تشابهات ITSM و ITOM
وابستگیهای متقابل آنها را بسیار شبیه میکند. با توجه به این، غیرمنتظره نیست که موفقیت ITSM و ITOM به جنبهها و فعالیتهای مشترک خاصی متکی باشد. بهعنوانمثال، بدون مدیریت جامع دارایی IT یعنی ITAM، دریافت ITSM یا ITOM بهدرستی تقریباً دشوار است. و ITAM مؤثر وابسته به کشف داراییهای فناوری اطلاعات شما به شیوهای جامع، دقیق و بهموقع است. این باید شامل نقشهبرداری از ارتباطاتی باشد که آنها را به هم متصل میکند، خدماتی که کارکنان فناوری اطلاعات شما ارائه میدهند و کسانی که از آنها استفاده میکنند.
چه چیزی را باید بین ITSM و ITOM انتخاب کنید؟
ITSM و ITOM بهطور جداییناپذیری درهمتنیده شدهاند. اگر کسبوکارها فقط از یکی از این مفاهیم استفاده کنند، باید هر دو مجموعه عملیات را بهطور منظم مدیریت و انجام دهند. استفاده از ITSM و ITOM در انزوا ممکن است عواقب زیر را برای کسبوکار داشته باشد:
- از دست دادن بهرهوری
- تجربه ضعیف کارکنان هزینههای هدررفته
- شکاف در مقررات و سیاست
ازاینرو، ما ترکیبی از دو را توصیه میکنیم.
مزایای ترکیب ITSM و ITOM یا هنگامیکه باهم اعمال میشود، میتواند:
- کمک به شما در کاهش خرابی
- افزایش بهرهوری
- کاهش هزینهها
- تصمیماتی بگیرید که اتوماتیک باشند.
- بهبود دید و قابلیت مشاهده IT
- بهبود ارزیابی خدمات IT
سخن آخر:
برای دریافت کمک برای ITAM، ITOM در مقابل تفاوت ITSM یا حتی هر سه نگرانی، دورههای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مدانت را بهصورت آنلاین بررسی کنید. هر سه اینها میتوانند به شما در پیدا کردن و نقشهبرداری منابع ضروری فناوری اطلاعات و همچنین لینکهایی که آنها را به یکدیگر متصل میکنند، برنامهها و خدمات فناوری اطلاعات و کاربران شما کمک کنند.
ITSM راهحلهای ارائهشده برای استفاده و راهاندازی ساده هستند و برای تکمیل یکدیگر نوشتهشدهاند. آنها همچنین اطلاعات مفید و قابلاجرا در مورد زیرساختهای فناوری اطلاعات شما تولید میکنند که ممکن است به شما در شناسایی و حل مسائل قبل از تبدیلشدن به مشکلات مخرب کمک کند. برای پیوستن و شروع به بررسی رابطه بین ITOM و ITSM در تماس باشید!
سؤالات متداول (FAQs)
۱٫ تفاوت بین ITSM و ITOM چیست؟
اگرچه نقش ITOM و ITSM همپوشانی دارند، اما بهراحتی میتوانیم بین این دو تمایز قائل شویم: مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) یک رویکرد کامل برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات فراهم میکند درحالیکه ITOM مسئول ابزار، زیرساخت و روشهای مورداستفاده برای اجرای چنین خدماتی است.
۲٫ ITOM چیست؟
مدیریت و مدیریت سختافزار، شبکه، برنامههای کاربردی و نگرانیهای تکنولوژیکی یک شرکت بهعنوان مدیریت عملیات فناوری اطلاعات (ITOM) نامیده میشود.
۳٫ ITSM چیست؟
مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) فرایندی است که از طریق آن کارشناسان فناوری اطلاعات تحویل نهایی خدمات فناوری اطلاعات را به مشتریان مدیریت میکنند. این شامل تمام فرایندها و روشهای درگیر در طراحی، توسعه، تحویل و نگهداری خدمات فناوری اطلاعات است.
۴٫ ابزار ITSM چیست؟
ابزارهای ITSM میتوانند نرمافزارهایی بر پایهی استانداردها یا چارچوبهای بینالمللی ارایه خدمت نظیر ISO20000-ITIL-Lean و.. باشد که مدانت ابزار ManageEngine ServiceDesk plus را برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات یا ITSM پیشنهاد می کند.
۵٫ ابزار ITOM چیست؟
ابزارهای ITOM میتوانند نرمافزارهایی بر پایهی ابزارهای مانیتورینگ شبکه، لاگهای سرورها و .. است که مدانت ابزار ManageEngine OpManager را برای مدیریت عملیات فناوری اطلاعات یا ITOM پیشنهاد می کند.