مدانت

About Author

                Hadi, Ahmadi is an Author, Poet, Interpreter, Senior Lecturer in ITIL, Designer and Founder MedaNet, Kazio web-shop, Shersaz and etc... A business oriented IT Leader with 15+ years' experience in IT/ICT (more than 10 years in Iranian Companies) along with strategic vision to IT as key business enabler. Highly credible with a strong technical base combined with a passion for achieving all objectives and building high performance teams. Specialties: IT Governance, IT Management, IT Strategy, IT Service Management, Change Management, IT Centralization and Shared Service Setup, Management Consultancy, Service Desk Management, ITSM, ITAM, ITOM and etc... Since 1999 he have written three books of poetry and literature there are published at a few years ago. So he translated a few books about ITIL, Easy IT Management, MMB, Networking at last year. He passed ITIL v03, 04 for IT Management services and he can manage multi team work towards a better future in the IT & Network scopes.

Official web: www.Soroushane.ir

Resources:

  • Gartner report 2017
  • Axelos web resource
  • Forbes inside ITIL Report
  • Easy IT Management book by Ahmadi, Hadi
  • Everything you need to know about ITIL4 by Dr. Mauricio Corona ITIL4 Arquitect & Author
  • Managenegine  ServiceDesk Plus farsi book
  • Sysaid ITIL article 2019
  • Pinkelephant pink verify ITSM table
  • Joetheitguy ITIL4 article
  • Medanet, Managenegine archived resource ITSM documents
  • IT Governance: Book by Peter Weill and Jeanne W. RossIT Governance Important for ITSM Implementation: Article by Bill Powell, Service Management Strategy Leader, IBM Global Services

[۱] Information Technology Infrastructure Library

[۲] Information Technology Service Management

[۳] Gartner یک شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی است، که در زمینه ارائه خدمات برون‌سپاری، تحقیق وپژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت می‌نماید. این شرکت مبدع نوعی ارزیابی بنام مربع ۴ بخشی است که به آن Magic quadrant یا به اختصار آن را MQ می نامند. MQQ یک نام تجاری شناخته شده در بازار فناوری است که در اصل گزارشی از موقعیت شرکت های فعال در بازار گسترده فناوری را ارائه می دهد و میزان رشد و رقابت آن ها را به طور سالانه یا دوسالانه مورد بررسی قرار می دهد.

[۴] Gartner 2017 ITSM Report

[۵] Best Practices

[۶] Pink19 بیست و سومین رویداد بین المللی PinkVerify است که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد و بررسی ITIL ۴ در آن بطور رسمی معرفی می شود.

[۷] PinkVERIFY (پینک وریفای) یک سرویس ارزیابی بین المللی برای مجموعه ابزارهای مدیریت فناوری اطلاعات (ITSM) است. که در سال ۱۹۹۸ ایجاد شد و جهت تمرین کنندگان ITIL® / ITSM ابزارهای نرم افزاری را شناسایی و معرفی می کند، همچنین به ارائه دهندگان خدمات ITSM ، یک گواهینامه اعطا می کند که به معنای سازگاری و تصدیق یک فرآیند تولید شده در محصول آنها با ITIL Best Practices است و به آنها اجازه می دهد تا مجوز معتبر PinkVERIFY را نگه دارند و از لوگو PinkVERIFY برای اهداف بازاریابی استفاده کنند.

[۸] Developers

[۹] DevOps اختصار "توسعه نرم‌افزار Development" و "عملیات فناوری اطلاعات Operations" است. چارچوبی است که شامل مجموعه‌ای از روشها، فرایندها و ابزارهایی است که بر ارتباطات، همکاری و یکپارچه بین تیم‌های توسعه نرم‌افزار و عملیات فناوری اطلاعات، تمرکز دارد ارزش‌های تولید شده را سریعاً به کاربران نهایی می‌رساند. ادغام کلمات اختصاری “Dev” و “Ops” به این موضوع اشاره دارد که توسعه و عملیات به عنوان دو تیم مستقل و کاملاً جدای از هم، جای خود را به تیم‌های چند تخصصی با مهارتها، روش‌ها و ابزار یکپارچه داده است. این چارچوب دعواهای زیادی با ITIL داشته است!

[۱۰] Kaizen یک واژه ژاپنی است و به معنای بهبود یا تغییر دائم برای رسیدن به نتایج بهتر که در آن تمرکز بر روی بهبود مستمر فرایند تولید، مهندسی یا مدیریت کسب و کار است.

