sysadmin کیست؟ چه وظایفی و توانایی دارد و چقدر حقوق می‌گیرد؟

در طول دو دهه‌ی گذشته، فناوری اطلاعات در سازمان‌هایی از هر شکل و اندازه‌ای در مرکز توجه قرار گرفته و با سرعت رعد و برق رشد کرده است. از کوچکترین فروشگاه خرده فروشی تا بزرگترین شرکت‌ها، فناوری اطلاعات عملیات تجاری را جزو لاینفک تجارت خود می‌دانند.

نقش IT  از مدیریت عملیات اساسی مانند پیکربندی شبکه‌های Wi-Fi و وصله ایستگاه‌های کاری تا هدایت راه در تحول دیجیتال متفاوت است. کارکنان این سازمان‌ها از ده ها تا ده ها هزار نفر هستند که هر کدام از آنها از خدمات فناوری اطلاعات در تلاش برای ارائه بهترین نتایج استفاده می‌کنند.

اکنون تصور کنید که یک سازمان با قطعی ناگهانی شبکه مواجه می‌شود؛ کارکنان قادر به کار مؤثر نیستند و عملیات معمول مختل می‌شود. در این مرحله، تنها یک نام در ذهن هر کسی که به دنبال پاسخ است وجود دارد و آن sysadmin است.

انواع مدیران سیستم sysadmin

sysadmin  یا مدیر سیستم، مسئول پیکربندی و نگهداری کل زیرساخت IT سازمان است. این شامل دارایی‌های سخت افزاری و نرم افزاری مانند سرورها، ایستگاه‌های کاری، سوئیچ‌های شبکه، نرم افزار سازمانی و سیستم عامل‌ها برای پشتیبانی از عملیات روزانه سازمان ضروری می‌باشد. با چشم انداز سریع فناوری اطلاعات امروز، موقعیت سنتی sysadmin به یک نقش ترکیبی تبدیل شده. این یعنی  sysadmin  در سازمان کلاه‌های مختلف می‌پوشد و و وظایف متنوع در سازمان برعهده دارد.

مدیران سیستم معمولاً دارای درکی جامع از شبکه، سخت افزار و نرم افزار به منظور پیکربندی و حفظ یک معماری قوی و امن فناوری اطلاعات دارند. این یک پیش نیاز حیاتی برای حفاظت از داده‌ها و سیستم‌های شرکت است در حالی که تضمین عملیات کسب و کار بدون درز است.

یک مدیر سیستم ممکن است کار خود را به عنوان یک مهندس سیستم سطح ابتدایی آغاز کند و در همان تخصص بیشتری داشته باشد. هرچند می‌توان این نقش را در چندین نقش دیگر شکست و یا وجوه مشترکش را با برخی از نقش‌های مشترک یافت.

  • مدیران شبکه و سیستم‌های کامپیوتری: طراحی، نصب و مدیریت کل شبکه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری
  • سرپرستان داده‌ها: طراحی و پیکربندی پایگاه داده‌ها و نرم افزار مدیریت داده‌ها برای کمک به سازماندهی، مدیریت و ایمن سازی خطوط لوله داده‌ها.
  • مدیران ارتباطات از راه دور: نظارت بر سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده به طور خاص برای ارتباطات، از جمله VoIP، ویدئو یا سیستم‌های چت صوتی
  • مدیران وب: نظارت و نگهداری وب سایت‌ها، تجزیه و تحلیل الگوهای ترافیکی و کمک به ارائه یک تجربه کاربری یکپارچه در وب سایت سازمان

مسئولیت‌های یک مدیر سیستم چیست؟

وظایف روزانه مدیر سیستم یا sysadmin

مسئولیت‌های کلیدی یک sysadmin بسته به اندازه و دامنه سازمان متفاوت است. در کاروکسب‌های کوچکتر فناوری اطلاعات، مسئولیت‌های یک مدیر سیستم با مسئولیت‌های مدیر میزخدمت همپوشانی دارد. در اینجا لیستی از برخی از نقش‌ها و مسئولیت‌های مشترک sysadmin آمده است:

مسئولیت‌های Sysadmin

  1. پشتیبانی کاربر نهایی

Sysadmins  با حل مسائل مربوط به کامپیوتر، شبکه و برنامه، کمک‌های فنی را به کاربران ارائه می‌دهد. همچنین عیب یابی از راه دور و آموزش نرم افزار را برای کاربران نهایی فراهم می‌کنند.

