مدانت

ارزیابی بلوغ ITIL چه تفاوتی با CMMI دارد؟

ارزیابی بلوغ ITIL متناسب با مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است و شامل معیارهای بلوغ و توانایی خاص است. این می‌تواند به‌طور عینی و به‌طور خاص کل اکوسیستم فناوری اطلاعات و همچنین شیوه‌های فردی را ارزیابی کند.

 CMMI یک ابزار محترم است که برای ارزیابی بهبود فرایند استفاده می‌شود. این کاربرد عمومی دارد اما به‌طور خاص با ITSM سازگار نیست. همان‌طور که در بالا ذکر شد، مدل بلوغ ITIL و CMMI مقیاس بلوغ و توانایی مشابهی دارند.

ارزیابی بلوغ ITIL چگونه متفاوت از مدل مدیریت عملکرد COBIT 2019 است؟

ارزیابی بلوغ ITIL متناسب با مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است و به‌عنوان یکی از اجزای بسیاری در اکوسیستم فناوری اطلاعات به حاکمیت می‌پردازد. مدیریت عملکرد COBIT 2019 تنها بر روی حاکمیت متمرکز است اما به‌طور خاص به ITSM نمی‌پردازد.

ارزیابی بلوغ ITIL چه تفاوتی با ممیزی ISO20000 دارد؟

ارزیابی بلوغ ITIL ارزیابی عینی از بلوغ و قابلیت‌های عملی IT را فراهم می‌کند. در مقابل، ISO / IEC 20000، مانند تمام استانداردهای ISO، یک ارزیابی شکست‌خورده است و نه یک ارزیابی بلوغ. یک سازمان تحت ممیزی ISO / IEC 20000 باید تمام الزامات را برای تصویب برآورده کند. هیچ درجه یا روزن جزئی وجود ندارد؛ این یعنی یک رویداد یا برای همه است یا برای هیچ‌کس.

استاندارد ISO / IEC 20000 همیشه عملکردی را برای جامعه مدیریت خدمات انجام داده است که کاملاً متفاوت از ITIL است.

ISO / IEC 20000 مجموعه‌ای از فعالیت‌های بسیار خاص، قابل حسابرسی و تجویزشده را ارائه می‌دهد که یک سازمان باید برای اثبات انطباق دنبال کند. تجدیدنظر در استاندارد ISO / IEC 20000 در سال 2018 منتشر شد. این به‌روزرسانی بیشتر از یک تجدیدنظر داخلی بود، آوردن فرمت استاندارد و برخی از واژگان خود را در هماهنگی بهتر با دیگر استانداردهای ISO.

گواهینامه ITIL4 یک تصدیق بسیار متفاوت از عملکرد یک سازمان در مدیریت خدمات است. در تمام نسخ خود، ITIL  مجموعه‌ای از بهترین تمرینات و ایده‌هایی را که سازمان‌ها می‌توانند برای خود انتخاب کنند و مناسب ببینند، به جامعه مدیریت خدمات ارائه داده است. همچنین به‌عنوان یک ارزیابی بلوغ به‌جای یک ابزار انطباق "بله" یا "نه" عمل می‌کند.

علاوه بر این، معیارهای ارزیابی برای این دو کاملاً متفاوت است.

ISO / IEC 20000 بر عناصر بسیار عملیاتی، فرایند و روش‌گرا، شواهد و گزارش تمرکز دارد، درحالی‌که ارزیابی بلوغ  ITIL4، در بالاترین سطح خود، بر چگونگی هماهنگی تمام جنبه‌های مدیریت خدمات تحت سیستم ارزش خدمات ITIL4 تمرکز دارد که در جهت‌گیری آن استراتژیک است. ارزیابی بلوغ ITIL4 نمرات را از سطح  1 کار تکمیل‌شده رتبه‌بندی می‌کند اما اهداف SVS در محدوده همیشه به دست نمی‌آید) به سطح 5 (SVS بهینه‌سازی شده و متمرکز بر بهبود مستمر اختصاص می‌دهد.

مهاجرت از ITIL V3 به  ITIL4

من یک ارزیابی قبلی برای سازمانی که با آن کار می‌کردم انجام دادم ... دو سال بعد بود من به دنبال انجام یک ارزیابی دیگر برای ارزیابی پیشرفت و جاسازی بهتر ITIL4 بودم. آیا ارزیابی مدل بلوغ جدید ITIL بهترین راه است یا باید از همان ابزاری استفاده کنم که دو سال پیش از آن استفاده می‌کردیم تا بتوانم سیب را با سیب مقایسه کنم؟

از مدل جدید بلوغ ITIL استفاده کنید. بهتر است کار درست را با استفاده از ابزار مناسب ارزیابی کنید.

