انواع ارزیابی بلوغ ITIL
مدل بلوغ ITIL، که توسط Axelos در سپتامبر 2021 منتشر شد، یک ابزار ارزیابی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) است که میتواند توسط تیمها در هر نقطه از سفر ITSM خود استفاده شود. مدل بلوغ و ارزیابیهای رسمی آن برای ارائه یک وضعیت عینی و جامع از اتحادیه با توجه به تواناییهای مدیریت خدمات و بلوغ سازمان شما طراحیشده است.
انواع مختلف ارزیابی مدل بلوغ ITIL کدماند؟
سه نوع اساسی از ارزیابی مدل بلوغ ITIL وجود دارد:
- ارزیابی جامع
- ارزیابی بلوغ سطح بالا
- ارزیابی تمرینات انتخابشده.
ارزیابی جامع
ارزیابی جامع دارای دامنه گستردهتر، کلیتر و انعطافپذیر از دو نوع ارزیابی دیگر است. این گزینه مناسب برای کسانی است که به دنبال درک درستی از اکوسیستم فناوری اطلاعات بزرگتر خود و نحوه کار همه اجزای آن باهم هستند. در طول تعامل، تیم مشاور، پنج عنصر سیستم ارزش خدمات سازمان شما (SVS) را ارزیابی میکند: اصول هدایت، حاکمیت، زنجیره ارزش خدمات، تمرینات (هفت یا بیشتر به انتخاب شما) و بهبود مستمر.
ابزار | نمره |
اصول راهنمایی | ۳ |
حاکمیت | ۳ |
زنجیره ارزش خدمات SVC | ۲ |
تمرینات | ۱ |
بهبود مستمر | ۲ |
ارزیابی بلوغ
ارزیابی بلوغ سطح بالا برای کسانی است که به دنبال بهبود رویکرد عمومی مدیریت و مدیریت سازمان خود هستند، این کمی از ارزیابی جامع عمیقتر است، شامل سطح بلوغ SVS بهتنهایی، و یا SVS بهعلاوه کمتر از هفت اصل (به انتخاب شما). اگر تصمیم بگیرید که تمرینات را نیز در آن بگنجانید بهبود مستمر از نیز شامل خواهد شد. هر عدد نمایانگر سطح بلوغ ارزیابی اصول است.
ارزیابی تمرینات
ارزیابی تمرینات نیز بسیار قابل تنظیم است و میتواند یک یا چند تمرین را مورد ارزیابی قرار دهد. این روش ارزیابی مناسب کسانی است که رویکرد متمرکز بر رویهای منسجم برای بهبود تمرینات خاص هستند. درحالیکه دامنه این تعامل شامل ارزیابی بلوغ SVS نیست، شما میتوانید انتخاب کنید که بهاندازه یک یا بهاندازه تمام 34 مورد از تمرینات ITIL4 ارزیابی شود. تحویل شامل گزارش دقیق در سطح توانایی هر عمل ارزیابیشده است.
آیا ارزیابی بلوغ ITIL به ارزیابی پیشرفت ما با برنامه بهبود ITSM در حال انجام ما کمک میکند؟ آیا به ما در ارزیابی پیشرفت و پذیرش ابزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات یا پلت فرم مدیریت خدمات سازمانی (ITSM یا ESM) کمک میکند؟
ارزیابی جامع بهترین گزینه برای همه سازمانهاست، زیرا به پنج جنبه اصلی مدل کسبوکار فناوری اطلاعات (AKA Service Value System) نگاه میکند: اصول هدایت، حاکمیت، زنجیره ارزش خدمات، تمرینات و بهبود مستمر. بنابراین این ارزیابی کاملترین درک جامع از چگونگی پیشرفت برنامه ITSM شما را فراهم میکند و تمام ارزیابیهای ITIL (بلوغ جامع، بلوغ سطح بالا و تمرینات انتخابشده) را در نظر میگیرد که چگونه تکنولوژی و اتوماسیون اهرم بر کاروکسب شود. ولی شما بنا به نیاز و فوریت میتوانید یکی از روشهای ارزیابی را برگزینید. بهطور خلاصه، ارزیابی به شما کمک میکند تا از جایی که در حال حاضر از پلتفرم ITSM یا ESM خود ارزش دریافت میکنید، حس خوبی داشته باشید.
سایر انواع ارزیابیهای بلوغ
از چه روشهای دیگری میتوانید برای ارزیابی ITSM بهغیراز ITIL استفاده کنید؟
در حال حاضر، تنها ITIL4 و ISO / IEC 20000 چیزی شبیه به ارزیابی رسمی برای مدیریت خدمات ارائه میدهند و حتی این دو متفاوت هستند.
بلوغ ITIL4 را در مقیاسی شبیه به CMMI (ادغام مدل بلوغ توانایی) اندازهگیری میکند درحالیکه ISO / IEC 20000 نیاز به ممیزی رسمی / شکست برای قضاوت در مورد انطباق با استاندارد دارد. چارچوبهای دیگری مانند MOF و VeriSM نیز وجود دارد، ولی آنها ارزیابی و ارزیابی رسمی بلوغ را بهعنوان ITIL4 در حال حاضر ارائه نمیدهند. حتی مدل TIPA که ترکیبی از ISO15504+ITIL است درک روشنی از بلوغ ITIL و ITSM ندارد.
ادامه مطلب در صفحه بعد...