قابلیتهای ویژه سرویس دسک
فرایندهای عملیاتی سرویس دسک پلاس با تمرینات ITIL نسخه ۴ توسط PinkVerify تصدیق شد. این محصول جزو معدود نرمافزارهای جهانی است که این گواهی انطباق با نسخه ۴ را دریافت کرده. شناخت ویژگی منحصر آن درک درستی به انتخاب و ارزیابی این محصول میدهد. مهمترین علت عدم استفادهی کامل از این سرویس، ناشی از عدم شناخت تمام امکانات و ویژگیهای آنست:
سرویس دسک پلاس یک نرمافزار بینالمللی، تحت وب و محبوب برای مدیریت خدمات است. که با تجهیز شدن به ماژول ESM امکان مدیریت تمام خدمات سازمانی را بر پایهی چارچوب ITIL میسر میکند این یعنی تمام واحدهای خدماتی سازمان میتوانند از یک بستر واحد و مشابه برای ارایهی خدمات خود استفاده کنند: ESM کار بزرگی است قطعاً تا زمانی که خود فناوری اطلاعات از این بستر به نحو احسن استفاده نکند نمیتواند واحدهای دیگر را برای استفاده از آن تعمیم داد.
ویژگیهای عمومی سرویس دسک پلاس:
- تحت وب
- امکان نصب روی سیستمعاملهای ویندوزی/لینوکسی
- پشتیبانی از دیتابیسهای MS-SQL , PostgreSQL
- دارای اپلیکیشنهای موبایل Windows, iOS, Android
ماژول ESM این امکان پوشش ۱۰ تابع از واحدهای خدماتی نظیر موارد زیر را داراست:
- واحد فناوری اطلاعات
- واحد منابع انسانی
- واحد تدارکات
- واحد تاسیسات
- واحد حقوقی
- واحد تدارکات
- واحد اداری
- واحد مالی
- واحد خدمات پس از فروش
- واحد بازرگانی
سرویس دسک پلاس مجهز به موارد زیر است:
- فرمساز
- فرایندساز
- نمودار گرافیکی روابط داراییها، چرخهی حیات درخواست و تغییرات و نشر
- گزارشساز
گزارشساز آن بر پایهی موارد زیر امکان تولید انواع گزارشات را از سرویس دسک پلاس میسر میکند:
- گزارش سازی مبتنی بر کریستال ریپورت
- گزارش سازی مبتنی بر دشبوردهای گرافیکی
- گزارش سازی مبتنی بر کوئری SQL
- گزارش سازی مبتنی بر تحلیلگر BI
سرویس دسک پلاس برای کاوش و واکشی داراییها از پروتکلهای زیر استفاده میکند:
- Agent
- SNMP v 1,2,3
- WMI
- SSH
- Telnet
- VM
- SCCM
- Desktop Central
- Monitoring Software
این محصول محبوب با راهکارهای نرمافزاری زیر یکپارچه میشود:
- سرویس دسک جیرا
- مایکروسافت تیم
- سرویس ایمیل سازمانی
- سرویس پیامک سازمانی
- مانیتورینگ
- مدیریت اکتیودایرکتوری
- مدیریت پسورد کاربران
- مدیریت تلفنهای همراه
- تحلیلگر پیشرفته مبتنی بر BI
- و تمام نرمافزارهای سازمانی از طریق API
روشهای اطلاعرسانی به کاربران و کارشناسان در این سرویس بر مبنای:
- ارسال ایمیل
- ارسال پیامک
- ارسال اعلان
- نمایش اعلانات زنگولهای در پورتال سلف سرویس
درگاههای ارتباطی این سرویس با سایر درگاههای ارتباط با مشتری/کاربر
- ایمیل
- پورتال سلف سرویس
- VOIP
- شبکههای اجتماعی و سامانههای پیامکی از طریق API
- وبسایت
- پورتال سازمانی
روشهای احراز هویت کاربران برای ورود به سرویس دسک:
- از طریق اکتیودایرکتوری
- از طریق پروتکل LDAP
- از طریق SSO
- از طریق دیتابیس داخلی
- از طریق ایمیل
- از طریق SAML