چالش مهندسان در حل مسائل
داستان جدیدی میخواهم برای شما نقل کنم آنهم درک مدیریت مشکل در زندگی شخصی است بارها شنیده و یا دیده اید که هنگامی که چیزی شکسته می شود، یا به اصطلاح عامیانه تر "گندی بالا آورده باشیم!" برخی با لبخند جلو می آیند و در یک چشم به هم زدن مشکل را حل می کنند حال آن شما روزها و هزینه های بسیاری قبلا برای حل آن صرف کرده اید افراد خلاق و گره گشا معمولا صورت مسئله را پاک نمی کنند و در برخی اوقات راه حل ساده ای ارایه می کنند که کارآمد است بی آنکه از علت مشکل حتی اطلاع درستی داشته باشند، بسیاری از اوقات متوجه شده اید که، پیدا کردن علت مشکل اصلا برای شما ضرورتی ندارد بلکه دنبال راهی برای خروج از این چالش باید بود! اجازه بدهید یک داستان جالب در این خصوص بگویم نشان می دهد که منظور من از این بحث چیست.
همسایه ما به تازگی یک ساختمان گلنکی را کوبید و بجای آن یک آپارتمان چندطبقه ساخت، بوی گاز مرتباً در ساختمان نوساز او پیچیده می شد از طرفی او با افراد تاسیساتی و لوله کشی گاز ساختمان خود مشکل داشت. آنها هم کار را به نحو احسن تمام و کمال به انجام نرسانده بود، در طول کارهای تعمیراتی و بهبودی، همسایه جدید متوجه شد که نشت گاز در ساختمان رخ داده که مربوط به سیستم گرمایش گازی و لوله های آن است ، محل نشت را پس از سعی و تلاش بسیار متوجه شد اما لوله کشی دقیقا در تمام کف آشپرخانه بصورت زیرکار، کار گذاشته شده بود پس او نتیجه گرفت که نشت گاز باید در زیر کف آشپرخانه باشد. به ناچار باید کف را می کَند تا محل دقیق را بیابد و سپس نشت را هر کجا که معلوم شد تعمیر کند. بنابراین او برای اینکار تمام کف آشپزخانه را نابود کرد تا نشتی را بیابد اما اشتباه می کرد و این نشتی مربوط به یک نقطه از لوله نبود! این موضوع علاوه بر تحمیل هزینه، زمان سبب آزار سایر همسایگان نیز شد، از طرفی موعد تحویل واحدهای ساختمان به مشتریان فرا رسیده بود و مالک ساختمان به شدت نگران بود! در نهایت با صحبتی که با او داشتم قرار شد تا از تلاش بیهوده دست بردارد و از کارشناسان خبره در این حوزه استفاده کند. کاری که همان اول باید انجام میداد!
راه حل خلاقانه
روزی که مهندسین گاز وارد ساختمان شدند دیدند که چه اتفاقی برای آشپرخانه افتاده! و تعجب آنها به محکومیت تفکر بسته مالک ساختمان انجامید. مهندسان، ابتدا به سادگی شیر گاز را بستند، بی آنکه از نقشه لوله کشی گاز ساختمان اطلاع و نگرش دقیقی داشته باشند اتصال لوله سیستم گرمایشی تا آشپزخانه را قطع کردند، و یک لوله جدید بصورت کاملاً مخفی و دور از دید را در خارج از ساختمان کار گذاشتند. قرار دادن لوله جدید در محل حدود ۳۰ دقیقه طول کشید و تا آنجا که من می دانم، هنوز بعد از سالها مشکلی برای ساختمان همسایه پیش نیامد، یک راهکار موقت و سریع!
مطمئنا مهندسین گاز خدمتی را ارائه دادند همسایه را شگفت زده کرد. آنها می توانستند فرایندی بسیار گران تر و زمانبرتر انجام دهند، و تا به حالت عادی درآوردن اوضاع حسابی خون همسایه ما را به جوش می آوردند اما آنچه آنها ارائه می دهند، کاملاً با شغل حرفه ای آنها هماهنگ بود. و آن ارایه و ایجاد یک راه حل سریع، موقت بود.
اگر ما سعی می کنیم تفکر معمولی ITIL را به این صورت بپذیریم، می توانیم پیدا راهکارهای نوین و کم زحمت و سریع با نرخ بازگشت صفر ارایه نماییم:
مدیریت مشکل در ITIL می گوید: ابتدا باید یک راه حل را دنبال کنید که بتوانید خدمات طبیعی را ارائه دهید. سپس برای پیدا کردن دلیل اصلی و ایجاد یک تغییر در فرصت مناسب اقدام نمایید.
در داستانی که ذکر شد، راه حل، حذف نیاز به پیدا کردن خطا بود با ارائه یک راه حل موقت!
ادامه مطلب در صفحه بعد…
[…] مطلب مرتبط: آیا مدیریت مشکل را در زندگی خود احساس کرده… […]
[…] آیا مدیریت مشکل را در زندگی شخصی احساس کرده اید؟ […]