چگونه کاتالوگ خدماتم را بسازم!؟

چگونه کاتالوگ خدماتم را بسازم!؟

مدانت

 اهمیت خدمات

 بحرانی بودن سرویس توسط کسب و کار تعیین می‌شود. فهرست زیر یک ساختار پیشنهادی برای تعیین «دسته‌های خدمات» و اهمیت متناظر خدمات سازمان است، برای تعاریف دسته‌ها لطفاً به بخش زیر با عنوان ‘ تعاریف استاندارد خدمات:

  • مأموریت بحرانی
  • کسب و کار انتقادی
  • عملیات تجاری
  • خدمات اداری

علاوه بر این، ممکن است سودمند باشد که در صورت وقوع فاجعه بزرگ، از کسب و کار بپرسید که در صورت وقوع یک فاجعه بزرگ، خدمات باید در چه ترتیبی بازیابی شوند. دانش کسب و کار از تولید درآمد، تأثیر مشتری و دیده شدن بازار هنگام تعیین توالی بازیابی بسیار ارزشمند است. امکان سنجی توالی بازیابی ممکن است نیاز به بحث با جامعه فناوری اطلاعات داشته باشد.

مأموریت حیاتی

 یک سرویس مأموریت حیاتی نیاز به در دسترس بودن مداوم دارد. وقفه در سرویس غیرقابل تحمل و فوراً و به طور قابل توجهی آسیب می زند. در دسترس بودن تقریباً با هر قیمتی مورد نیاز است. ویژگی‌های کلیدی این نوع خدمات عبارتند از:

  • درآمد ایجاد می‌کند: سفارشات مشتری از طریق سرویس رزرو می‌شود
  • مشتریان خارجی کاربران مستقیم خدمات هستند
  • زیربنای سایر خدمات است
  • اثرات معمول قطع خدمات عبارتند از:کاهش فوری درآمد- لطمه زدن به شهرت و اعتبار تجاری شرکت و قطعی طولانی مدت ورشکستگی را تهدید می‌کند

نمونه‌ای از یک سرویس حیاتی مأموریت، یک برنامه تجارت مالی یک بانک یا موسسه مالی است.

 کاروکسب انتقادی

 یک سرویس حیاتی تجاری نیاز به در دسترس بودن مداوم دارد، اگرچه وقفه‌های کوتاه در خدمات فاجعه بار نیست. در دسترس بودن مورد نیاز برای عملیات مؤثر تجاری. ویژگی‌های کلیدی عبارتند از:

  • به طور غیر مستقیم بر درآمدزایی تأثیر می‌گذارد و ممکن است از جمع آوری درآمد جلوگیری کند
  • از فعالیت‌های مواجهه با مشتری پشتیبانی می‌کند
  • اثرات معمول قطع خدمات عبارتند از: ناتوانی در جمع آوری درآمد به طور مؤثر- قطعی طولانی مدت می‌تواند به طور قابل توجهی جریان نقدی شرکت را کاهش دهد

نمونه‌ای از خدمات مهم تجاری، فاکتور یا صورتحساب مشتری است.

 عملیات تجاری

 کمک به عملیات کارآمد تجاری اما خارج از خط مستقیم خدمات به مشتری. ویژگی‌های کلیدی عملیاتی کسب و کار:

  • فقط کاربران داخلی
  • اثرات معمول قطع خدمات عبارتند از: کاهش بهره وری و افزایش هزینه عملیات

نمونه‌ای از خدمات عملیاتی تجاری، اطلاع‌رسانی سازمانی است.

 خدمات اداری

 خدمات در سطح ابزارهای بهره وری اداری، مورد نیاز برای فعالیت تجاری. شکست‌ها نامطلوب هستند، اما مشتریان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند و می‌توان کمی بیشتر آن را تحمل کرد. نمی‌توان هزینه‌های اضافی شدید را برای دسترسی بیشتر توجیه کرد. ویژگی‌های کلیدی:

  • فقط کاربران داخلی
  • اثرات معمول قطع خدمات عبارتند از: کاهش عملکرد و بهره وری فردی

نمونه‌هایی از برنامه‌های خدمات اداری، برنامه‌های دسکتاپ هستند.

سخن پایانی اینکه اگر از من بپرسند چه محصولی داری و چه خدمتی ارایه می‌کنی؟ پاسخ می‌دهم که محصول من سرویس کاتالوگم است! درست شبیه یک کاخ زیبا...

هادی احمدی

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] تمرین قابلیت/کنترل تغییر […]

trackback

[…] چگونه کاتالوگ خدماتم را بسازم؟ […]

trackback

[…] چگونه کاتالوگ خدماتم را بسازم؟ […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x