تمرینات مدیریتی  ITIL4

۳۴ تمرین مدیریتی در ITIL4 به زبان ساده برای اتخاذ پویایی سازمانی مدرن تعریف شده. که تمام پویایی سناریوهای فعلی سازمان نظیر: نوآوری، سرعت در بازار، پاسخ سریع به پویایی بازار، مقیاس پذیری پویا منابع و غیره را در بر میگیرد.

این نیاز به تمرینات مدیریتی مناسب برای خدمات، پروژه‌ها، محصولات، طراحی، انتقال، ساخت، آزمایش، تحویل، پشتیبانی با انطباق و اتخاذ سناریوهای تغییر همواره مورد نیاز است از همین رو مدیریت خدمات فناوری اطلاعات تعریف شده در ITIL®۴ مفاهیم تعریف شده در DevOps، Agile، Lean  را در نظر می گیرد.

ارائه خدمات با سرعت بالا، نیازمند یک محیط کسب و کار (و خدماتی) مدرن است که بر تمام تمرینات یک ارائه دهنده خدمات تأثیر میگذارد. با این تمرینات قرار است شما به موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. تمرکز بر ارائه سریع خدمات فناوری اطلاعات جدید و تغییر یافته و به موقع.
  2. ایجاد مکانیزمی برای تجزیه و تحلیل بازخورد عملکرد سرویس فناوری اطلاعات به طور مداوم در طول چرخه حیات آن
  3. اتخاذ مفاهیم چابکی برای بهبود مستمر و سریع خدمات فناوری اطلاعات، با پردازش سریع و به موقع بازخوردها.
  4. تجسم و تعریف یک رویکرد انتها به انتها (یعنی کل چرخه عمر خدمات، از ایده پردازی، از ایجاد و تحویل، تا مصرف خدمات)
  5. یکپارچه سازی تمرینات مدیریت محصول و خدمات
  6. دیجیتالی کردن زیرساخت فناوری اطلاعات با اتخاذ تمرینات فناوری مدرن مانند محاسبات ابری، میکروسرویس‌ها، مصرف‌سازی و غیره.
  7. جست‌وجوی فرصت‌ها (به طور مداوم) برای فعال کردن اتوماسیون در سراسر زنجیره ارزش ارائه خدمات.

اینها مستلزم توانمندسازی سازمان برای اتخاذ یک ساختار سازمانی مبتنی بر محصول، تعریف معماری انعطاف‌پذیر، اتخاذ آخرین تمرینات فناوری مانند محاسبات ابری، ریزسرویس‌ها، روش چابک انجام مدیریت پروژه، مدیریت مالی، مدیریت ریسک تطبیقی، طراحی انسان محور و غیره است.

تمرینات مدیریتی را می‌توان به عنوان مجموعه‌ای از منابع سازمانی تعریف کرد که برای انجام کار یا دستیابی به یک هدف طراحی شده‌اند. ۳۴ تمرین مدیریتی در ITL4 به سه بخش اصلی تقسیم میشوند. که شامل:

تمرینات مدیریت عمومی (۱۴) که در سراسر سازمان برای موفقیت کسب و کار و خدمات ارائه شده توسط سازمان قابل اجرا است.

تمرینات مدیریت خدمات (۱۷) که برای خدمات خاصی که در محیط سازمان توسعه، استقرار، ارائه و پشتیبانی می شوند، قابل اجرا هستند.

تمرینات مدیریت فنی (۳) از حوزه‌های مدیریت فناوری برای اهداف مدیریت خدمات با گسترش یا تغییر تمرکز خود از راه‌حل‌های فناوری به خدمات فناوری اطلاعات اقتباس شده‌اند.

و هر بخش حاوی چندین فرایند است.

General Management Practices (14)Service Management Practices (17)Technical Management Practices (3)
Architecture managementAvailability managementDeployment management
Continual improvementBusiness analysisInfrastructure and platform Management
Information security managementCapacity and performance managementSoftware development and Management
Knowledge managementChange control
Measurement and reportingIncident management
Organizational change managementIT asset management
Portfolio managementMonitoring and event management
Project managementProject management
Relationship managementRelease management
Risk managementService catalogue management
Service financial managementService configuration management
Strategy managementService continuity management
Supplier managementService design
Workforce and talent managementService desk
Service level management
Service request management
Service validation and testing

در بخش‌های بعد به بررسی به هدف/شرح تمرین و فعالیت و اثر آن در زنجیره‌ی ارزش خدمات خواهیم پرداخت.

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x