ITAM برای ITSM
ITAM و ITSM اهداف متفاوتی دارند، اما هر دو بر حاکمیت و اطمینان از اینکه سرمایهگذاری فناوری اطلاعات اهداف کسبوکار را قادر میسازد، تمرکز میکنند. ITAM مربوط به چرخه عمر کل دارایی از خرید تا دفع است. در رابطه با ITAM، ITSM تنها به مرحله عملیاتی داراییهای فناوری اطلاعات برای حمایت از ارائه خدمات مربوط میشود. راهحلهای ITSM ستون فقرات عملیاتی تیمهای فناوری اطلاعات است که تخصیص، ردیابی و حل تیکت/درخواستهای IT را مدیریت میکنند.
اهمیت فرایندها و ابزارهای مدیریت دارایی فناوری اطلاعات برای یک سازمان فناوری اطلاعات اغلب بهعنوان صرفاً ارائه یک لیست از داراییهای سختافزاری و نرمافزاری است که ارزش کمی برای سازمان در مقایسه با مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) دارد. بااینحال، سیستمعاملهای ITSM که به بهترین منبع اطلاعات از راهحلهای ITAM تکیه میکنند، بسیار ارزشمندتر خواهند بود، زیرا مدیران ITSM به اطلاعات IT بسیار بیشتری در نوک انگشتان خود بهطور مستقیم از پلت فرم ITSM دسترسی خواهند داشت که میتواند به آنها کمک کند مشکلات را سریعتر و با نتایج صحیحتر حل کنند. درنهایت، ITAM و ITSM مکمل هستند.
ITAM در مقابل CMDB
شما ممکن است فکر کنید که یک راهحل مدیریت دارایی فناوری اطلاعات (ITAM) و یک پایگاه داده مدیریت پیکربندی (CMDB) قابل تعویض هستند، اما هر دو اهداف متمایزی دارند.
CMDB برای مدلسازی اطلاعات رابطه دارایی IT از دیدگاه خدمات و عملیاتی مانند پیکربندی، تغییر ریسک و تجزیهوتحلیل تأثیر استفاده میشود. راهحلهای ITAM معمولاً اطلاعات دارایی فناوری اطلاعات را بر اساس هزینهها و جنبههای مالی مانند چرخه عمر و موجودی دارایی از کمیسیون تا انحلال، قراردادها، فروشندگان و جنبههای مالی ردیابی میکنند.
امکان استفاده از CMDB برای موجودی دارایی ITAM وجود دارد زیرا اکثر CMDB ها ویژگیهای سفارشیسازی را ارائه میدهند. مشکل این است که CMDB با دادههای دارایی IT بیشازحد پر شود و منجر به سردرگمی شود که داراییهای فناوری اطلاعات و کیس ها یکسان هستند.
CMDB و ITAM اهداف متمایزی دارند، اما باید یکپارچه شوند تا اطمینان حاصل شود که دادههای دارایی IT لازم برای پشتیبانی از CI ها در CMDB برای ارائه دادههای CI بسیار قابلاعتماد است.
گزارشات مدیریت دارایی IT
برای استخراج ارزش از دادههای ITAM جمعآوریشده، یک راهحل ITAM گزارش و داشبورد را برای کمک به شما در درک موجودی داراییهای IT خود فراهم میکند. شما میتوانید گزارشهایی در مورد انواع داراییها، انواع سیستمعامل، فروشندگان تولید کنید گزارشها را میتوان بر اساس هر یک از دادههای جمعآوریشده تعریف کرد.
در زیر چند نمونه از گزارشهایی است که میتواند به شما در فعالیتهای روزانه کمک کند.
- گزارش سلامت دارایی
گزارش سلامت دارایی به شما بینشهایی در مورد پروفایلهای دارایی ناقص، تاریخ خرید برای شناسایی آسان داراییهایی که یک فروشنده در پایان خدمات پشتیبانی (EOS) یا End of Support تلقی میکند، حوادث گزارش نشده برای دانستن اینکه اینیک دارایی خاص خرابی داشته است یا خیر؟ و داراییهای ارواح که بهعنوان بخشی از موجودی ذکرشده است، اما وجود ندارد!
- گزارش موجودی و تدارکات
گزارش موجودی و تدارکات جزئیات داراییهای مورداستفاده و محل، قطعات یدکی موجود، وضعیت سفارشات، جزئیات فروشنده و اطلاعات استهلاک را شرح میدهد. اطلاعات موجود در این گزارش به شما کمک میکند تا داراییها را در عملکرد بالا نگهدارید و برای پایان عمر (EOL) End of Life برنامهریزی کنید.
- گزارش تعمیر و نگهداری و برنامهریزی
گزارش تعمیر و نگهداری و برنامهریزی به شما کمک میکند تا بیشترین ارزش را از داراییهای فیزیکی فناوری اطلاعات با ردیابی چرخه عمر دارایی، ازجمله تاریخ بازرسی و نگهداری، به دست آورید. این دادهها به شما کمک میکند تا درک کنید که آیا دارایی در حال دستیابی به امید به زندگی تخمین زدهشده تولیدکننده و برنامهریزی برای داراییهای پایان عمر (EOL) است یا نه؟
- گزارش داراییهای مالی
گزارش دارایی مالی اطلاعاتی را ارائه میدهد تا حسابرسان بتوانند درامد بالقوه هر دارایی، هزینههای اجراشده و ارزیابی زندگی را تعیین کنند. همچنین میتواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا داراییها به خروجی مورد انتظار تولیدکنندگان دست مییابند.
- گزارشهای دفع
گزارش دفع اطلاعات مربوط به وضعیت دفع، هزینههای دفع، تاریخ فسخ قرارداد اجاره و قیمتهای بازخرید داراییهای جایگزین را فراهم میکند.
ادامه مطلب در صفحه بعد...
[…] همه چیز درباره مدیریت دارایی فناوری اطلاعات (ITAM) […]
[…] همه چیز درباره مدیریت دارایی فناوری اطلاعات ITAM […]
[…] این امکان را میدهد تا تصمیمات آگاهانه در مورد داراییهای فناوری اطلاعات، کاهش خطرات امنیتی، اطمینان از انطباق، کاهش هزینهها […]
[…] کشف و ردیابی نقاط پایانی شبکه از ابزارهای مدیریت داراییهای فناوری اطلاعات یا ITAM با ترکیب سیستم ITSM که در آن CMDB یا روابط بین CI ها نیز […]