مدانت

نقش‌های ITIL در بهبود مستمر خدمات


مدیر بهبود مستمر: CSI

  • مدیر بهبود مستمر خدمات (CSI) مسئول مدیریت بهبود فرایندهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و خدمات IT است.
  • او به طور مداوم عملکرد ارائه دهنده خدمات و بهبود طراحی فرایندها، خدمات و زیرساخت‌ها را به منظور افزایش کارایی، اثربخشی و اثربخشی هزینه اندازه گیری می‌کند.

معمار فرایند

  • معمار فرایند مسئول حفظ معماری فرایند (بخشی از معماری سازمانی)، هماهنگی تمام تغییرات در فرایندها و اطمینان از همکاری تمام فرایندها به شیوه‌ای یکپارچه است.
  • این نقش اغلب از تمام طرف‌های درگیر در مدیریت و بهبود فرایندها، به ویژه صاحبان فرایند، حمایت می‌کند. برخی از سازمان‌ها این نقش را با نقش معمار سازمانی ترکیب می‌کنند.

مالک فرایند

  • یک نقش مسئول برای اطمینان از اینکه یک فرایند برای هدف مناسب است.
  • مسئولیت‌های مالک فرایند شامل حمایت مالی، طراحی و بهبود مداوم فرایند و معیارهای ان است.
  • در سازمان‌های بزرگتر ممکن است نقش‌های جداگانه‌ای از مالک فرایند و مدیر فرایند وجود داشته باشد، جایی که مدیر فرایند مسئولیت مدیریت عملیاتی یک فرایند را دارد.

نقش ITIL در خارج از سازمان IT


مشتری

  • کسی که خدمات IT را خریداری می‌کند.
  • مشتری یک ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات شخص یا گروهی است که اهداف سطح خدمات را تعریف و موافقت می‌کند.

کاربر خدمات

  • شخصی که از یک یا چند سرویس IT به صورت روزانه استفاده می‌کند. کاربران خدمات از مشتریان متمایز هستند، زیرا برخی از مشتریان به طور مستقیم از خدمات فناوری اطلاعات استفاده نمی‌کنند.

مستند سازی نقش‌ها و مسئولیت‌های ITIL: RACI-Matrix

ماتریس RACI ("ماتریس تخصیص مسئولیت") خلاصه‌ای از نقش‌های ITIL و سطح مسئولیت انها در فرایندهای ITIL را فراهم می‌کند. این مسئولیت‌های زیر را تعریف می‌کند: R - Responsible، A - Accountable، C - Consulted و I - Informed.

→ جزئیات: ماتریس RACI را از اینجا بخوانید.

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] نقش‌ها و مسئولیتهای ITIL […]

trackback

[…] یکی دیگر از نقاط قوت  ITIL، تعریف دقیق نقش‌ها و مسئولیت‌ها در فرآیندها است. این کمک می‌کند که هر کارمند دقیقاً […]

trackback

[…] نقش یا فرد این مسولیت شناسایی حوادث را برعهده […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x