قبل از ارزیابی مدل بلوغ  ITIL4، سایر مدل‌های بلوغ، مانند خودارزیابی ITIL v3 و CMMI، دیدگاه مفید اما محدودتری از بلوغ فناوری اطلاعات ارائه دادند. مدل بلوغ ITIL می‌درخشد زیرا بر اساس مفاهیم ITIL4 است و درک جامع‌تری از اکوسیستم IT بزرگ‌تر را به‌جای پایبندی به یک دامنه یا استاندارد خاص فراهم می‌کند. به‌طوری‌که یک سازمان نیازی به استفاده از هرگونه راهنمایی از ITIL برای به دست آوردن یک ارزیابی عملی ندارد.

مدل بلوغ ITIL نتایج را اندازه‌گیری می‌کند - نه‌فقط فرایندهای مورداستفاده برای رسیدن به نتایج.

حتی فراتر از همه این‌ها، دو سال زمان زیادی در IT است. ارزش انجام یک ارزیابی جدید با استفاده از آخرین و بزرگ‌ترین ابزارها را دارد.

چگونه بلوغ را در سازمانی که نیاز به انتقال از مفاهیم ITIL v3 مانند حاکمیت و کنترل به مفاهیم ITIL4  مانند توانمندسازی و ارزش دارد، اندازه‌گیری می‌کنید؟

نکته مهم در مورد مدل جدید ITIL4 بلوغ این است که می‌تواند حتی با شرکت‌هایی که هنوز به‌طور رسمی هیچ نسخه‌ای از ITIL را نپذیرفته‌اند، کار کند. ازآنجاکه  ITIL، از طریق تمام نسخه‌های خود، همیشه بر اقدامات اصولی و سازمان‌دهی منطقی متمرکزشده است، ارزیابی بر روی کارهایی که این شرکت‌ها انجام می‌دهند و چگونه آن‌ها را انجام می‌دهند، تمرکز می‌کند. مدل ITIL عوامل و معیارهای موفقیت عملی مشخص و عینی را فراهم می‌کند. با توجه به این موضوع، ایده ارزیابی یک سازمان بر اساس نتایج واقعی، وزن بیشتری نسبت به اینکه آیا اقدامات بیشتر مربوط به ITIL v3 یا ITIL4 است یا خیر، حمل می‌کند. این می‌تواند به‌عنوان یک مدل بلوغ جهانی، صرف‌نظر از اینکه دکترین مدیریت خدمات در حال استفاده است، خدمت کند.

برای پاسخ به این سؤال ازنقطه‌نظر دیگری، در عصر  ITIL v3، ما اغلب فرایند استاندارد و تکراری را به‌عنوان استاندارد طلایی برای موفقیت فناوری اطلاعات به رسمیت می‌شناسیم. مطمئناً، فرایند قابل تکرار و حکومت فرایند هنوز جای خود را دارد و می‌تواند ارزشمند باشد. بااین‌حال، در عصر  ITIL4، ما می‌دانیم که فرایند (حتی فرایند بزرگ) می‌تواند سیلو خود را بسازد. ارزیابی بلوغ از مفهوم چهار بعد مدیریت خدمات و جریان‌های ارزش (به‌عبارت‌دیگر، تقاطع بین فرایندها) به‌عنوان راهی برای کشف ارزش واقعی فرایندها استفاده می‌کند - یعنی به مشتریان برای انجام کار خود و ایجاد و حفظ خدمات و محصولات سودمند کمک می‌کند.

ITIL v3  برای ارائه "بهترین تمرینات" موردانتقاد قرار گرفت که تمرین کنندگان "مستقیم از کتاب" به‌جای انطباق آن‌ها برای پاسخگویی به نیازهای سازمان خود استفاده می‌کردند. به نظر می‌رسد ITIL4 برای جلوگیری از این انتقاد طراحی‌شده است و بیشتر بر "تمرینات خوب" یا "بهترین ایده‌ها" تمرکز دارد.

ادامه مطلب در صفحه بعد...


ادامه‌ مطلب در صفحه‌ بعدی...
مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x