مزایای مدیریت خدمات سازمانی
اگرچه دیر، اما بالاخره بسیاری از فناوری اطلاعات سازمان ها پذیرفتند که بهترین روش برای ارایه خدمات استفاده از رویکرد ITSM است، استفاده از مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) توسط فناوری اطلاعات سازمان ها و یا سازمان های مبتنی بر فناوری اطلاعات، سبب بهبود کارآیی، اثربخشی، کنترل و پذیرش بینش جهانی شد و به شدت در دنیا مورد استقبال قرار گرفت. این نوع مدیریت برای داشتن یک روال واحد، یکپارچه، جهانی و مبتنی بر فناوری جهت ارایه خدمت تاکید فراوانی دارد و مزایای آن مورد توجه بسیاری از مدیران بوده و هست و نظر بسیاری دیگر را نیز به خود جلب کرده است، اگرچه هنوز بسیاری از سازمان ها و شرکتها هستند که هنوز تشخیص نداده اند که تفکر ITSM، بهترین عمل و فناوری در ارایه خدمت است. ولی به هر جهت مدیریت خدمات فناوری دامنه خود را بر بسیاری از مراکز گسترانیده است.
در مقاله ITIL فقط برای IT نیست هم شرح مفصلی در این خصوص داده شده است!
این فقط دپارتمان فناوری اطلاعات نیست که نیازمند و پیگیر چنین تفکری است بلکه امروزه یک سازمان با طیف وسیعی از خدمات در ارتباط است که لزوم مدیریت خدمات سازمانی هر روز بیشتر از دیروز ضرورت دارد. بنابراین استفاده از رویکرد مدیریتی موفق در ارایه خدمت که باعث بهبود کارآیی، اثربخشی بیشتر در تمامی دپارتمان های ارایه خدمت شود که این رویکرد را فقط می توان در ITSM یافت بنابراین امروزه ITSM فقط مربوط به فناوری اطلاعات نیست!
هر سازمانی دارای چندین واحد خدماتی نظیر واحد انفورماتیک است و هر کدام از آنها با روش خود به کاربرانشان خدمت مرتبط را ارایه می کنند...اگر همه آنها از یک روش یکسان برای ارایه خدمات استفاده نکنند چالش هایی بزرگی در سازمان حادث می شود که هزینه بر و انرژی بر خواهد بود. مدیریت خدمات سازمانی در پورتال سرویس دسک را از لینک ببینید.
اما مدیریت خدمات سازمانی چیست؟
هر سازمانی متشکل از دپارتمان ها، واحدها و بخش های عملیاتی مختلفی است که هر کدام از آنها اقدام به ارایه خدماتی به کاربران داخل یا خارج از سازمان می کنند که مختص به خود آنهاست، مدیریت خدمات سازمانی راهی برای سایر کارکردهای تجاری سازمان در واحدهایی نظیر: منابع انسانی ، تاسیسات، امور حقوقی، تدارکات، امور مالی، بایگانی، تشریفات، امکانات و... است که برای ارایه این کارکردها و مدیریت عملیات آن، استفاده و بهره مندی از اصول مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) ، بهترین روش پیشنهاد شده در سراسر جهان است. از آنجایی که هر خدمت ذینفعان خود را دارد طبعا بیشترین تمرکز عناصر پشتیبانی مبتنی بر درخواست هایی است که از سوی درخواست کنندگان مطرح می شود بنابراین تمامی این دپارتمانهای خدماتی سازمان با یک نیازمندی یکسان جهت ارایه خدمات به مشتریان خود مواجه اند.
خُب این یعنی برای هر واحدی از سازمان یک نرم افزار منطبق با ITSM تهیه کنیم!؟
پاسخ این پرسش:"خیر" است زیرا مدیریت خدمات سازمانی یعنی استفاده از یک تفکر و یک نرم افزار در ارایه خدمات
ادامه مطلب در صفحه بعد…
[…] راهکار مزایای مدیریت خدمات سازمانی را بخوانید. […]