مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIM)
مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات، یا IT infrastructure management یک سیستم پیچیده است که از اجزای مختلف زیرساخت های فیزیکی مانند فایروالها، سرورها، سوئیچ ها و پهنایباند شبکه و همچنین اجزای زیرساختهای مجازی مانند:Xen، VMWare، Nutanix، Hyper-V و سرویسها و برنامه های کاربردی تشکیل شده است. با رشد سازمان، افزایش حجم تجهیزات زیرساخت شبکه و سرویسهای مورد استفاده، پیچیدگی زیرساختهای فناوری اطلاعات با سرعتی غیرقابل پیشبینی، مدیر ان فناوری اطلاعات را درگیر نبردی فرسایشی، مداوم و بینتیجه برای حفظ و نگهداری و بهروز ماندن شبکه میکند. این جایی است که شما میتوانید از یک استراتژی اختصاصی برای مدیریت زیرساختهای انفورماتیک خود بهرهمند شوید.
هدف از مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات اجرای فرایند نظارت بر کلیه سختافزارها، نرم افزارها و مؤلفههای شبکه در زیرساخت های IT برای افزایش نظارت بر بازدهی، کاهش هزینهها و ارائه موثر راهحلهای تجاری است. شک نکنید که شما بدون داشتن یک ابزار موفق ITIM چالشهای فراوانی خواهید داشت:
- چالش نظارت بر در دسترسپذیری و سلامت شبکه
- چالش کارایی شبکه، فرایندها و سطح سرویس
- چالش مدیریت پیکربندی
- چالش بهینهسازی پهنای باند
- چالش تطبیق و همگامسازی شبکه با رشد و توسعهی سازمان
- چالش امنیت زیرساختها
- چالش مدیریت IP-های تجهیزات شبکه
- چالش ادغام
- چالش مدیریت ذخیرهسازی اطلاعات سازمانی
چالش نظارت بر در دسترسپذیری و سلامت شبکه
مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات باید از در دسترس بودن و سلامت فیزیکی کلیه تجهیزات شبکه برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل غیرمنتظره اطمینان حاصل کند، و آسوده خاطر باشد که کلیه تجهیزات مهم و حیاتی بصورت ۲۴ ساعته و بلادرنگ در حال کنترل است.
چالش کارایی شبکه، فرایندهای سطح سرویس
تداوم کارایی یک شبکه به سلامت تجهیزات آن برمیگردد این سلامت در حقیقت نظارت بر معیارهای عملکرد در زیرساختهای فناوری اطلاعات است که خود یک رویکرد سازمانیافته را میطلبد. مدیریت تعیین فاکتورهایی که باید برای عملکرد مورد بررسی قرار گیرند بسیار حائز اهمیت است و معیارهای عملکردی مانند CPU و استفاده از حافظه، افت بسته دما، سرعت فن و غیره باید برای کارآیی عملکرد شبکه مرتبا کنترل شوند. بعد از در نظر گرفتن عواملی نظیر اهمیت پارامتر مانیتورینگ و همچنین حساسیت دستگاه میتوان به دستگاههای خاص و پارامترهای را اولویتبندی نمود.
زیرساخت های فناوری اطلاعات فقط به همان اندازه کارآمد است که توانایی ارائه راهحلهای تجاری را دارد. جدا از در دسترس بودن دستگاه، سرویس و در دسترس بودن فرآیند نیز نقش بزرگی ایفا میکند. اگر یک سرویس یا فرآیند متوقف شود، می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی کسب و کار سازمان تأثیر بگذارد، و در نتیجه کسب و کار به شدت متضرر خواهد شد. به همین دلیل، علاوه بر عملکرد دستگاه، باید نظارت بر فرایندها و خدمات مختلفی که در دستگاه های شما اجرا شود که از اهمیت یکسانی برخوردار شود.
ادامه مطلب در صفحه بعد…