مدانت

تمرینات مدیریت عمومی/ مدیریت پروژه

تمرینات مدیریت در ITIL4

تمرینات مدیریت عمومی/ مدیریت پروژه

تمرینات مدیریت عمومی شامل ۱۴ فرایند است که معمولاً در تمام خدمات در نظر گرفته می‌شوند و برای کل سازمان قابل اجرا هستند. این‌ها دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهند که صرف نظر از نوع خدمات یا محصولاتی که سازمان ارائه می‌دهد باید در سرتاسر سیستم اجرا شوند. به عنوان مثال مدیریت امنیت اطلاعات - هر سازمانی که از فناوری مدرن استقبال می‌کند باید این کار را انجام دهد و از اطلاعات سازمان در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت کند و این فقط برای خدمات قابل اجرا نیست بلکه باید در کل سازمان تمرین شود!

General management practices (8-14) تمرینات مدیریتی عمومی
مدیریت پروژه
هدفتضمین موفقیت کلیه پروژه‌ها در سازمان از طریق انطباق و اتخاذ رویکرد رسمی مدیریت پروژه و همچنین اطمینان از بالا نگه داشتن انگیزه افراد.
شرحپروژه‌ها به طور رسمی برای تولید نتایج و دستیابی به نتایج منحصر به فرد و ایجاد ارزش تعریف می‌شوند. این امر مستلزم مشارکت در شروع، برنامه‌ریزی، تفویض اختیار، اجرا، نظارت و کنترل تمام جنبه‌های پروژه است. مطلب مرتبط: مدیریت پروژه در ITIL چگونه کار می‌کند؟
موفقیت یک پروژه با دستیابی به هدف نهایی پروژه که در هنگام شروع پروژه تعریف می‌شود، تعیین می‌شود. علاوه بر این، یک پروژه باید درخصوص تامین موراد تعریف و اجرا می‌شود:
• حفظ عملیات جاری کاروکسب به طور موثر و کارآمد
• تغییر عملیات تجاری برای اطمینان از رشد پایدار و توانایی رقابت در بازار
• بهبود مستمر محصولات و خدمات
اساساً، رویکردهای پروژه پیش‌بینی (بصورت آبشاری) و تطبیقی (یا چابک) هستند. سازمان می‌تواند با توجه به نیاز یا پروژه و پویایی آن، رویکرد خاص را منطبق و اتخاذ کند. رویکردی که همیشه وجود دارد، لازم است اطمینان حاصل شود که محدودیت‌های پروژه با دقت در نظر گرفته می‌شود. این محدوده شامل: برنامه‌ریزی، هزینه، کیفیت، منابع و ریسک است. استفاده از ماتریس آیزنهاور می‌تواند در پیشبرد موفقیت‌آمیز پروژه ها نقش کلیدی ایفا کند.
تعامل و ارتباط با ذینفعان نیز نقش بسیار مهمی در طول مدیریت پروژه ایفا می‌کند، این امر مستلزم شناسایی، تجزیه و تحلیل و تعریف استراتژی تعامل ذینفعان و رویکردهای مدیریت ارتباطات است.
مطلب مرتبط: هوش مصنوعی در مدیریت پروژه
فعالیت در سیستم زنجیره ارزش خدماتسهم مشارکت فعالیت‌های زنجیره ارزش خدمات در مدیریت پروژه عمدتاً طراحی و انتقال، دریافت و ساخت، همراه با برنامه‌ریزی، بهبود و مشارکت است. علاوه بر این، بر فعالیت‌های تحویل و پشتیبانی نیز متمرکز است.
برنامه‌ریزی: بر برنامه‌ریزی استراتژیک و تاکتیکی تمرکز دارد.
بهبود: بر ابتکارات بهبود پروژه در طول چرخه عمر آن تمرکز دارد.
مشارکت: بر مشارکت موثر سهامداران تمرکز دارد که برای موفقیت پروژه مهم است.
طراحی و انتقال: بر طراحی شیوه ها، محصولات یا خدماتی که باید از طریق پروژه ارائه شوند، تمرکز دارد.
دریافت و ساخت: بر روی دستیابی به منابع مورد نیاز مورد نیاز پروژه تمرکز دارد.
تحویل و پشتیبانی: نیز بر حصول اطمینان از نظارت و مدیریت محصولات و خدمات پس از تحویل پروژه تمرکز دارد. باید از آمادگی برای تصدی مسئولیت در حین مدیریت پروژه اطمینان حاصل کند
سهم این تمرین در فعالیت‌های سیستم زنجیره ارزش خدمات یا SVC جایی که "۰" کمترین سهم و جایی که "۳" بالاترین سهم را داراست.
برنامه‌ریزی
۳
بهبود
۳
مشارکت
۲
طراحی و انتقال
۳
دریافت و ساخت
۲
تحویل و پشتیبانی
۲

مقالات مرتبط را حتما بخوانید:

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] قسمت بعدی: مدیریت پروژه […]

trackback

[…] قسمت قبلی: مدیریت پروژه […]

trackback

[…] تمرین مدیریت پروژه در ITIL […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x