وظایف و مسئولیتهای ITSM
ITSM (مدیریت خدمات فناوری اطلاعات) یک رشته مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است که شامل ITIL :کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات و ITSM و CMMI (ادغام مدل بلوغ توانایی) است. این مجموعهای از بهترین شیوهها و سیاستهایی است که به سازمانها کمک میکند تا خدمات فناوری اطلاعات را با موفقیت ارائه دهند و راهی برای اندازهگیری، نظارت و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات جهت اطمینان از ارائه خدمات مطلوب و محافظت در برابر خرابی، نقض امنیتی و تقلب است.
این حوزه بزرگ، مسئولیت مدیریت مؤثر تمام جنبههای سیستمهای فناوری اطلاعات ازجمله برنامهریزی، پیادهسازی، عملیات و نگهداری را عهده دار است.
ITSM به سازمانها کمک میکند تا نیازهای فنّاورانه مشتریان خود را بهطور مقرونبهصرفه برآورده کنند.
همچنین از اهداف کسبوکار پشتیبانی میکند و سازمانها را قادر میسازد تا فرصتهای بهبود را شناسایی کنند و عملکرد فناوری اطلاعات خود را در برابر بهترین شیوهها ارزیابی کنند.
این را میتوان بهعنوان مجموعهای از فرایندهای سازمانی و کنترلهای طراحیشده برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات برای رسیدن به اهداف کسبوکار بهطور مؤثر، مؤثر و قابلاعتماد تعریف کرد.
متخصصان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، داراییها و منابع IT را مدیریت میکنند تا اطمینان حاصل شود که آنها بهطور مؤثر کار میکنند.
متخصصان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات استقرار سیستمهای فناوری اطلاعات، ازجمله زیرساختها، برنامهها و خدمات را هماهنگ میکنند. آنها همچنین عملکرد عملیاتی را نظارت میکنند و در صورت لزوم به حوادث فناوری اطلاعات پاسخ میدهند.
متخصصان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات با سایر متخصصان فناوری اطلاعات همکاری میکنند و ممکن است به مدیر فناوری اطلاعات یا یک مدیر ارشد دیگر گزارش دهند.
چارت و نقشهای حوزه ITSM
- مدیر ارشد اطلاعات CIO
- مشاور / دستیار مدیر ارشد
- دپارتمان امنیت اطلاعات
- مسئول امنیت شبکه
- دپارتمان استقرار
- مسئول پروژه های اداری
- مسئول استقرار
- مسئول تست
- مسئول تغییر و تکامل
- دپارتمان تحویل سرویس
- مسئول میز خدمت
- مسئول مدیریت حادثه
- مسئول مدیریت تغییر
- مسئول مدیر بهبود مستمر CSI
- مسئول مدیر روابط تجاری BRM
- مسئول روابط تامین کنندگان
- دپارتمان معماری سرویس
- مسئول معماری سازمانی
- تحلیلگر مالی
- تحلیلگر تقاضا
- مسئول مدیریت ظرفیت
- مسئول مدیریت در دسترسپذیری
- مسئول مدیریت تدام سرویس
- دپارتمان مدیریت اپلکیشن
- مسئول پشتیبانی سیستم های سازمانی
- مسئول پشتیبانی ITSM
- دپارتمان مدیریت زیرساخت
- ادمینهای سیستمها
- ادمینهای دیتابیسها
- ادمینهای شبکه
- دپارتمان مدیریت عملیات
- مسئول مدیریت دیتاسنتر
- مسئول عملیات شبکه
- مسئول سرویسهای شبکه

ادامه مطلب در صفحه بعد...