مدانت

نتیجه گیری:

 اما بطور خلاصه وار نتیجه گیری نهایی را بشرح آیتمهای زیر ارایه می دهم:

  1. BPM بر روی طراحی، تولید و اجرا و خروجی فرمها و فرایندها و گردشکار آنها متمرکز است اما ITSM علاوه بر طراحی، تولید و اجرا و خروجی فرمها و فرایندها و گردشکار بر روی خدمات، زمان و نتیجه فرایندها نیز تمرکز دارد.
  2. از آنجایی که چارچوب ITIL برای پیاده سازی تفکر ITSM مجهز به ابزارهای نوین هست امکان پوشش کامل مزایای BPMS را دارد.
  3. یک سیستم ITIL می تواند همانند یک سیستم BPMS اتوماسیون سازی، گردشکار، چابک سازی و... را نیز به همراه داشته باشد اما در حالت برعکس این توانایی برای BPMS فعلا وجود ندارد.
  4. ITIL نسخه ۴، با هدف خلق ارزش، علاوه بر اتوماسیون سازی، گردشکارها، مدیریت فرایندها، سعی در تولید ارزش برای مشتری و سازمان دارد این یعنی اکثر افراد تصور می‌کنند که تعداد فرایندها و حجم افزایش خدمات، بزرگ بودن و پر اهمیت بودن سازمان را می رساند سخت در اشتباهند زیرا ارزش تولید شده از خدمات اهمیت دارد نه حجم آن!

مدیریت خدمات یک رویکرد پذیرفته شده بر اساس بهترین تمرینات بین المللی و بر اساس استاندارد ایزو است که امروزه این تفکر در حال نهادینه شدن است.

اینکه سازمان شما یک سازمان تولیدی است یا خدماتی است نباید دلیلی بر تردید در تصمیم گیری شما داشته باشد. زیرا اکثر افراد تصور می‌کنند که تعدد و اهمیت سازمان‌های تولیدکننده محصول نسبت به سازمان‌های ارایه دهنده خدمات بسیار زیاد است. اما این تصور نادرست است چون فعالیت‌های خدماتی، حجم بیشتری از فعالیت‌های اقتصادی هر کسب و کاری را به خود اختصاص می‌دهند همین امر سبب شده تا این طیف از فعالیت ها ارزش و اهمیت بیشتری هم داشته باشند آنچنان که پیتر دراکر میگوید:"تمام کسب و کارهای دنیا، سازمان‌های خدماتی هستند، برخی از این سازمان‌های خدماتی، محصول هم تولید می‌کنند." این یعنی پایه و بنیان تمام کسب و کارها ارایه خدمت است و سازمانی که تولیدکننده است هم یک ارایه دهنده خدمت است که در کنار آن محصول هم ارایه می کند. پس هنگامی که به تصمیم نهایی مدیریت خدمات در مقابل مدیریت فرآیند رسیدید میتوانید مزایای مشخصی برای هر دو روش بیابید، اینکه کدام یک برای تجارت شما مناسب تر است به ماهیت و ساختار کسب و کار شما و همچنین اهداف شما، بستگی دارد. مزایای ذکر شده در بالا نمایانگر آنچه هست می توانید از هرکدام انتظار داشته باشید، بنابراین وقت آن است که تحقیقات داخلی خود را انجام دهید تا ببینید چه چیزی برای شما مهمتر است.

هادی احمدی


[۱] IT Service Management

[۲] واحد پولی زمان، اشاره به فیلم In Time دارد که فلسفه بسیار پیچیده و زیبای ارزش زمان در زندگی را به تصویر می کشد که بارها در جلسات آموزشی به دانشجویانم توصیه می کنم این فیلم را بدقت ببیند.

[۳] Business Process Management

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x