به عنوان مثال، sysadmin  له کاربران نهایی که از خانه کار می‌کنند با اتصال به VPN سازمان کمک می‌کند. همچنین پچ هایی را برای ایستگاه‌های کاری، سرورها، تلفن‌های همراه و تبلت ها مستقر می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تمام دارایی‌های نرم افزاری به روز هستند و هیچ آسیب پذیری را حفظ نمی‌کنند.

  • مستندات

Sysadmins  سوابق دقیق برای سیستم‌های فناوری اطلاعات شرکت مانند نمودارهای معماری شبکه، دستورالعمل‌های پیکربندی سخت افزار و نرم افزار و روش‌های عیب یابی مسائل را ایجاد و نگهداری می‌کند. علاوه بر این اطمینان حاصل می‌کند که سوابق دارایی فناوری اطلاعات، از جمله موجودی سخت افزار و نرم افزار، به روز نگه داشته می‌شود تا شرکت اماده حسابرسی باقی بماند.

به عنوان مثال، فروشندگان نرم افزار ممکن است ممیزی‌های دوره‌ای را در سازمان‌هایی که از محصولات خود استفاده می‌کنند انجام دهند تا تأیید کنند که تعداد مجوزهای مورد استفاده از تعداد مجوزهای پرداخت شده پیشی نمی‌گیرد. مستند سازی تمام این مواد مصرفی و اماده بودن برای حسابرسی برای سازمان‌ها بسیار مهم است زیرا عدم براورده کردن انتظارات حسابرسی می‌تواند منجر به جریمه‌های بزرگ و آسیب رساندن به شهرت سازمان شود.

  • مدیریت پروژه

مدیران سیستم همچنین ممکن است در مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات مانند مهاجرت برنامه‌های کاربردی به ابر، اجرای یک سیستم تشخیص نفوذ جدید یا توسعه و استقرار یک برنامه بازیابی شرکت کنند.

به عنوان مثال، اگر یک سازمان برنامه‌های پیش فرض خود را به ابر منتقل کند، مدیر سیستم در بسیاری از وظایف مانند برنامه ریزی و ارزیابی مهاجرت، اماده سازی داده‌ها، ایجاد حساب‌های ابری، تأمین منابع و ازمایش و اعتبار داده‌ها و فرایندها در محیط ابر درگیر خواهد شد.

  • نصب و پیکربندی سخت افزار و نرم افزار

مدیران سیستم مسئول نصب، پیکربندی و نگهداری سرورها، دستگاه‌های شبکه، سیستم عامل‌ها، برنامه‌ها و سایر اجزای سخت افزاری و نرم افزاری هستند.

این سناریو را در نظر بگیرید: یک مدیر سیستم یک هشدار در ابزار نظارت خود در مورد فضای کم دیسک بالقوه در یکی از سرورها دریافت می‌کند sysadmin به طور فعال حرکت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که سرور از حافظه خارج نمی‌شود که بر عملیات تجاری تأثیر می‌گذارد. او بار فرایندهای در حال اجرا بر روی پشته سرور را با مجموعه دیگری از سرورها متعادل می‌کند. متناوباً، قادرست اسلات‌های حافظه را ارتقا ‌دهند.

  • پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات

Sysadmin  مسئول پیاده سازی و نگهداری پشتیبان گیری داده‌ها و روش‌های بازیابی برای محافظت از داده‌های ارزشمند سازمان است. این تضمین می‌کند که داده‌ها را می‌توان در صورت خرابی سیستم، حمله سایبری یا بلایای طبیعی بازیابی کرد. تصور کنید که یک بازیگر تهدید، پایگاه داده اصلی سازمان را که طرح‌های فناوری اختصاصی را در خود دارد، پاک می‌کند. بدون یک کپی از این داده‌ها، نتایج کسب و کار سازمان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. همچنین او مسئول پشتیبان گیری از داده‌ها در یک پایگاه داده ثانویه در فواصل منظم هستند. این به سازمان کمک می‌کند تا داده‌ها را به یک نقطه در زمان قبل از حمله بازگرداند و بدون هیچ مشکلی بهبود یابد.

