مدانت

جدول مقایسه ITIL و ISO 20000

پارامتر ITIL20000 ISO
مالکیتیک چارچوب مدیریت خدمات IT است که توسط Axelos پشتیبانی می‌شود.یک استاندارد مدیریت خدمات است که توسط ISO (ژنو) پشتیبانی می‌شود
اجرااین می‌تواند در سازمان‌های فناوری اطلاعات به‌عنوان یک چارچوب گنجانیده شود.این می‌تواند به اصول و ارزش‌ها در سازمان‌های فناوری اطلاعات به‌عنوان یک استاندارد گنجانیده شده است.
گواهینامهگواهینامه‌های ITIL به افراد اعطا می‌شود و نه به سازمان‌ها.گواهینامه ISO 20000 به سازمان‌ها و افراد به‌عنوان مجری، ارزیابی‌کننده و غیره اعطا می‌شود.
محدودهITIL مجموعه‌ای از بهترین تمریناتی از پیش تعریف‌شده برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است و مکمل استاندارد ISO 20000 است.ISO 20000 یک استاندارد برای هر دو سازمان IT و غیر IT است. این چارچوب ITIL را تکمیل می‌کند.
انعطاف‌پذیریچارچوب ITIL انعطاف‌پذیر است. سازمان‌ها می‌توانند انتخاب کنند که به تمریناتی انتخابی توصیه‌شده توسط ITIL پایبند باشند.ISO 20000 انعطاف‌ناپذیر است. سازمان‌ها باید تمام الزامات استاندارد را برای به دست آوردن گواهینامه ISO 20000 رعایت و پیاده‌سازی کنند.
حسابرسیITIL هیچ سازمانی را ممیزی را حسابرسی نمی‌کند که ملزم به اجرای تمرینات آن باشد بلکه بهترین تمرینات را توصیه می‌کند تا بر اساس نیاز سازمان تطبیق داده شود.ISO هر سازمانی را ممیزی را حسابرسی می‌کند تا ملزم به اجرای شیوه‌های آن باشد و اگر این انطباق حاصل نشود ازنظرش آن سازمان فاقد صلاحیت است!
مزایای صدور گواهینامهگواهی ITIL دانش افراد از چارچوب ITIL و مدیریت خدمات IT را نشان می‌دهد.گواهینامه ایزو 20000 به سازمان در بهبود خدمات خود کمک می‌کند. همچنین کیفیت و قابلیت اطمینان خدمات را نشان می‌دهد.
مدت اعتبارگواهی ITIL برای یک‌عمر معتبر است.گواهینامه ISO 20000 برای یک سازمان باید هر 3 سال تمدید شود و حسابرسی باید به‌صورت سالانه انجام شود.
همکاریترکیب چارچوب ITIL به سازمان کمک می‌کند تا به استانداردهای ISO 20000 پایبند باشد.سازمان‌هایی که دارای گواهینامه ISO 20000 هستند می‌توانند به‌راحتی چارچوب ITIL را اتخاذ کنند.
دیگرچارچوب ITIL به‌طورمعمول توسط سازمان‌های خدمات IT استفاده می‌شوداستاندارد ISO 20000 می‌تواند توسط سازمان‌های IT و غیر IT پذیرفته شود.

تفاوت‌های کلیدی بین ITIL و ISO 20000

اگر شما در مورد تفاوت بین ITIL و ISO 20000 تعجب می‌کنید، در اینجا برخی از تفاوت‌های کلیدی وجود دارد:

  • صدور گواهینامه ITIL به افراد با سطوح مختلف و پس از اتمام موفقیت‌آمیز یک کارگاه آموزشی و صدور گواهینامه اعطا می‌شود. در مقابل، گواهینامه ISO 20000 به یک سازمان و پس از رعایت تمام الزامات ISO 20000 و ارزیابی اعطا می‌شود.
  • ITIL مجموعه‌ای تعریف‌شده از بهترین تمرینات است، درحالی‌که ISO 20000 یک استاندارد است. گفتن اینکه یک سازمان با ITIL سازگار است، منطقی نیست، درحالی‌که یک سازمان می‌تواند با تصویب حسابرسی سازمان‌یافته توسط یک‌نهاد معتبر مانند TAYLLORCOX با استانداردهای ISO 20000 مطابقت داشته باشد.
  • ایزو 20000 ازنظر فرایندهای انطباق در مقایسه با ITIL سختگیرانه و معتبر است. ITIL یک توصیه برای بهترین تمرینات است و هر سازمان انعطاف‌پذیری دارد تا انتخاب کند که تا چه حد می‌خواهد آن را اجرا کند. بااین‌حال، استاندارد ISO 20000 شامل 250 الزامات اجباری برای سازمان‌ها برای به دست آوردن گواهینامه است.
  • ISO 20000 بر چرخه عمر سازمان‌های فناوری اطلاعات تأکید دارد. در مقایسه، گواهینامه ITIL به‌طور انحصاری به افرادی که کارگاه و دوره‌های آموزشی را تکمیل می‌کنند، اعطا می‌شود. ازاین‌رو، نمی‌توان آن را به‌عنوان یک دارایی فکری سازمان در نظر گرفت، بلکه سرمایه‌گذاری برای بهبود مهارت‌های کارکنان است! بااین‌حال، همچنین می‌توان دانش در مورد ISO 20000 را از طریق دوره‌ها به دست آورد.

ادامه مطلب در صفحه بعد...

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x