چگونه مدل بلوغ ITIL به یک ارائهدهنده خدمات کمک میکند تا یک شریک تجاری ارزشمندتری شود؟
همانطور که سازمانهای ما رشد میکنند و تغییر میکنند، نیازهای مشتریان داخلی ما نیز تغییر میکند. یک دلیل کلیدی برای استفاده از مدل بلوغ ITIL، حمایت از تلاشهای بهبود مستمر تیم با شناسایی مناطقی است که سازمان با نیازهای در حال تحول کسبوکار ناسازگار است و در آن بهبود فناوری اطلاعات میتواند بیشترین سود را برای مشتریان کسبوکار داشته باشد. این مدل یک دیدگاه جامع از اکوسیستم فناوری اطلاعات را ارائه میدهد که با درک ارزش از دیدگاه مشتری شروع میشود. علاوه بر این، رهبری میتواند از این مدل برای پیگیری پیشرفت ابتکارات بهبود موجود و ارزیابی نتایج خود در برابر سازمانهای مشابه استفاده کند.
چهار بعد مدیریت خدمات
تجربه قبلی با ITIL الزامی برای انجام ارزیابی نداشت، زیرا مدل بلوغ ITIL پذیرش یا پایبندی سازمان به راهنمایی ITIL را ارزیابی نمیکرد. در عوض، اکنون قابلیتهای مدیریت خدمات سازمان بدون در نظر گرفتن راهنمایی ITIL یا بهترین تمرینات ارزیابی میشوند. این ارزیابی بهشدت بر مفاهیم ITIL4 مانند چهار بعد مدیریت خدمات و سیستم ارزش خدمات تمرکز دارد که هرکدام از آنها حتی اگر سازمان شما یک SVS رسمی مستند نداشته باشد، اعمال میشود. درنهایت، این در مورد این است که چگونه سازمان شما با ذینفعان شما ارزش ایجاد میکند. بهعبارتدیگر، حتی اگر شما بهطور رسمی از ITIL4 استفاده نکنید، این مفاهیم در سازمان شما بهنوعی، شکل یا فرم وجود دارد.
آیا ارزیابی به تیم من کمک میکند تا رابطه بین بلوغ و عملکرد را درک کند؟
تمام هدف ارزیابی بلوغ این است که یک پایه از جایی که در حال حاضر با توجه به یک جزء خاص از سیستم ارزش خدمات یا تمرین و نقشهبرداری از آن در برابر پتانسیل خود هستید. اما درواقع، این ارزیابیها به شما کمک میکند تا نقشه راه را ایجاد کنید که شما را بهجایی که میخواهید برسید. در روح اصل هدایت ITIL، از جایی که هستید شروع کنید، یک ارزیابی موفق به شما نشان میدهد:
- کاری که خوب است را انجام میدهید.
- آنچه شما انجام نمیدهید.
- آنچه شما میتوانید بهبود دهید.
با این راهنمایی دقیق و منظم، شما میتوانید برنامه بهبود را ایجاد کنید.
نیروی کار و مدیریت استعداد چالش بزرگی برای بسیاری از سازمانها است. شنیدن اینکه این بخشی از ITIL4 است و یکی از تمریناتش است که میتواند مورد ارزیابی قرار گیرد، بسیار عالی است.
یک تمرین قوی نیروی کار و مدیریت استعداد بسیار فراتر از منابع انسانی و استخدام است! و میتواند راه طولانی برای حفظ نیروی کار ارزشمند در محل کار را برای سالهای آینده تضمین کند. هنگامیکه سازمانها آن را درست انجام میدهند، آنها را هدایت میکند تا اطمینان حاصل کنند که افراد در یک محل کار با مسیرهای شغلی و توسعه روشن، گزینههای بیشماری برای آینده دارند. همه این چیزها بهطور قابلتوجهی مهمتر از رقم حقوق و دستمزد در فیش حقوقی آنان است.
با توجه به این نکته، یکی دیگر از تمرینات مربوط به افراد، که ما از ارزیابی بلوغ هیجانزده آن را دنبال خواهیم کرد، مدیریت تغییر سازمانی (OCM) است.
OCM بر روی تغییر سمت مردم تمرکز میکند - درک نگرش ذینفعان نسبت به تغییر و آمادهسازی آنها برای شروع سفر تغییر.
تغییرات آدمها در سازمان امر بسزایی است چراکه حتی بهترین راهحلهای فنی، باوجود رهبری عالی مدیریت پروژه، میتواند به طرز ناخوشایندی شکست بخورد بخصوص اگر فراموش کنیم که افراد را برای سوارشدن همراه نکردهایم.
یک جملهی معروف هست که میگوید: "مدیریت پروژه، راهحل را برای سازمان آماده میکند درحالیکه OCM، سازمان را برای راهحل آماده میکند."
مدل بلوغ ITIL چگونه وضعیت فعلی را در محیط DevSecOps ارزیابی میکند؟
مدل بلوغ ITIL4 بهخودیخود مختص DevSecOps نیست. بااینحال، تمرینات خاصی مانند فعالسازی تغییر، مدیریت انتشار، مدیریت استقرار، توسعه نرمافزار، مدیریت زیرساختها و مدیریت امنیت فناوری اطلاعات به ارائه بینش در خصوص شیوههای سازمان در مورد چابکی و انعطافپذیری کمک میکند. علاوه بر این، با یک ارزیابی جامع به جنبههای فرهنگی یک سازمان نگاه میکند. همانطور که ممکن است بدانید، Agile و DevSecOps حداقل به همان اندازه که در مورد تمرینات، دارای ابزارهای خاص هستند، ITILدر مورد فرهنگ و طرز فکر عمل میکند بنابراین در محیطهای Agile / Lean / DevOps کار میکند و ارزیابی آن میتواند به شما در دستیابی به سایر اهداف چابک سازی کمک کند.
ادامه مطلب در صفحه بعد...