  • تعمیر و نگهداری شبکه

Sysadmin  زیرساخت‌های شبکه را نظارت و نگهداری می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که آن را هموار و کارامد اجرا می‌کند. این شامل عیب یابی مشکلات شبکه، پیکربندی فایروال‌ها و اطمینان از امنیت شبکه است. اگر یک سازمان با تراکم شبکه مواجه شود، به مدیر سیستم بستگی دارد تا به سرعت بهبود یابد و اطمینان حاصل شود که کارکنان با اختلالات طولانی مدت مواجه نمی‌شوند. مدیر شبکه ابتدا به دنبال یک کار برای بهبود سرعت اتصال و پهنای باند شبکه است. هنگامی که یک کار در اطراف اجرا می‌شود، مدیر سیستم علت ازدحام را تعیین می‌کند و با ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) تماس می‌گیرد تا یک خط اجاره‌ای ارتقا یافته با پهنای باند افزوده را درخواست کند تا اطمینان حاصل شود که این مسئله دوباره تکرار نمی‌شود.

  • مدیریت امنیت

Sysadmins  مسئول حصول اطمینان از انطباق با سیاست‌های امنیتی به منظور حفاظت از منابع IT سازمان در برابر هستند. دسترسی غیرمجاز، بدافزار و تهدیدات مختلف دیگر. تصور کنید که یک سازمان یک اطلاعیه از یک فروشنده نرم افزار در مورد یک آسیب پذیری روز صفر در پیشنهادات خود دریافت می‌کند. مسئولیت بر عهده مدیر سیستم و تیم انها برای شناسایی تمام دارایی‌هایی است که نرم افزار آسیب دیده را اجرا می‌کنند و یک پچ را اجرا می‌کنند.

 Sysadmin نیاز به یک پاسخ چابک به حوادث امنیتی با درک و تفسیر کافی از هشدارها، اطلاعیه‌ها و رویدادها دارد.

یک روز در زندگی یک مدیر سیستم

یک روز معمولی در زندگی یک مدیر سیستم بسته به عواملی مانند اندازه سازمانی که برای آن کار می‌کند، منطقه تخصص و صنعتی که در آن هست متفاوت است. در اینجا یک طرح کلی از آنچه که یک روز کاری ممکن است برای sysadmins در کسب و کارهای کوچک و متوسط و همچنین شرکت‌های بزرگتر باشد.

تیم‌های کوچک

در یک سازمان کوچکتر، یک مدیر سیستم، روز خود را با چک کردن تیکت‌های اختصاص داده شده آغاز می‌کند. سپس آنها به هر پروژه یا تغییراتی که بخشی از آن هستند حرکت می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که وظایف درگیر تکمیل می‌شوند. این وظایف می‌تواند شامل پیگیری تأییدیه‌ها و اطمینان از ایجاد برنامه‌های پشتیبان گیری و راه اندازی دقیق، افزایش سفارشات خرید برای تجهیزات، پیکربندی سیستم‌های فناوری اطلاعات مانند سوئیچ شبکه در صورت ارتقاء زیرساخت‌های شبکه، ثبت نام نقاط پایانی در یک سیستم مدیریت دارایی و اطمینان از سیاست‌های امنیتی و آخرین به روز رسانی نرم افزار باشد. سپس sysadmin ایستگاه‌های کاری را که نیاز به دور بعدی ارتقاء و پچ های سیستم عامل دارند نظارت می‌کند و تأیید می‌کند که آیا سیستم‌عامل روترهای Wi-Fi و نقاط دسترسی به روز است. در تیم‌های دو تا چهار نفره، مدیران سیستم نقش‌های متعددی مانند مدیر میزخدمت، مدیر شبکه و مهندس پشتیبانی محاسبات کاربر نهایی را بر عهده می‌گیرند.

