تجزیه و تحلیل علت ریشه‌ای در زیرساخت شبکه

تجزیه و تحلیل علت ریشه‌ای در زیرساخت شبکه

تجزیه و تحلیل علت ریشه‌ای در زیرساخت شبکه

تجزیه و تحلیل علت ریشهای در زیرساخت شبکه

افزایش دیجیتالی شدن خدمات در سراسر جهان وضعیتی را ایجاد کرده که سازمان‌ها به شدت به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود وابسته هستند، همانطور که ما به سیستم عصبی ما وابسته هستیم. ما می‌توانیم ان را با یک سیستم عصبی برابر بدانیم زیرا یک زیرساخت فناوری اطلاعات کنترل مؤثر را امکان پذیر می‌کند، تمام توابع را هماهنگ می‌کند و تضمین می‌کند که هر کار به طور مؤثر و هموار انجام می‌شود.

اگر بخشی جدایی ناپذیر از یک سازمان، تنگناها را تجربه کند، تأثیرات آن می‌تواند ویرانگر باشد. تنگناها در قالب گسل‌های شبکه، تغییرات پیکربندی غیر مجاز، کاهش سرعت شبکه، خرابی و موارد دیگر ظاهر می‌شوند. محیط مدیریت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات بدون شک پویا است و هر مدیر فناوری اطلاعات تلاش‌های خود را برای کاهش تنگناها تا حد ممکن هدایت می‌کند.

 برای به حداقل رساندن هر گونه شانس مسائل شبکه، یک مکانیسم برای مدیران فناوری اطلاعات مورد نیاز است تا به ته هر موضوع برسند، عمیقاً آن را تجزیه و تحلیل کنند، آن را حل کنند و اطلاعات را در یک پایگاه دانش ذخیره کنند تا از تکرار موارد مشابه جلوگیری شود.

تجزیه و تحلیل علت ریشه‌ای چیست؟

تجزیه و تحلیل علت ریشه (RCA) یک روش مورد استفاده در مدیریت عملیات فناوری اطلاعات برای شناسایی علت اصلی یک مشکل یا حادثه است که در یک زیرساخت فناوری اطلاعات رخ می‌دهد. این یک رویکرد سیستماتیک برای شناسایی علت ریشه‌ای یک مسئله و ایجاد یک راه حل دائمی برای جلوگیری از تکرار آن است.

هدف RCA پیدا کردن منشأ واقعی مشکل به جای پرداختن به علائم آن است.

این یعنی RCA به تیم‌های فناوری اطلاعات کمک می‌کند تا درک کنند که چگونه و چرا یک مشکل خاص رخ داده است تا بتوانند اقداماتی را برای جلوگیری از تکراران در آینده انجام دهند.

چگونه OpManager Plus RCA می‌تواند قابلیت مشاهده زیرساخت IT را تقویت کند؟

شناسایی و برطرف کردن فعالانه قطعی شبکه: اگر قطع شبکه رخ دهد، می‌توان از RCA برای شناسایی علت اصلی مشکل استفاده کرد. به عنوان مثال، قطع برق ممکن است ناشی از یک دستگاه شبکه اشتباه پیکربندی شده یا یک مسئله توپولوژی شبکه باشد. با شناسایی علت اصلی قطع برق، تیم‌های نظارت بر شبکه می‌توانند اقداماتی را برای جلوگیری از تکرار مسئله و بهبود قابلیت اطمینان کلی شبکه انجام دهند.

شناسایی شکاف‌های سیستمی و جلوگیری، از عود آنها و حفظ در دسترس بودنشان: اگر خطای سیستم رخ دهد، RCA  می‌تواند به شما در شناسایی علت خاص خطا کمک کند. به عنوان مثال، خطا ممکن است ناشی از یک خرابی سخت افزاری، یک باگ نرم افزاری یا یک خطای پیکربندی باشد. با شناسایی علت اصلی خطا، تیم‌های مدیریت خطا می‌توانند اقداماتی را برای حل مسئله و جلوگیری از وقوع گسل‌های مشابه در آینده انجام دهند.

فعالسازی فایروال تقویت شده و اقدامات امنیتی را برای جلوگیری از نقض: اگر نقض امنیتی رخ دهد، RCA  می‌تواند برای شناسایی علت ریشه‌ای نقض استفاده شود. به عنوان مثال، نقض ممکن است ناشی از یک آسیب پذیری در یک قانون فایروال یا یک تنظیم امنیتی اشتباه باشد. با شناسایی علت ریشه‌ای نقض، تیم‌های فایروال و امنیتی می‌توانند اقداماتی را برای رسیدگی به این مسئله و جلوگیری از نقض مشابه در آینده انجام دهند.

