دعوای Devops و ITIL
با افزایش استفاده از اصطلاح Devops و ITIL در دنیای امروز، اغلب درگیر این پرسش هستند که آیا Devops بهتر است یا ITIL ؟ اصلا تفاوت بین این دو چیست!؟ حرف حساب را کدامیک می زند!؟ و علت چیست که اخیرا دعوا و چالش های جدی بین این دو در حال رخ دادن است؟
همانطور ممکن است اطلاع داشته باشید: Devops -DEVelopment و OPerationS یک فرهنگ، جنبش یا عمل است که بر همکاری و ارتباط هر دوی توسعه دهندگان نرم افزار و سایر متخصصان فناوری اطلاعات (IT) تکیه دارد و برای اتوماسیون سازی روند تحویل نرم افزار و تغییرات زیرساخت های فناوری، از آن یاد می شود در حالی که ITIL یک لغت نامه برای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات است که مجموعه ای از بهترین شیوه های مدیریت خدماتITSM در IT است که تمرکز بر تراز کردن خدمات فناوری اطلاعات (عملیات) همراه با نیازهای کسب و کار دارد.
ITIL تقریباً شناخته شده تر است زیرا قدیمی تر است در اینجا می خواهیم واژه ی Devops را به عنوان یک فلسفه جدید بنویسم که ابزارهای چابک توسعه نرم افزار را برای پیاده سازی آن در یک محیط زنده یا عملیاتی مرتبط می کند. Devops و ITIL هر دو محصولی از دوره ای است که در آن اختراع شده اند. ITIL در اواخر دهه ۸۰ در زمانی اتفاق افتاد که متوجه شد که وابستگی شدید و رو به رشد سازمانها در فناوری اطلاعات وجود دارد و ضروری است که لازم است تا شیوه های استاندارد برای مدیریت این رشد وجود داشته باشد. و از سوی دیگر Devops در سال ۲۰۰۸ و زمانی از روش آبشاری برای توسعه نرم افزار، محیط برنامه های بسیار برنامه ریزی شده و کنترل شده، استفاده می شد مطرح گردید.
در دنیای امروز که به سرعت در حالت تغییر است اصل رعایت کاهش زمان بندی در ارایه خدمات از هر جنسی بیشتر اهمیت پیدا می کند مخصوصا زمانی که سخن از نیاز به تغییرات بی شمار در خدمات سریعتر نیز احساس شود. پس همواره از لحظه تولید، توسعه تا استقرار و عملیات، همیشه دغدغه های بسیاری وجود داشته و همین تشابه دغدغه ها در مفاهیم است که ما شاهد تحول فلسفه یونانیان هستیم.
Devops "گروه های چند رشته ای هستند که مسئولیت اولیه را برای تولید ارزش برای مشتری و اغلب سریعا و به طور مداوم برای بهبود مستمر خدماتی را ارایه می کنند."
کسانی هستند که طرفدار استفاده از ITIL با DevOps هستند. اما بد نیست بدانید که جنبش DevOps کاملا با ITSM سازگار است. "ITIL و ITSM هنوز هم بهترین فرآیندهای کسب و کار هستند که عملیات IT را پایه گذاری می کنند و در واقع بسیاری از قابلیت های مورد نیاز برای عملیات IT جهت پشتیبانی از کارکرد DevOps را ارایه می کند."ITIL با DevOps مخالف نیست، اما ITIL باید به شیوه های DevOps سازگار باشد تا به وضوح مشخص شود که حل مسائلی که بوجود می آیند را چگونه می توانید موثر واقع گردد.
