از خودگذشته باش...
دومینیک بارتون، مدیر عامل شرکت McKinsey & Company، می گوید که از خود گذشتن پایه و اساس رهبری خوب است. باید بدانید رهبری در مورد شما نیست، بلکه درباره افراد و سازمان هایی است که شما رهبری می کنید. این یعنی شما خود را از معادله رهبری بیرون می آورید و منافع بلند مدت دیگران را در نظر بگیرید. فداکاری به معنای این نیست که شما برای دیگران تبدیل به یک تراژدی غم انگیز شوید و خود را نابود کنید بلکه باید دفاع کردن از خود، خودخواهی، اعتماد به نفس کاذب و مراقبت از خود را کنار بگذارید. در اینجا یک روش ساده برای بررسی از خود گذشتگی شما در رهبری نمایان می شود و آن این است:
" که آیا هنگامی که تصمیم گیری می کنید، این کار را برای سود شخصی انجام می دهید یا برای نفع دیگران؟"
دومینیک بارتون،
اساس این خود یک ارزش است هدف غایی تمرینات ITIL- شما در همه حال باید از خود این پرسش را پاسخ دهید که کاری که میکنید سبب خلق چه ارزشی می شود؟ چه منفعتی برای مشتری/کارمندان به همراه دارد؟ این پرسش را به نیروهای زیرمجموعه تعمیم دهید.
من مدیران بسیاری را می شناسم که برای اثبات خود دست از انکار هیچ کس بر نمی دارند برای بالا رفتن، هیچ نردبانی از دیگران نیست که نساخته باشند و برای معرفی موفقیت ها و پروژه ها بنام خود، از هیچ کوششی فروگذار نبوده اند...
مهربان باش...
واژه همدردی، قصد دارد دیگران را خوشحال کند. اگر شما یک مدیر هستید باید بدانید پشت جایگاه سازمانی شما، یک انسان است که باید متواضع باشد، احساسات داشته باشد و این احساس را به مهربانی هرچه تماتر با زیرمجموعه ای خود در میان بگذارد و در نتیجه نیروی شما، احساس امنیت، اعتماد، وفادار و متعهد بودن می کند.
مهربانی از همدلی تا همزبانی است و این یک زبان جهانی است که توسط هر کسی در هر نقطه قابل درک است. اگر میخواهید خود را یک رهبری مهربان نشان دهید به این سؤال ساده در هر زمان که با هر کسی مواجه میشوید، از خود بپرسید:
"چگونه میتوانم به این شخص کمک کنم تا روز خوبی داشته باشد؟"
این نیز یک نتیجه است برآیندی از تمرینات ITIL- شما در همه حال باید از خود این پرسش را پاسخ دهید.
چه چیزی باعث می شود مشتری/کارمندان را خوشحال کند..؟ رفتار من منجر به چه نتیجه ای می شود که رهاورد خوبی داشته باشد؟
این پرسش را به نیروهای زیرمجموعه تعمیم دهید.
در نهایت:
- هیچ چیزی به اندازه مدیریت منابع انسانی در سازمان ارزشمندتر نیست.
- یکی از اصول هدایت در ITIL تمرکز و توجه به افراد است.
- مدیر خردمند، از خود گذشته، آگاه، مهربان بهتر میتواند رهبری کند.
- بدون فرهنگ محوری تمامی فرایندها یک امر و دستوری بی فایده است که هرگز به زیبایی اجرا نخواهد شد.
- بین پرستیژ مدیریتی و مدیر دوست داشتنی فاصله نیندازید.
- آموزش را رکن اساسی در بلوغ افراد در نظر بگیرید.
- از ترساندن افراد و مطیع کردن آنان بیشتر بترسید!
- نه فقط چارچوب ITIL بلکه هر پروژه ای که لازم است تا در سازمان پیاده سازی شود نیازمند نیروی آموزش دیده، با احساس، بااعتماد، وفادار و متعهد است.
- استفاده از ابزار پیاده سازی ITIL نیازمند افراد مشتاق و با انگیزه است.
- بیشتر از آنچه لازمست در جزئیات کار و تخصص نیروهای زیرمجموعه ورود نکنید زیرا باعث سلب شدن مسئولیت آنها می شوید.
[۱] Human resources management
[۲] Chain Service Value