تیم‌های سازمانی

در تیم‌های سازمانی، متخصصان زیادی برای مدیریت جنبه‌های مختلف فناوری اطلاعات وجود دارند. مدیران خاصی به عملیات خاص مانند مدیریت شبکه و مدیریت ارتباطات اختصاص داده شده‌اند. در اینجا چیزی است که یک روز معمولی در زندگی یک مدیر سیستم کار در یک شرکت به نظر می‌رسد:

 مدیران شبکه

مسئولیت کلیدی یک مدیر شبکه، نظارت دقیق بر سیستم‌های نظارت است. به عنوان مثال، یک مدیر سیستم مدیریت شبکه از طریق یک داشبورد می‌رود تا ببیند ایا مشکلی در پهنای باند شبکه وجود دارد یا چه چیزی می‌تواند باعث از دست دادن بسته شود. همچنین جنبه‌های امنیتی شبکه را با بررسی هر تروجان یا بدافزاری که ممکن است از طریق BYODs و ایستگاه‌های کاری ناامن وارد شبکه دفتر شده باشد، را بررسی می‌کند. اگر به یک پروژه مانند ارتقاء زیرساخت شبکه اختصاص داده شود، مدیر شبکه بر روی وظایف اختصاص داده شده به انها کار می‌کند، مانند تماس با ISP در مورد ارتقاء پهنای باند، راه اندازی مجدد روترها و محدود کردن دسترسی شبکه برای تعادل بار ترافیک. سپس مدیر شبکه بر روی هر تیکت یا سؤالات مربوط به شبکه از کارکنان کار می‌کند. در نهایت، مدیر شبکه روز را با بررسی داشبوردها و ارسال یک گزارش جمعی از KPI ها به CIO به پایان می‌رساند، که معیارها را نگه می‌دارد.

مدیران پایگاه داده

یک مدیر پایگاه داده روز را با بررسی ابزار نظارت برای پیگیری عملکرد پایگاه داده و حوادث بالقوه اغاز می‌کند. آنها بر روی تنظیم دقیق پارامترهای طراحی پایگاه داده، نمایش داده شد و بیشتر برای بهینه سازی عملکرد سیستم جامع کار می‌کنند. پیش بینی نیازهای رو به رشد داده‌ها و هماهنگ کردن معماری پایگاه داده با انها بخش مهمی از کار آنها است. بنابراین، مدیر پایگاه داده نیز در پروژه‌های برنامه ریزی ظرفیت و بحث‌ها شرکت می‌کند. در نهایت، مدیر پایگاه داده اسنادی را که شامل ساختارهای پایگاه داده، تنظیمات و روش‌ها است، بررسی و به روز می‌کند.

مدیران امنیتی

مدیر سیستم‌های امنیتی مسئول اطمینان از اینکه سیستم‌های امنیتی سازمان مانند فایروال‌ها، فیلترهای ایمیل و ابزارهای مدیریت آسیب پذیری به درستی پیکربندی و مدیریت می‌شوند. این شامل به روز ماندن با آخرین تهدیدات امنیتی و آسیب پذیری ها و همچنین نظارت بر شبکه‌ها و سیستم‌های سازمان برای هر گونه نشانه‌ای از دسترسی غیر مجاز یا فعالیت‌های مخرب است. انها همچنین مسئول انجام ممیزی‌ها و ارزیابی‌های امنیتی برای شناسایی نقاط ورود بالقوه و بردارهای حمله هستند و بهبود وضعیت امنیتی سازمان را توصیه می‌کنند.

چگونه به یک sysadmin موفق تبدیل شویم؟

هیچ مسیر مشخصی وجود ندارد که کسی بتواند برای تبدیل شدن به یک مدیر سیستم خوب انتخاب کند. با این حال، مجموعه‌ای از مهارت‌ها، گواهینامه‌ها و درجه‌ها برای شروع سفر وجود دارد. یکی از رایج‌ترین مدارک ابتدایی برای یک مدیر سیستم، مدرک لیسانس، ترجیحاً در علوم کامپیوتر، شبکه یا حتی فناوری اطلاعات است. این به مدیر سیستم کمک می‌کند تا سیستم‌ها و اصطلاحات درگیر در کار را درک کند.

در اینجا برخی از مهارت‌هایی که در این سفر کمک می‌کنند وجود دارد:

آشنایی عمیق با  انواع سیستم‌عامل‌ها بخصوص ویندوز و لینوکس

آشنایی با سخت افزار

کار با دستگاه‌های فیزیکی مانند سرورها یا چاپگرها بخش مهمی از کار مدیر سیستم است.

