مدانت

sysadmin کیست؟ چه وظایفی و توانایی دارد و چقدر حقوق می‌گیرد؟

در طول دو دهه‌ی گذشته، فناوری اطلاعات در سازمان‌هایی از هر شکل و اندازه‌ای در مرکز توجه قرار گرفته و با سرعت رعد و برق رشد کرده است. از کوچکترین فروشگاه خرده فروشی تا بزرگترین شرکت‌ها، فناوری اطلاعات عملیات تجاری را جزو لاینفک تجارت خود می‌دانند.

نقش IT  از مدیریت عملیات اساسی مانند پیکربندی شبکه‌های Wi-Fi و وصله ایستگاه‌های کاری تا هدایت راه در تحول دیجیتال متفاوت است. کارکنان این سازمان‌ها از ده ها تا ده ها هزار نفر هستند که هر کدام از آنها از خدمات فناوری اطلاعات در تلاش برای ارائه بهترین نتایج استفاده می‌کنند.

اکنون تصور کنید که یک سازمان با قطعی ناگهانی شبکه مواجه می‌شود؛ کارکنان قادر به کار مؤثر نیستند و عملیات معمول مختل می‌شود. در این مرحله، تنها یک نام در ذهن هر کسی که به دنبال پاسخ است وجود دارد و آن sysadmin است.

انواع مدیران سیستم sysadmin

sysadmin  یا مدیر سیستم، مسئول پیکربندی و نگهداری کل زیرساخت IT سازمان است. این شامل دارایی‌های سخت افزاری و نرم افزاری مانند سرورها، ایستگاه‌های کاری، سوئیچ‌های شبکه، نرم افزار سازمانی و سیستم عامل‌ها برای پشتیبانی از عملیات روزانه سازمان ضروری می‌باشد. با چشم انداز سریع فناوری اطلاعات امروز، موقعیت سنتی sysadmin به یک نقش ترکیبی تبدیل شده. این یعنی  sysadmin  در سازمان کلاه‌های مختلف می‌پوشد و و وظایف متنوع در سازمان برعهده دارد.

مدیران سیستم معمولاً دارای درکی جامع از شبکه، سخت افزار و نرم افزار به منظور پیکربندی و حفظ یک معماری قوی و امن فناوری اطلاعات دارند. این یک پیش نیاز حیاتی برای حفاظت از داده‌ها و سیستم‌های شرکت است در حالی که تضمین عملیات کسب و کار بدون درز است.

یک مدیر سیستم ممکن است کار خود را به عنوان یک مهندس سیستم سطح ابتدایی آغاز کند و در همان تخصص بیشتری داشته باشد. هرچند می‌توان این نقش را در چندین نقش دیگر شکست و یا وجوه مشترکش را با برخی از نقش‌های مشترک یافت.

  • مدیران شبکه و سیستم‌های کامپیوتری: طراحی، نصب و مدیریت کل شبکه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری
  • سرپرستان داده‌ها: طراحی و پیکربندی پایگاه داده‌ها و نرم افزار مدیریت داده‌ها برای کمک به سازماندهی، مدیریت و ایمن سازی خطوط لوله داده‌ها.
  • مدیران ارتباطات از راه دور: نظارت بر سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده به طور خاص برای ارتباطات، از جمله VoIP، ویدئو یا سیستم‌های چت صوتی
  • مدیران وب: نظارت و نگهداری وب سایت‌ها، تجزیه و تحلیل الگوهای ترافیکی و کمک به ارائه یک تجربه کاربری یکپارچه در وب سایت سازمان

مسئولیت‌های یک مدیر سیستم چیست؟

وظایف روزانه مدیر سیستم یا sysadmin

مسئولیت‌های کلیدی یک sysadmin بسته به اندازه و دامنه سازمان متفاوت است. در کاروکسب‌های کوچکتر فناوری اطلاعات، مسئولیت‌های یک مدیر سیستم با مسئولیت‌های مدیر میزخدمت همپوشانی دارد. در اینجا لیستی از برخی از نقش‌ها و مسئولیت‌های مشترک sysadmin آمده است:

ادامه مطلب در صفحه بعد...

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x