در حالی که منتقدان می گویند در رویکرد پی در پی و برنامه ریزی شده ITIL نقدهایی وجود دارد، کیمار کارو، رئیس عملیات ITSM در Axelos، در خصوص صاحبان چارچوب ITIL می گوید: "فرایندها رویکرد نیاز عقلانیت مشترک را ارایه نمی کنند، پاسخی که برای اینکه کدامیک از این دو برای هدف و استفاده مناسب ترست را می توان در این پرسش مطرح کرد: "ساده ترین فرآیندی که من می توانم طراحی کنم تا نیازهای پشتیبانی را کنترل و در عین حال اطمینان حاصل شود که ارزش مشتری حفظ و ایجاد می شود چه فرایندی است!؟"
در نتیجه؛ می توان از تصویب شیوه های DevOps در ITIL در سازمان به عنوان تکامل یک رویه منظم بر اساس فرایندها به یک سیستم برای مقابله با چالش های زمان واقعی برای اجرای سریع خدمات فکر کنم. حال آن رویه منظم ITIL باشد یا DevOps هر جور که پروسه ای ساده تر و سریعتر را به من القا کند همان بهترین انتخاب است یا اینکه ترکیبی از این دو! از فرآیندهای ITIL به عنوان نقطه شروع برای تجزیه و تحلیل مزایای بالقوه بهره گرفت در حالیکه پیاده سازی DevOps می توان تمرکز زیادی را به همراه داشته باشد. این می تواند نقاط دردناک و مشترکی باشد که می توان از طریق همکاری و اتوماسیون سازی، آن دو بیشتر بهره مند شد.
تفاوت ها! دعوا بر سر چیست!؟
به نظر می رسد که افراد به سختی تصمیم می گیرند که DevOpS ها اصلا دقیقا چه چیزهای هستند، و چقدر آن را با یک روش بسیار سازمان یافته مانند ITIL مقایسه می کند. برای پاسخگویی به سوالات بزرگ شما مجبور نیستید بین DevOps و ITIL یکی را انتخاب کنید؛ DevOps جایگزین ITIL یا بالعکس نیست؛ DevOps تمام مشکلات محیط ITIL را حل نخواهد کرد، DevOps با اجرای ITIL کامل نخواهد شد. اما ساختن فرایندهای IT خوب، کلید انعطاف پذیری است که در ادامه این بحث جذاب سعی داریم به آن بپردازیم:
DevOps اساسا یک فلسفه است، یک دیدگاه در مورد چگونگی حل مشکلات مشکوک تیم های توسعه و عملیات (عدم کارکردن با یکدیگر) ، از طرفی ITIL سیستم یکپارچه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) است که برای ادغام بهتر IT با نیازها و استراتژی های کسب و کار طراحی شده است. بنابراین تقریبا می شود گفت که این دو در برخی موارد، همپوشانی لازم را دارند، این دو سیستم، مسائل اصلی هسته را مطرح می کنند. بهترین راه برای برخورد با آنها از طریق هر مشکلی که سعی در حل آن داریم آنهم درست قبل از اینکه بخواهیم چیزی را پیاده سازی کنیم، باید آنچه را که دارید انجام دهید و آنچه را که لازم دارید فکر کنید.
ما به چند سناریوی معمولی که مردم را به درون دعوای ITIL وDevOps دعوت می کنیم و اینکه چگونه هر سیستم می تواند بهترین کمک را برای حل مشکل داشته باشد بنابراین پیش از اینکه آنها را مقایسه کنیم، ابتدا DevOps و ITIL را برای خود تعریف کنیم.
ادامه مطلب در صفحه بعد…
[…] دعوای DevOps و ITIL را از اینجا بخوانید […]
[…] هدف اصلی تیمهای DevOps ایجاد تعداد بالای نسخههای تولیدی قابل اعتماد که همواره روندی افزایشی در پی دارد و جلسه CAB اغلب به عنوان پادزهر این امر تلقی میشود، که بسیار مناسب هم هست و جلوی تولید و تغییرات ناخواسته را میگیرد اما گاهاً فرایند بررسی و تصویب تغییر در تولید یک روند دشوار و زمانبری ایجاد میکند و ممکن است کسب اجازهی تغییر پس از صرفکردن زمان زیاد در جلسات، حدود یک یا دو هفته زمان نیاز داشته باشد. همین موضوع سبب ناراحتی تولیدکنندگان DevOps میشود، که از نظر آنها فرایند تایید در کمیته CAB تا حدی ناعادلانه است. دلایل آنها نیز گاها درست است. خوشبختانه، ITSM در طی سالیان متمادی تفکر خود را متحول کرده و تلاش زیادی برای تطبیق نیازهای DevOps با ITIL انجام داده. به عنوان مثال: داشتن بررسی CAB برای هر درخواست تغییر، کارآمد نیست و قطعاً منطقی هم نیست. دعوای DevOps و ITIL را از لینک زیر بخوانید. […]
[…] دعوای ITIL با DevOps […]
[…] دعوای ITIL با DevOps […]
[…] مقاله دعوای Devops با ITIL را بخوانید. […]