چگونه ITIL و ISO 20000 باهم سازگار میشوند؟
اکنونکه ما در مورد تفاوتهای بین ITIL و ISO 20000 بحث کردیم، بیایید بحث کنیم که چگونه این چارچوبها باهم سازگار هستند.
اینکه این شما در حال شروع تحول سازمان خود به سمت یک سازمان سرویس محور فناوری اطلاعات هستید یا تلاش میکنید مدل موجود عملیات خدمات فناوری اطلاعات را افزایش دهید، ITIL میتواند مجموعهای از بهترین تمرینات را توصیه کند. این میتواند به سازمان شما در بهبود کیفیت خدمات فناوری اطلاعات، کاهش هزینههای عملیات، بهبود رضایت مشتری و افزایش انطباق با استانداردهای بینالمللی مانند ISO 20000 کمک کند. ازاینرو، میتوانید بگویید که ITIL مکمل ISO 20000 است.
مزایای اجرای چارچوب ITIL را میتوان با انجام یک تجزیهوتحلیل شکاف اولیه ارزیابی کرد. ITIL روشهایی را برای بهبود فرایندهای موجود یا ترکیب استراتژیهای جدید به شیوهای قابلدرک و سازمانیافته پیشنهاد میکند. مهم است که توجه داشته باشیم که ITIL فاقد مشخصات دقیق اقداماتی است که سازمانهای فناوری اطلاعات باید انجام دهند. اما اینجایی است که ISO 20000 بیشترین کمک را میکند. ترکیب روشهای جدید معیار است، پایبندی به الزامات استاندارد توسط حسابرسان خارج از سازمان تأیید میشود و پیادهسازی و صدور گواهینامه ISO 20000 باید در یک مهلت از پیش تعیینشده انجام شود.
نتیجهگیری: ITIL یا ISO 20000؟
هیچ انتخاب درستی بین این دو وجود ندارد که بتواند برای همه سازمانها اجرا شود. قبل از اتخاذ هر چارچوبی برای سازمان خود، باید در نظر بگیرید که کدام استاندارد برای انجمن شما مؤثرتر خواهد بود. این تصمیم را میتوان با در نظر داشتن پارامترهایی مانند ماهیت کسبوکار (فناوری اطلاعات یا غیر فناوری اطلاعات)، اندازه سازمان (ازنظر گردش مالی و منابع انسانی)، داراییها، استفاده از فناوری اطلاعات و غیرقابلپیشبینی بودن سازمان و غیره در نظر گرفت.
سؤالات متداول (FAQs)
- آیا ITIL یک استاندارد بینالمللی است؟
به معنای استانداردی که ممیزی کند خیر. اما در لفظ روش بینالمللی میتواند یک استاندارد باشد که برای بهترین تمرینات در مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است. تمرینات توصیهشده توسط ITIL بهخوبی با استاندارد ISO / IEC 20000 برای مدیریت خدمات هماهنگ است.
- شباهت بین ITIL در مقابل ISO 20000 چیست؟
در زیر شباهتهای بین ITIL و ISO 20000 وجود دارد:
• هر دو ITIL و ISO 20000 برای مدیریت خدمات طراحیشدهاند.
• هر دو ITIL و ISO 20000 در دهه 80 تأسیس شدند.
• ITIL و ISO 20000 قصد دارند کیفیت خدمات و عملیات تحویل خدمات را بهبود بخشند.
4. آیا اجرای ITIL باید با یک فرایند خاص آغاز شود؟
اجرای ITIL نیازی به شروع با یک فرایند خاص ندارد. ITIL بهترین تمرینات را برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات توصیه میکند اما درجه اجرای تمرینات چارچوب خود را اجباری نمیکند.
5. استفاده از استاندارد ISO 20000 که در آن فناوری اطلاعات بیشتر در عمل استفاده میشود چیست؟
ایزو 20000 بخشهای فناوری اطلاعات را قادر میسازد تا اطمینان حاصل کنند که تمرینات ITSM بهخوبی با استانداردهای بینالمللی هماهنگ است. همچنین به سازمانها کمک میکند تا نحوه ارائه خدمات خود را تعیین کنند، سطح خدمات خود را اندازهگیری کنند و عملکرد خود را ارزیابی کنند.
مقالات مرتبط را بخوانید: