مدیریت تغییر
      1. مسئول مدیر بهبود مستمر CSI
      1. مسئول مدیر روابط تجاری BRM
      1. مسئول روابط تامین کنندگان
    1. دپارتمان معماری سرویس
      1. مسئول معماری سازمانی
      1. تحلیلگر مالی
      1. تحلیلگر تقاضا
      1. مسئول مدیریت ظرفیت
      1. مسئول مدیریت در دسترسپذیری
      1. مسئول مدیریت تدام سرویس
    1. دپارتمان مدیریت اپلکیشن
      1. مسئول پشتیبانی سیستم های سازمانی
      1. مسئول پشتیبانی ITSM
    1. دپارتمان مدیریت زیرساخت
      1. ادمینهای سیستمها
      1. ادمینهای دیتابیسها
      1. ادمینهای شبکه
    1. دپارتمان مدیریت عملیات
      1. مسئول مدیریت دیتاسنتر
      1. مسئول عملیات شبکه
      1. مسئول سرویسهای شبکه

ادامه مطلب در صفحه بعد...


ادامه‌ مطلب در صفحه‌ بعدی...
مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x