الزامات موجودیت هر CI
- هر CI باید به طور منحصر به فرد شناسایی شود تا بتوان از سایر اقلام پیکربندی دیگر تمیز داده شود.
- از منظر پیاده سازی یک تغییر، CI متأثر از تغییرات هستند این یعنی در بررسی تاثیر یک تغییر، دو مورد از سوالاتی که باید پرسید عبارتند از:
- در این تغییر، چه اقلام پیکربندی تحت تاثیر قرار می گیرند؟
- چگونه اقلام پیکربندی تحت تاثیر قرار می گیرند؟
انواع اقلام پیکربندی
انواع CI عبارتند از:
- سخت افزار
- نرم افزار
- ارتباطات / شبکه
- مکان ها (ساختمان ها و...)
- مستندات (فرم ها، فرایندها، دستورالعمل ها و ...)
- افراد (کارکنان و پیمانکاران)
پیشتر گفتیم که یک قلم پیکربندی، یا CI، هر چیزی منحصر به فرد و قابل شناسایی را می گویند که می تواند به طور مستقل تغییر کند. آنها در مدیریت خدمات، مدیریت تغییر، مدیریت پیکربندی، مدیریت حوادث و انواع فرآیندهای دیگر و مرتبط با هدایت و کنترل تغییرات مورد استفاده قرار می گیرند. اقلام پیکربندی می توانند در سطوح مختلف ظاهر شوند. آنها می توانند شامل چیزهای فیزیکی، عناصر یا مفاهیم فن آوری اطلاعات باشند. تعریف آنها به طور عمدی گسترده است، به طوری که تعداد زیادی از صنایع می توانند کارهایی را که با مجموعه ای از ابزارها تغییر می کنند مدل سازی کنند. این یعنی نوع و ماهیت CIها با استفاده از ITIL در سایر صنایع و خدمات غیر انفورماتیکی می تواند متفاوت باشد مثلا در ارایه خدمات یک شرکت ناوگان خودرویی " خودرو" یک CI است!
در هر صورت در فناوری اطلاعات و ارتباطات، دسته بندی انواع اقلام پیکربندی می تواند شامل موارد زیر باشند.
دسته بندی/ انواع اقلام پیکربندی | شرح |
نرم افزارها | یک نرم افزار خاص یا یک سیستم عامل نصب شده بر روی یک ماشین می تواند بعنوان یک CI در نظر گرفت. |
کامپوننتهای نرم افزاری | یک ابزار خاص نرم افزاری ارائه شده در سیستم عامل نظیر: مجموعه آفیس، پچهای آپدیت ویندوزی و... |
سخت افزارها | یک ماشین فیزیکی نظیر سرور یا سوئیچ |
فایلها | فایلها مانند یک فایل پیکربندی نظیر فایل های پیکربندی سوئیچ و روتر |
APIها | یک رابط فنی مانند یک API- کدهای مستقل، کلیدهای API |
ادغام ها | قراردادها، معاملات، مشاغل دسته ای، خدمات یا اینترفیس هایی که داده ها یا فرایندهای ادغام هستند. |
فرآیندها | فرآیندهای کسب و کار، گردشکارها، فرمهای روال انجام کار و... |
سرویس ها | خدمات پرداختی به مشتریان یا یک سرویس فناوری ارائه شده برای کاربران تجاری داخلی نظیر: سرویس پورتال سازمانی، ایمیل سازمانی، وب سایت و... |
زیر ساختها | خدمات زیرساخت ها یا اجزاء مانند توان پشتیبانی در یک مرکز داده. |
امکانات | شامل مکان هایی مانند ساختمان ها، گروه ها، اتاق سرورها، دفاتر یا مراکز داده. |
داده ها | مجموعه داده ها و ساختارها مانند دیتابیس ها و پایگاه داده. |
یک آیتم پیکربندی (CI) هر جزء سرویس، عنصر زیرساختی یا دیگر آیتم هایی است که باید مدیریت شود تا اطمینان حاصل شود که ارائه خدمات موفقیت آمیز است.
هر CI دارای چند ویژگی منحصر است.
- دسته بندی یا نوع، که نشان می دهد چه نوع مورد آن است. (شبیه جدول دسته بندی فوق)
- ویژگی ها، ویژگی هر CI طبق دسته بندی آن با سایر CIها متفاوت است و ویژگی هر CI در حقیقت مشخصات و خصوصیات CI را توصیف می کنند.
- وضعیت، که نشان دهنده وضعیت CI در چرخه حیات آن است
- روابط، که نشان می دهد چگونه CI به CIهای دیگر مربوط می شود.
- مالک، شخصی که مسئولیت شناسایی CI است.
CIها در پیچیدگی، اندازه و نوع، متفاوت هستند. آنها می توانند یک سرویس کامل باشند و یا ممکن است بخشی از سخت افزار، نرم افزار و اسناد، شامل یک ماژول یک برنامه یا یک جزء سخت افزاری باشند. پایین ترین سطح CI معمولا کوچکترین واحد است که به طور مستقل از سایر اجزای تغییر می یابد.
ادامه مطلب در صفحه بعد…
[…] مطلب مرتبط: قلم پیکربندی چیست […]
[…] قلم پیکربندی یا CI چیست؟ […]
[…] قلم پیکربندی و مدیریت پیکربندی چیست؟ […]