بهبود مدیریت پیکربندی و به حداقل رساندن خطاهای پیکربندی: اگر یک خطای پیکربندی رخ دهد، RCA  می‌تواند به شما در شناسایی علت ریشه خطا یاری رساند مقلا، خطا ممکن است توسط یک دستگاه اشتباه پیکربندی شده یا یک تنظیم پیکربندی که با سایر دستگاه‌های شبکه ناسازگار است، ایجاد شود. با شناسایی علت ریشه‌ای خطا، تیم‌های مدیریت پیکربندی می‌توانند اقداماتی را برای حل مسئله و جلوگیری از وقوع خطاهای مشابه در آینده انجام دهند.

بهینه سازی جریان ترافیک شبکه برای بهبود عملکرد: اگر مشکلی با جریان ترافیک شبکه وجود داشته باشد، RCA می‌تواند برای شناسایی علت اساسی استفاده شود. به عنوان مثال، این مسئله ممکن است توسط یک پروتکل مسیریابی اشتباه پیکربندی شده یا یک مسئله توپولوژی شبکه ایجاد شود. با شناسایی علت اصلی این مسئله، تیم‌های نظارت بر NetFlow می‌توانند اقداماتی را برای رسیدگی به ان و بهینه سازی جریان ترافیک شبکه برای عملکرد بهتر انجام دهند.

مدیریت موثر تخصیص آدرس IP و حل کردن تناقضات درگیری‌های آدرس IP: اگر مشکلی در تخصیص آدرس IP وجود داشته باشد، RCA می‌تواند برای شناسایی علت اساسی استفاده شود. به عنوان مثال، این مسئله ممکن است ناشی از درگیری‌های آدرس IP یا عدم وجود آدرس‌های IP موجود باشد. با شناسایی علت ریشه‌ای این مسئله، تیم‌های مدیریت آدرس IP (IPAM) می‌توانند اقداماتی را برای رسیدگی به ان و بهینه سازی تخصیص آدرس IP برای استفاده بهتر از منابع انجام دهند. علاوه بر این، اگر درگیری‌های آدرس IP به عنوان علت ریشه‌ای شناسایی شود، تیم‌های IPAM می‌توانند اقداماتی را برای جلوگیری از درگیری‌های آینده با اجرای سیاست‌های رزرو آدرس IP یا انجام ممیزی‌های منظم آدرس IP انجام دهند.

ساده سازی همه جانبه مدیریت زیرساخت‌ها و قابلیت مشاهده با قابلیت‌های  RCA OpManager Plus

OpManager Plus  قابلیت مشاهده در زمان واقعی زیرساخت‌ها را با ردیابی عمیق اجزای شبکه ارائه می‌دهد. این از طریق نظارت بر سلامت دستگاه، تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه و کشف توپولوژی کامل شبکه برای تسهیل تشخیص و حل و فصل قطع شبکه فعال است. در صورت قطع شبکه، RCA  می‌تواند برای تجزیه و تحلیل مسئله اساسی در توپولوژی شبکه استفاده شود تا بتوانید عیب یابی کنید و از تکرار قطع برق جلوگیری کنید.

شما می‌توانید با ایجاد یک پروفایل RCA ابتدا با عیب یابی پیشرفته شروع کنید. پروفایل RCA یک پلت فرم مشترک است که در ان تمام داده‌های مربوطه از چندین مانیتور نشان داده می‌شود، به شما اجازه می‌دهد مقایسه، تجزیه و تحلیل و رسیدن به نتیجه گیری کنید.

هنگام ایجاد یک پروفایل RCA، شما باید ماژول‌ها و نهادهایی را که تحت هر ماژول قرار می‌گیرند تعیین کنید. ماژول‌ها دستگاه‌ها، رابط‌ها و URL ها هستند. موجودیت‌ها لیست دستگاه‌ها، رابط‌ها یا URL هایی هستند که باید برای انتخاب نمایش داده شوند.

نمایش داده‌های عملکرد به صورت گرافیکی

هنگامیکه پروفایل RCA ایجاد می‌شود و اشخاص اضافه می‌شوند، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مانیتورهای مربوطه را که می‌خواهید عملکرد انها را ردیابی کنید، بکشید و رها کنید. به این ترتیب، شما می‌توانید تا 20 مانیتور را در یک پنجره تجزیه و تحلیل کنید.

با استفاده از گزینه‌های پیشرفته دقت بیشتری به RCA بیاورید

  • به طور یکپارچه یک نمایه RCA را درست از صفحه snapshot یک اعلان هشدار ایجاد کنید.
  • انجام RCA برای گروه‌ها با ترکیب مجموعه‌ای از دستگاه‌ها یا رابط‌ها، امکان اجرای اسان تغییرات پیکربندی فله را فراهم می‌کند.
  • با پیکربندی پروفایل‌های اطلاع رسانی برای نمایه RCA خود ، از وضعیت‌ها مطلع شوید.

در مجموع، قابلیت‌های RCA OpManager Plus با ارائه یک کنسول مشترک برای جمع اوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها از چندین مانیتور، به دستیابی به قابلیت مشاهده کمک می‌کند. این داده‌ها می‌توانند برای شناسایی روندها و الگوهای استفاده از زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار گیرند که می‌توانند برای عیب یابی و جلوگیری از قطع برق استفاده شوند.

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x