مرحله ۳: تشکیل یک چشمانداز استراتژیک و ابتکاری:
گام سوم، شکل دادن به یک چشمانداز استراتژیک و ابتکارات است. این شامل ایجاد یک چشمانداز روشن و قانع کننده برای آینده و شناسایی ابتکارات مورد نیاز برای دستیابی به چشمانداز است. چشمانداز باید به همه ذینفعان منتقل شود تا اطمینان حاصل شود که همه همسو هستند و در جهت یک هدف کار میکنند. هنگامی که شما برای اولین بار شروع به فکر کردن در مورد تغییر میکنید، احتمالاً ایدهها و راهحلهای عالی زیادی در اطراف ذهن شما شناور خواهد شد. این مفاهیم را به یک چشمانداز کلی پیوند دهید که مردم میتوانند به راحتی آنرا درک کنند و به یاد داشته باشند. یک چشمانداز روشن میتواند به همه کمک کند تا درک کنند که چرا از آنها میخواهید کاری انجام دهند. هنگامی که مردم خودشان میبینند که شما در حال تلاش برای رسیدن به چه چیزی هستید که آنان بوضوح آنرا درک کردهاند بهتر همراهی میکنند و میفهمند که دستورالعملهایی که به آنها داده شده، منطقیتر است.
برای تشکیل یک چشمانداز راهبردی کارهای زیر را انجام دهید:
- ارزش اصلی اجرای تغییر را تعیین کنید.
- یک تصویر یا جملاتی کوتاه (یک یا دو جمله) تهیه کنید تا افراد آنچه را که به عنوان آینده سازمان خود تصور میکنند را درک و ضبط کنند.
- برای اجرای این چشم انداز یک استراتژی ایجاد کنید.
- اطمینان حاصل کنید که ائتلاف تغییر شما میتواند چشمانداز را در پنج دقیقه یا کمتر توصیف کند.
مرحله ۴: برقراری ارتباط با چشمانداز تغییر
گام چهارم، برقراری ارتباط افراد درگیر با چشمانداز تغییر است برای این کار فقط جلسات ویژه را برای برقراری ارتباط با چشمانداز طراحی شده برگزار نکنید. در عوض، هر فرصتی که به دست میآورید در مورد آن صحبت کنید. از چشمانداز روزانه برای تصمیمگیری و حل مشکلات استفاده کنید. هنگامی که شما آن را در ذهن همه تازه نگه دارید، این چشمانداز مکلهی ذهن افراد خواهد شد و همیشه آنرا به یاد میآورند و به آن پاسخ میدهند.
همچنین مهم است که "صحبت کنید". فراموش نکنید که: آنچه شما انجام میدهید بسیار مهمتر و باورپذیرتر از آن چیزی است که میگویید.
بعبارتی باید نشان دهید که چه نوع رفتاری را از دیگران انتظار دارید.
برای برقراری ارتباط با چشمانداز تغییر این کارها را انجام دهید:
- مرتب در مورد چشمانداز تغییر صحبت کنید.
- نگرانیها و ناراحتی مردم را آشکارا و صادقانه برطرف کنید.
- چشمانداز خود را به تمام جنبههای عملیات اعمال کنید - از آموزش تا بررسی عملکرد.
- انجام هرکاری را منوط به آن چشمانداز تعریف کنید تا افراد بدانند در راستای آن قدم برمیدارند.
مرحله ۵: توانمندسازی اقدامات با حذف موانع
مرحله پنجم این است که با حذف موانع، اقدام را فعال کنید. این شامل شناسایی و حذف هر گونه مانعی است که ممکن است از پیشبرد ابتکار تغییر جلوگیری کند. موانع میتوانند شامل فرآیندها، سیستمها یا فرهنگ باشند و حتی افراد!
اگر این مراحل را دنبال کردید و به این نقطه در فرایند تغییر برسید، در مورد چشمانداز خود و ایجاد ارزش آن در تمام سطوح سازمان صحبت کردید. کارکنان شما مشغول به آن میشوند و به مزایایی که شما ترویج کردهاید دست خواهند یافت. اما موانع، همیشه پیشروی اجرای موفق تغییرات هستند. مثلاْ باید بدانید آیا کسی در برابر این تغییر مقاومت میکند؟ ایا فرایندها یا ساختارهایی وجود دارد که در راه هستند؟
برای غلبه بر موانع باید بطور مداوم موانع را بررسی کنید. از بین بردن موانع میتواند افرادی را که برای اجرای چشمانداز خود نیاز دارید، توانمند کند و میتواند به تغییر کمک کند.
برای توانمندسازی اقدامات و حذف موانع این کارها را انجام دهید:
- شناسایی یا استخدام رهبران تغییر که نقش اصلی در ارائه تغییر دارند.
- به ساختار سازمانی، شرح وظایف و سیستمهای عملکرد و جبران خسارت خود نگاه کنید تا اطمینان حاصل کنید که آنها با چشمانداز شما مطابقت دارند.
- شناسایی و پاداش دادن به مردم برای ایجاد تغییر.
- افرادی را که در برابر تغییر مقاومت میکنند را نیز شناسایی کنید و به آنها کمک کنید تا ببینند چه چیزی مورد نیازشان است.
- برای رفع سریع موانع (انسان یا غیره) اقدام کنید.
ادامه مطلب در صفحه بعد...
عالی
[…] مدل ۸ مرحلهای جان پی کوتر برای مدیریت تغییرات سازمانی […]
[…] مدل ۸ مرحلهای جان پی کوتر برای مدیریت تغییرات سازمانی […]
[…] تسلط بر مدیریت تغییرات با روش جان پی کوتر […]
[…] حوزه مدیریت تغییر، مدل Kotter یکی از مدلهای معروف و پرکاربرد است که توسط جان پ. […]