مدانت

چارچوب توابع عملیاتی مایکروسافت Operations Framework (MOF) 4.0 مجموعه‌ای از راهنماهایی است که باهدف کمک به متخصصان فناوری اطلاعات (IT) برای ایجاد و اجرای خدمات قابل‌اعتماد و مقرون‌به‌صرفه ارائه‌شده است.MOF برای ارائه راهنمایی در کل چرخه عمر فناوری اطلاعات ایجادشده و نخستین بار اوایل سال ۲۰۰۸ تکمیل‌شده است. این راهنمایی‌ها شامل: تمام فعالیت‌ها و فرآیندهای مدیریت خدمات، توسعه، بهره‌برداری، نگهداری و درنهایت بازنشستگی آن می‌شود. حاکمیت، ریسک و فعالیت‌های انطباق؛ بررسی‌های مدیریتی بهترین شیوه چارچوب راه‌حل مایکروسافت (MSF) است.

چارچوب یا فرایند مدل اسکرام یک چارچوب تکرارپذیر و افزایشی برای کنترل پروژه (مدیریت نرم‌افزار) است که معمولاً در زیرشاخه مدل فرایند تولید نرم‌افزار چابک و سریع است؛ که برای چابک سازی و یک نوع مدل تولید نرم‌افزار در مهندسی نرم‌افزار به‌حساب می‌رود. اسکرام یک چارچوب تولید نرم‌افزار از سری روش‌های تفکر چابک (Agile) هست. اسکرام یک چارچوب یا فرایند؟ مسئله این است، در این موضوع کاملاً بین متخصصان اسکرام دوگانگی وجود دارد. اشخاصی مانند کن شوئبر (مبدع اسکرام) دائماً از لفظ چارچوب (framework) استفاده می‌کنند و تأکید می‌نمایند که همه باید این مورد را قبول داشته باشند ولی بعضی دیگر از دوستان از لفظ فرایند یا متدولوژی برای اسکرام استفاده می‌کنند.

چارچوب یکپارچگی مدل بلوغ قابلیت (CMMI) یک رویکرد بهبود فرایند قابل‌اجرا برای یک پروژه واحد، بخش یا یک سازمان کل است. این کمک می‌کند تا کارکردهای سازمانی جداگانه و سنتی سازمانی، تعیین اهداف و اولویت‌های بهبود روند، ارائه راهنمایی برای فرآیندهای کیفیت و ارائه مرجع یا مرجع برای ارزیابی فرایندهای فعلی را باهم ادغام کرد. بااین‌حال، برخلاف Lean IT، CMMI (و سایر مدل‌های فرآیند) مستقیماً به منابع زباله مانند عدم همبستگی بین واحدهای تجاری و فناوری اطلاعات یا پیچیدگی معماری غیرضروری در یک برنامه کاربردی نرم‌افزار اشاره نمی‌کند. این مدل توسط موسسه مهندسی نرم‌افزار دانشگاه Carnegie Mellon (پیتسبورگ، پنسیلوانیا) عرضه شد.

سازمان مدیریت خدمات جهانی (USMBOK) - یک کتاب واحد منتشرشده توسط Service Management 101 است که توسط انجمن‌های تجاری حرفه‌ای مختلف به‌عنوان مرجع قطعی برای مدیریت خدمات تائید شده است. USMBOK حاوی مشخصات دقیق سیستم خدماتی و سازمان است و سابقه غنی مدیریت خدمات را به‌عنوان تعریف‌شده در حرفه مدیریت و بازاریابی تعریف می‌کند. مشخصات سازمان خدماتی هفت دامنه کلیدی دانش، معادل با نقش‌ها و ۴۰ قلم دانش را توصیف می‌کند که نمایانگر زمینه‌های تمرین و مهارت است. در میان این‌ها، در حوزه دانش ارزش مدیریت خدمات، تعدادی از مهارت‌های مربوط به Lean هستند، ازجمله Thinking Lean و نقشه‌برداری ارزش. USMBOK همچنین اطلاعات مفصلی در مورد چگونگی مدیریت مشکلات و تفکر ناب را با تفکر بیرونی (مشتری محور) در طراحی یک برنامه بهبود مستمر ارائه می‌دهد.

این چارچوب یک رویکرد برای مدیریت چند تأمین‌کننده خدمات (خدمات کسب‌وکار و همچنین خدمات فناوری اطلاعات) و ادغام آن‌ها برای سازمان‌دهی IT یک سازمان است. این هدف در جهت یکپارچه ادغام خدمات متقابل از ارائه‌دهندگان مختلف خدمات داخلی و خارجی به‌منظور رفع نیازهای تجاری است قابلیت‌های فناوری اطلاعات و ظرفیت ارائه‌شده از تأمین‌کنندگان خارجی چندگانه، تبدیل‌شدن به مدل عملیاتی غالب برای بسیاری از سازمان‌های بزرگ فناوری اطلاعات هدف این مدل است. این مدل معمولاً به‌عنوان چند راهبرد شناخته‌شده است. ارزیابی منابع از چند تأمین‌کننده به سازمان اجازه می‌دهد تا تک‌تک منابع گروه‌های فنی داخلی و یا تأمین‌کنندگان خود را حفظ کند و با استفاده از رفتارهای بازار رقابتی که باعث کاهش هزینه‌ها و نوآوری می‌شود، بیشتر سازگار باشد. تفکر SIAM فراتر از خدمات فناوری اطلاعات است که برای بسیاری از انواع خدمات تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. اصطلاح SIAM توسط اصطلاح "ادغام سرویس " که از حداقل سال ۲۰۰۹ استفاده‌شده است.

ادامه مطلب در صفحه بعد…

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] برای مشاهده نمودار و تمامی چارچوب هایی که استراتژی ITSM ر… […]

trackback

[…] چارچوب‌های مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) نقش مهمی در ارائه کارآمد خدمات فناوری اطلاعات در سازمان‌ها ایفا می‌کنند. این چارچوب‌ها رویکردی ساختاریافته برای مدیریت و بهبود فرآیندهای فناوری اطلاعات ارائه می‌کنند و تضمین می‌کنند که خدمات فناوری اطلاعات با نیازهای کسب‌وکار همسو هستند. در میان چارچوب‌های مختلف ITSM موجود، دو مورد برجسته ISO 20000 و ITIL4 هستند. درک تفاوت‌های کلیدی بین این چارچوب‌ها برای سازمان‌هایی که در تلاش برای بهینه‌سازی شیوه‌های مدیریت خدمات فناوری اطلاعات خود هستند، ضروری است. لیست تمام چارچوب‌های ITSM‌ را از اینجا بخوانید. […]

trackback

[…] لیست تمام چارچوب‌های مدیریت خدمات را از اینجا ببینید […]

trackback

[…] تمام چارچوب‌های ITSM […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x