مدانت

همچنین تغییرات جالبی در تمرینات مدیریت خدمات وجود دارد و این علاقه احتمالا به نقش شما بستگی دارد. برای من، مدیریت تغییر مبحث است که اهمیت دارد و در حال حاضر مدیریت تغییر یا "کنترل تغییر" در دو زمینه جدید از تجزیه و تحلیل کسب و کار و مدیریت دارایی های IT (ITAM) حائز اهمیت است. از لحاظ تغییر آیا می توان از فعالیت های مرتبط با تغییرات مرتبط با فناوری اطلاعات در مقابل "مدیریت تغییر سازمان" استفاده کرد!؟ این موضوع فعلا کمی مبهم است بحث مدیریت تغییر سازمانی و مدیریت تغییر فناوری اینجا با هم ادغام شده اند!؟  البته یک اتفاق من فوق العاده هیجان انگیز دیگر اضافه شدن - ITSM و ITAM است که قرار است باهمدیگر هم کار کنند این بهترین زمان است تا آنها با هم و در یک نقطه متمرکز اداره شود. به عبارتی ITAM دیگر بحث جدایی از ITSM نخواهد بود!

CSI [21] تغییر کرده است.

مهمترین راز ماندگار و محبوبیت چارچوب ITIL موضوع "بهبود مستمر" است. CSI بهبود مستمر خدمات آنقدر مورد توجه بوده و هست که برای تداوم و رشد روزافزون نیازمند آن هستیم و به نظر می رسد که آین راز نگهداری از ITIL است – اما از آنجایی که در ITIL4 زنجیره ارزش پا به میان گذاشته بی شک بهبود مستمر نیز بر پایه آن دستخوش تغییر می شود. هرچند هنوز مطالب گسترده ای در خصوص CSI سیستم ارزش خدمات منتشر نشده اما باید دید که آیا ITIL4 SVS  علاوه بر تمرکز بیشتر بر ارزش (همکاری) به اندازه کافی برای پیشرفت مستمر برای افراد و سازمان هایشان هم متمرکز شده است؟

حاکمیت در حال حاضر صندلی مناسب در میز ITIL دارد.

اگر از ده نفر راجب حاکمیت بپرسید، یازده جواب مختلف دریافت خواهید کرد. شباهت ها و برداشتهای افراد سبب سردرگمی بیشتر ما می شود و در گفتار آنها اغلب شیوه های حکومتداری و مدیریت را برعکس میتوان دید. در آینده مطالب بیشتری در این خصوص ارایه خواهیم کرد اما بدانید که پوشش چارچوب حاکمیت کوبیت Cobit در ITIL4 کاملا مورد توجه قرار گرفته است.

روشن تر شدن چراغ اتوماسیون در ITIL

ما در IT کار می کنیم، بنابراین بسیاری از ما قبلا می دانستیم که «اتوماسیون، دوست ماست» و هدف از آن، کمک به افراد و گروه ها در یک راه «بهتر، سریع تر و ارزان تر» است. رشد نرم افزارهای اتوماسیونی نقش بسیار بزرگی در ایجاد زندگی حرفه ای و ساده تر IT ایفا کرد. در ابزارهای پیاده سازی ITIL نیز به اتوماسیون و خودکاری سازی از قبل توجه شده بود اما در نسخه جدید ITIL، گنجاندن اصل هدایت جدید "بهینه سازی و خودکار سازی" که در بالا ذکر کردم، یک واقعیت بزرگ است تا بر روی میزهای خدمات فناوری اطلاعات، این فشار را بگذارد که کمک بدون استفاده از تکنولوژی، یک فرصت بزرگ از دست رفته است.

در حقیقت، توضیح این اصل جدید هدایت در کتاب پایه ITIL4 این فرصت را به سادگی به شما می دهد:

"که همه منابع سازمانی، بویژه منابع انسانی، باید به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرند. از بنابراین استفاده از این سرمایه های گرانقدر برای از بین بردن کارها، روالهای ساده، تکراری و فاقد ارزش مثبت و هر چیزی که خاصیت چندانی ندارد و بی معنی و اشتباه محض است چراکه استفاده از تکنولوژی[۲۲] برای رسیدن به آنچه که ماشین قادر است، انجام دهد سریعتر و مفیدتر است و مداخله بشر تنها زمانی اتفاق می افتد که در آن واقعا ارزش  دارد. "

چرا ITIL 4؟

یک پاسخ ساده به آن وجود دارد. ITIL 4 قرار است به متخصصان فناوری اطلاعات کمک می کند تا به طور فزاینده ای در یک بازار پیچیده، رقابت کنند و مطمئن شوند که آنها باقی می مانند. ITIL در سال ۲۰۱۱ تحت عنوان مجموعه ای پنج جلدی منتشر شد که هر یک از آنها مرحله ای از چرخه حیاتی ITSM را پوشش می دهد. اگر چه ITIL بر پایه IS / IEC 20000 (قبلا BS ۱۵۰۰۰)، استاندارد مدیریت خدمات بین المللی برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات بنا نهاده شده اما بین استاندارد ISO ۲۰٫۰۰۰، استاندارد ICT توسط IFGICT و چارچوب فعلی ITIL تفاوت های عمده ای وجود دارد.

پس از ۲۵ سال و چهار نسخه از  ITIL، Pink Elephant  هنوز اولین مرکز معتبری است که به نظر می رسد به بررسی و مشاوره آن پرداخته است.

در طول سالها، هیچ سازمان دیگری در ITIL به عنوان  فیل صورتی[۲۳] شناخته شده و تاثیرگذار نبوده، کارکنان این سازمان می گویند:"ما خودمان را "کارشناسان فناوری اطلاعات" برای هیچ چیز نمی نامیم! و یک بار دیگر ما در ضخیم شدن همه چیز با ITIL سهیم بودیم . Pink Elephant خیلی نزدیک با AXELOS کار می کند تا اطمینان حاصل شود که وقتی ITIL 4 در فوریه ۲۰۱۹ راه اندازی شد، Pink Elephant نیز در Pink19 آنرا عرضه کرد.

ادامه مطلب در صفحه بعد…

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 سال قبل

عالی

trackback

[…] مطلب مرتبط: مستند کامل ITIL۴ را دانلود کنید […]

Pedram
Pedram
1 سال قبل

کتاب

«ITIL® 4؛ ایجاد، ارائه و پشتیبانی» را از طاقچه دریافت کنید

https://taaghche.com/book/181496

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x