مهارت‌های محاسبات ابری

اشنایی با سیستم عامل‌های ابری مانند Google Cloud Platform و AWS می‌تواند یک مدیر سیستم را در فرایند استخدام افزایش دهد.

آشنایی با شبکه‌ها

توانایی راه اندازی و نگهداری شبکه‌های LAN، WANs و ویژگی‌های امنیتی شبکه مانند فایروال‌ها اغلب از مدیران سیستم انتظار می‌رود. Sysadmins  همچنین باید خود را با مدل Open Systems Interconnection اشنا کند. این به انها کمک می‌کند تا ساختار شبکه و پروتکل‌ها را درک کنند و همچنین یک مسئله را برای تعیین منبع و شناسایی یک راه حل حل حل کنند. این اغلب در شرکت‌های کوچکتر است که انتظار می‌رود متخصصان فناوری اطلاعات کلاه‌های زیادی بپوشند.

مهارت‌های ارتباطی و بین فردی

علاوه بر کار بر روی یک تیم، انتظار می‌رود که مدیران سیستم به سایر کارکنانی که دانش فنی مشابهی ندارند، چه از طریق پشتیبانی میزخدمت و چه از طریق ابزارهای دیگر، کمک کنند. توانایی برقراری ارتباط خوب کلید موفقیت کارهای روزانه مدیر سیستم است.

برخی از گواهینامه‌های مورد نیاز برای شروع کار به عنوان یک مدیر سیستم عبارتند از:

  • کامپتیا A+ صدور گواهینامه ورود به سطح سخت افزار و نرم افزار IT
  • CompTIA Network +  و امنیت + گواهینامه‌های پوشش اصول شبکه، اصول و شیوه‌های امنیت سایبری
  • لینوکس بنیاد خبره مدیر سیستم (LFCS): صدور گواهینامه اعتبار مهارت‌های مدیریت سیستم لینوکس
  • Red Hat Certified System Administrator (RHCSA): گواهینامه‌ای که توانایی sysadmin را برای مدیریت سیستم‌های Red Hat Enterprise Linux  نشان می‌دهد

تفاوت بین مدیران سیستم و مدیران میزخدمت یا سرویس دسک چیست؟

مزایای مدیر سیستم

تفاوت بین یک مدیر سیستم و یک مدیر میزخدمت یا مدیر سرویس دسک درهر سازمانی متفاوت است. در برخی از سازمان‌های کوچکتر یا استارتاپ ها، نقش مدیر سیستم و مدیر میزخدمت می‌تواند همپوشانی داشته باشد. در یک شرکت، ممکن است تفاوت زیادی در نقش‌ها و مسئولیت‌ها وجود داشته باشد.

تفاوت کلیدیSYSADMINSمدیران سرویس دسک
محدوده کاربر حفظ و مدیریت کل زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، از جمله سرورها، دستگاه‌های شبکه، پیام‌های کاربری، برنامه‌ها و داده‌ها تمرکز می‌کنند.بر پشتیبانی فنی خط اول را برای کاربران فراهم می‌کنند و مسائل فردی مربوط به دستگاه‌ها، برنامه‌ها و اتصال به شبکه را عیب یابی می‌کنند.
تخصص فنینیاز به درک عمیق‌تر از زیرساخت‌ها و سیستم‌های فناوری اطلاعات، از جمله زبان‌های اسکریپت (مانند Python، Bash و PowerShell)، فن اوری های مجازی سازی، راه حل‌های ذخیره سازی و سیستم عامل‌های ابری دارند.نیاز به اشنایی با برنامه‌های مختلف کاربر، OSs و تکنیک‌های عیب یابی دارند.
رویکرد حل مسئلهیک رویکرد پیشگیرانه را با تمرکز بر تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، اتوماسیون و بهبود سیستم برای جلوگیری از مسائل قبل از وقوع انها انجام می‌دهند. انها راه حل‌های بلند مدت و بهینه سازی عملکرد را اولویت بندی می‌کنند.به مشکلات گزارش شده توسط کاربر واکنش نشان می‌دهند و مسائل را به صورت مورد به مورد حل می‌کنند. تمرکز انها بر روی وضوح سریع و ارائه کمک فوری به کاربران است.
مسیر شغلی و مسئولیت‌هامسئولیت بیشتری دارند و نقش استراتژیکی در عملیات فناوری اطلاعات ایفا می‌کنند. مسیر شغلی انها اغلب شامل تخصص در زمینه‌های خاص مانند مدیریت ابر، امنیت سایبری یا مهندسی شبکه است.در سطح جوان شروع می‌شوند و تجربه ارزشمندی در تعاملات کاربر و عیب یابی اساسی به دست می اورند. مسیر شغلی انها می‌تواند منجر به نقش‌های تخصصی مانند یک متخصص پشتیبانی شبکه یا تکنسین پشتیبانی دسکتاپ شود.