[۱۱] Cobit اختصار Control Objectives for Information and Related Technologies (اهداف کنترل برای اطلاعات و فن آوری های مرتبط) است و چارچوبی دیگر برای مدیریت فناوری اطلاعات که یک مجموعه کنترل کامل بر فناوری اطلاعات را فراهم می کند و آنها را در اطراف یک ساختار منطقی از فرآیندها و عوامل مرتبط با فناوری اطلاعات سازماندهی می کند.

[۱۲] PEST یا (Political, Economic, Socio-cultural and Technological) یک مدل تجزیه و تحلیلی (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و تکنولوژیکی) است، که چارچوبی از عوامل کلان محیطی مورد استفاده در مولفه اسکن محیطی مدیریت استراتژیک را توصیف می کند. این بخشی از یک تحلیل خارجی در هنگام انجام تجزیه و تحلیل استراتژیک و یا انجام تحقیقات بازار است و خلاصه ای از عوامل مختلف کلان محیطی را مورد توجه قرار می دهد. پستل یک ابزار استراتژیک برای درک رشد یا کاهش بازار، موقعیت تجاری، پتانسیل و جهت عملیات است.

[۱۳] Big picture یا تصویر بزرگ، همان چشم انداز کلی شماست که قرار است در آینده به آن برسید استفاده از این عبارت در ITIL یعنی چشم انداز و دید کلی شما از بلوغ نهایی فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

[۱۴] Lean IT لاغرسازی انفورماتیک است! چارچوبی برای حذف زباله ها( فرایندها، محصولات و خدمات) بلا استفاده از فناوری اطلاعات با هدف لاغر کردن آن، زیرا زباله ها کارهایی هستند که برای یک محصول یا خدمات ارزش افزوده ایجاد نمی کند. Lean IT برای تمرین کنندگان، چالشهای مهمی را ایجاد می کند در حالی که مزایای کمتری ارایه می کند. پیاده سازی Lean IT، یک فرآیند مداوم و طولانی مدت است که ممکن است سال ها طول بکشد تا اصول لاغرسازی به فرهنگ سازمان تبدیل شود.

[۱۵] Agile چابک سازی توسعه نرم‌افزار است! چارچوبی است مفهومی و شامل مجموعه از روش های توسعهٔ نرم‌افزار مبتنی بر تکرار و به شکل تدریجی است که در آنها، راه‌حل‌ها از طریق خودسازمان‌دهی و همکاری بین تیم‌های مختلف کاری، انجام می‌شوند. این روش پاسخ‌های سریع و انعطاف‌پذیر برای انجام تغییرات را تقویت می‌کند. این چارچوب مورد پسند برنامه نویسان و توسعه دهندگان است!

[۱۶] کتاب مدیریت آسان انفورماتیک با پوشش آموزش ITIL و ابزار پیاده سازی آن سرویس دسک پلاس از تألیفات اینجانب بوده و در سال ۱۳۹۸ تجدید چاپ شد.

[۱۷] جزییات ITIL ویرایش های قدیمی را در اینترنت مطالعه فرمایید. پرداختن به ریز آن خارج از حوصله این بحث است!

[۱۸] کتاب نشانه های پنهان، مجموعه ای از داستان های کوتاه فلسفی و اجتماعی است که از تألیفات اینجانب است و توسط انتشارات افراز در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسید.

[۱۹] Service Value System (SVS)

[۲۰] Service Value Chain

[۲۱] Continual Service Improvement (CSI) 

[۲۲] عبارت "استفاده از تکنولوژی برای دستیابی به آنچه که قادر است" نیز جالب توجه است – که البته هم برای مشتری و هم تکنسین ها چندان خوشایند نیست که با یک روش بظاهر احمقانه با ربات صحبت کنند! در تکنولوژی مطرح شده بجای اتوماسیون سازی محض، استفاده از هوش مصنوعی می تواند بهتر باشد.  امیدوارم، نشریات آینده و دیگر منابع ITIL4 توصیه های عملی در مورد کارها را به اشتراک بگذارند و بیشتر به تمرین کنندگان ITSM برای کمک به پذیرش و بهره برداری از اتوماسیون (و AI) هوش مصنوعی کمک بیشتری برسانند.

[۲۳] Pink Elephant

[۲۴] Information Technology Infrastructure Library

[۲۵] Information Technology Service Management

[۴] Gartner 2017 ITSM Report

[۵] Best Practices

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 سال قبل

عالی

trackback

[…] مطلب مرتبط: مستند کامل ITIL۴ را دانلود کنید […]

Pedram
Pedram
1 سال قبل

کتاب

«ITIL® 4؛ ایجاد، ارائه و پشتیبانی» را از طاقچه دریافت کنید

https://taaghche.com/book/181496

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x