روش های عالی برنامه ریزی استراتژیک اجرای پروژه در سازمان

مقايسه تحليل SWOT در مقابل تحليل PEST

مقایسه تحلیل SWOT در مقابل تحلیل PEST

مدانت

روش های عالی برنامه ریزی استراتژیک اجرای پروژه در سازمان

تجزیه و تحلیل SWOT در مقابل تجزیه و تحلیل PESTEL و زمان استفاده از آنها

هنگام برنامه ریزی یک پروژه مهم است تا عوامل داخلی و خارجی که می تواند بر پروژه تاثیر بگذارد را شناسایی کنید. برخی از روش های عالی برنامه ریزی استراتژیک وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها، تمامی این عوامل تجزیه و تحلیل کنید. تجزیه و تحلیل SWOT و تجزیه و تحلیل PESTEL دو روش معمول برای این نوع برنامه ریزی هاست. در زیر مقدمه کوتاهی برای هر دو روش و مقایسه آن با تجزیه و تحلیل SWOT و PESTEL پرداخته ایم.

تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

SWOT، مبنای این نوع تجزیه و تحلیل:

  1. مزایا - مزایای شما در مورد رقبای این پروژه.
  2. معایب- معایبی در مقایسه با رقبا.
  3. فرصت ها - روند فعلی خارجی که انتظار می رود از آن استفاده شود.
  4. تهدیدات - جنبش های خارجی که ممکن است باعث یک مشکل و تاثیر منفی بر کسب و کار شما شود.

گاهی اوقات SWOT به عنوان SLOT نامیده می شود، در حالی که ضعف ها می توانند حتی به عنوان بدهی ها نیز تلقی شود. با کار کردن بر روی هر کدام از این نکات امکان شناسایی هرگونه معایب یا مزایای داخلی موجود می تواند نتایج یا نتیجه ی یک پروژه برنامه ریزی شده را به مرحله اجرا برساند و یا منع کند. علاوه بر ارزیابی وضعیت داخلی کشور، این روش همچنین می تواند عوامل بیرونی را شناسایی کند که می تواند به موفقیت یا شکست پروژه منجر شود.

با دانستن این اطلاعات، می توان برنامه ریزی یک پروژه موفق را آماده کرد تا به طور موثر در مورد مشکلات خاصی کار کرد تا برای اجتناب از شکست پروژه تلاش نمود. این یک ایده خوب و تمرین عالی است که از طریق تجزیه و تحلیل SWOT با تیم خود در مراحل اولیه برنامه ریزی پروژه میتوانید از آن بهره بگیرید. طوفان مغزی یک روش عالی برای معرفی همه عوامل داخلی و خارجی مربوط به هر بخش از تجزیه و تحلیل است.

تجزیه و تحلیل PESTEL چیست؟

PESTEL نشاندهنده تجزیه و تحلیل عوامل بیرونی است که در هنگام انجام تحقیق قبل از آغاز یک پروژه جدید یا برای کمک به انجام تحقیقات بازار سودمند است. این عوامل عبارتند از:

  1. سیاست های کشوری - قوانین، مسائل جهانی، قوانین و مقررات، که ممکن است بلافاصله یا در آینده بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد.
  2. اقتصادی - مالیات، نرخ بهره، تورم، بازار سهام و اطمینان مصرف کننده باید مورد توجه قرار گیرد.
  3. اجتماعی - تغییرات در شیوه زندگی و روند خرید، رسانه، رویدادهای مهم، اخلاق، عوامل تبلیغاتی.
  4. فن آوری - نوآوری، دسترسی به تکنولوژی، صدور مجوز و ثبت اختراعات، تولید، بودجه تحقیقاتی، ارتباطات جهانی.
  5. آفات: نیز می تواند به عنوان PESTLE شناخته شود که شامل عوامل دیگری همچون:
  • قوانین - قانونی است که پیشنهاد شده و ممکن است به اجرا در آید
  • محیط زیست - مسائل زیست محیطی به صورت محلی یا جهانی و عوامل اجتماعی و سیاسی آنها.

بر خلاف SWOT، این استراتژی به طور مستقیم با عوامل محیطی کلان محیطی که ممکن است بر موقعیت کسب و کار شما، دلایل رشد یا کاهش در بازار تاثیر می گذارد و همچنین مسیرهای جدیدی را برای کسب و کار به طور کلی تعیین کند، هدف قرار می گیرد.

خواندن مرتبط: تحلیل SWOT در مقابل تجزیه و تحلیل GAP

ادامه مطلب در صفحه بعد…


ادامه‌ مطلب در صفحه‌ بعدی...
مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x