یک sysadmin بجهت حفظ و مدیریت کل زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، از جمله سرورها، دستگاه‌های شبکه، پیام‌های کاربری، برنامه‌ها و داده‌ها تمرکز می‌کند. انها پشتیبانی فنی خط اول را برای کاربران فراهم می‌کند و مسائل فردی مربوط به دستگاه‌ها، برنامه‌ها و اتصال به شبکه را عیب یابی می‌کند.

تخصص فنی

آنها نیاز به درک عمیق‌تر از زیرساخت‌ها و سیستم‌های فناوری اطلاعات، از جمله زبان‌های اسکریپت مانند Python، Bash  و  PowerShell، فناوری‌های مجازی سازی، راه حل‌های ذخیره سازی و سیستم عامل‌های ابری دارند. آن‌ها نیاز به آشنایی با برنامه‌های مختلف کاربر، سیستم‌عاملها  و تکنیک‌های عیب یابی دارند.

رویکرد حل مسئله

آنان یک رویکرد پیشگیرانه را با تمرکز بر تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، اتوماسیون و بهبود سیستم برای جلوگیری از مسائل قبل از وقوع انها انجام می‌دهند. آنان راه حل‌های بلند مدت و بهینه سازی عملکرد را اولویت بندی می‌کنند. این یعنی به مشکلات گزارش شده توسط کاربر واکنش نشان می‌دهند و مسائل را به صورت مورد به مورد حل می‌کنند. تمرکز انها بر روی وضوح سریع و ارائه کمک فوری به کاربران است.

مسیر شغلی و مسئولیت‌ها

آنان مسئولیت بیشتری دارند و نقش استراتژیکی در عملیات فناوری اطلاعات ایفا می‌کنند. مسیر شغلی انها اغلب شامل تخصص در زمینه‌های خاص مانند مدیریت ابر، امنیت سایبری یا مهندسی شبکه است. در سطح جوان شروع می‌شوند و تجربه ارزشمندی در تعاملات کاربر و عیب یابی اساسی به دست می‌آورند. مسیر شغلی‌شان می‌تواند منجر به نقش‌های تخصصی مانند یک متخصص پشتیبانی شبکه یا تکنسین پشتیبانی دسکتاپ شود.

ابزارهای ضروری sysadmin

Sysadmins، مانند سایر متخصصان، به طیف وسیعی از ابزارهای ضروری برای کارهای روزانه خود تکیه می‌کنند. در اینجا چند ابزار مهم وجود دارد که باید داشته باشند:

۱. راه حل مدیریت نقطه پایانی

یک ابزار مدیریت نقطه پایانی برای مدیران سیستم لازم است تا بتوانند ایستگاه‌های کاری، تبلت ها و دستگاه‌های تلفن همراه را در سازمان‌های خود مدیریت کنند. چنین راه حلی به مدیران سیستم کمک می‌کند تا پچ ها را به صورت انبوه مستقر کنند، سیستم عامل‌ها را به روز کنند، برنامه‌های شخص ثالث یا ناامن را مسدود کنند، محدودیت‌های مرورگر را اعمال کنند، هر نقطه پایانی مورد استفاده کارکنان را حساب کنند و بهداشت سایبری کافی را تضمین کنند.

ManageEngine Endpoint Central  بیش از 15 سال در حوزه مدیریت نقطه پایانی بوده است و توسط تحلیلگران برجسته برای توانایی مدیریت و ایمن سازی نقاط پایانی در طول چرخه زندگی خود، از خرید تا دفع شناخته شده است.

۲.راه حل مدیریت عملیات فناوری اطلاعات

یک راه حل مدیریت عملیات فناوری اطلاعات (ITOM) برای مدیران سیستم برای مدیریت شبکه‌های سازمانی و جلوگیری از تراکم شبکه، قطع مرکز داده و سایر اختلالات ضروری است. یک ابزار ITOM زمینه فوری برای مدیران سیستم را از طریق داشبوردهای پر از KPI ها و هشدارهای رویداد از سرورها، شبکه‌ها، برنامه‌ها و موارد دیگر فراهم می‌کند.

ManageEngine OpManager Plus  یک پلتفرم جامع ITOM است که دید چند سطحی را در عملیات فناوری اطلاعات ارائه می‌دهد و به مدیران سیستم کمک می‌کند تا گسل‌های زیرساخت فناوری اطلاعات را به راحتی شناسایی و عیب یابی کنند. این تضمین می‌کند انطباق بهتر SLA، مدیریت گسل فناوری اطلاعات فعال، ارائه خدمات به مشتریان بهتر و عملکرد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سازگار است.

۳.راه حل مدیریت خدمات IT

یک پلتفرم مدیریت خدمات IT (ITSM) به تیم‌های sysadmin در بسیاری از موارد کمک می‌کند. این عملیات ITSM را با فعال کردن sysadmins  برای مدیریت درخواست‌های خدمات، حوادث، تغییرات فناوری اطلاعات و دارایی‌ها – همه از یک کنسول واحد ساده می‌کند. یک پلتفرم ITSM همچنین به sysadmins  اجازه می‌دهد تا وظایف تکراری و دنیوی را خودکار کند.

این یعنی به یک پلت فرم ITSM برای ایجاد و نگهداری یک مخزن مرکزی برای تمام مقالات دانش، راه حل‌های خطاهای شناخته شده و سیاست‌های فناوری اطلاعات تکیه می‌کنند.

گل سرسبد فناوری اطلاعات ManageEngine و پلتفرم مدیریت خدمات سازمانی، ServiceDesk Plus، مناسب برای سازمان‌ها از تمام اشکال و اندازه‌هایی است که به دنبال ارائه تجربیات خدمات ستاره‌ای برای کاربران نهایی هستند.

از نصب یک پاسخ سریع به حوادث و کارکنان به مدیریت دارایی‌ها و اجرای تغییرات، ServiceDesk Plus  به مدیران سیستم کمک می‌کند تا عملیات ITSM را در مقیاس ایجاد، مدیریت، خودکار و اجرا کنند. این عملیات مدیریت فناوری اطلاعات را بر روی یک کنسول واحد تثبیت می‌کند و به مدیران سیستم یک دیدگاه جامع از کل زیرساخت‌های فناوری اطلاعات می‌دهد.

۴.راه حل مدیریت هویت و دسترسی

راه حل‌های مدیریت هویت و دسترسی به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا یک هویت دیجیتال منحصر به فرد را به هر کاربر اختصاص دهند و مجوزهای دسترسی خود را بر اساس نقش و وظایف روزانه خود محدود کنند. این تضمین می‌کند که تنها کاربران مجاز می‌توانند از منابع شرکت استفاده کنند در حالی که به سیاست‌های امنیتی و انطباق سازمان پایبند هستند.

ADManager Plus  توسط ManageEngine یک راه حل جامع برای مدیریت و گزارش در Active Directory، Microsoft 365، Exchange و Google Workspace است. این بیش از 200 گزارش از پیش ساخته شده را فراهم می‌کند که داده‌های ضروری را از سیستم عامل‌های مختلف جمع اوری می‌کند.

برای مدیریت هویت‌ها و منابع ممتاز، PAM360، راه حل مدیریت دسترسی ممتاز شرکت ManageEngine (PAM)، به تیم‌های فناوری اطلاعات کمک می‌کند تا روال دسترسی ممتاز خود را کنترل کنند.

حقوق و دستمزد مدیر سیستم

Sysadmin یک متخصص برجسته‌ی حوزه‌ی ITSM و ITOM و ITAM محسوب می‌شود. کسی است که اشراف کامل به ابزارها و سناریوهای فناورانه را داراست.

حداقل حقوق چنین فردی بسته به بزرگی سازمان از حداقل ۴۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان در ماه البته با نرخ تورم سال ۱۴۰۳ در ایران و حدود ۴ الی ۸ هزار دلار در خارج از کشور می‌باشد.

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x