مدانت

نقش‌های ITIL در طراحی خدمات


تحلیلگر برنامه‌ها

  • تحلیلگر برنامه‌ها یک نقش مدیریت برنامه است که برنامه‌ها را در طول چرخه عمر خود مدیریت می‌کند.
  • به طور معمول یک تحلیلگر برنامه یا تیم تحلیلگر برای هر برنامه کلیدی وجود دارد.
  • این نقش نقش مهمی در جنبه‌های مربوط به برنامه طراحی، ازمایش، راه برداری و بهبود خدمات فناوری اطلاعات دارد.
  • همچنین مسئول توسعه مهارت‌های مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های کاربردی مورد نیاز برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات است.

مدیر دسترسی

  • مدیر در دسترس بودن مسئول تعریف، تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، اندازه گیری و بهبود تمام جنبه‌های در دسترس بودن خدمات فناوری اطلاعات است.
  • او مسئول اطمینان از اینکه تمام زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، فرایندها، ابزارها، نقش‌ها و غیره است. برای اهداف سطح خدمات مورد توافق برای در دسترس بودن مناسب هستند.

مدیر ظرفیت

  • مدیر ظرفیت مسئول اطمینان از این است که خدمات و زیرساخت‌ها قادر به ارائه ظرفیت توافق شده و اهداف عملکرد به شیوه‌ای مقرون به صرفه و به موقع هستند.
  • این نقش تمام منابع مورد نیاز برای ارائه خدمات و برنامه‌هایی برای نیازهای تجاری کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در نظر می‌گیرد.

مدیر انطباق

  • مسئولیت مدیر انطباق این است که اطمینان حاصل شود که استانداردها و دستورالعمل‌ها دنبال می‌شوند یا حسابداری مناسب و سازگار یا سایر شیوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • این شامل اطمینان از اینکه الزامات قانونی خارجی براورده می‌شود.

معمار سازمانی

  • معمار سازمانی مسئول حفظ معماری سازمانی (EA)، توصیف اجزای ضروری یک کسب و کار، از جمله روابط متقابل انها است.
  • سازمان‌های بزرگتر ممکن است نقش‌های تخصصی EA مانند معمار کسب و کار، معمار برنامه، معمار اطلاعات یا معمار زیرساخت را معرفی کنند.

مدیر امنیت اطلاعات

  • مدیر امنیت اطلاعات مسئول اطمینان از محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن دارایی‌های سازمان، اطلاعات، داده‌ها و خدمات فناوری اطلاعات است.
  • او معمولاً در یک رویکرد سازمانی به مدیریت امنیت درگیر است که دامنه گسترده‌تری نسبت به ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات دارد و شامل رسیدگی به کاغذ، دسترسی به ساختمان، تماس‌های تلفنی و غیره برای کل سازمان است.

مدیر تداوم خدمات IT

  • مدیر تداوم خدمات فناوری اطلاعات مسئول مدیریت ریسک‌هایی است که می‌تواند به طور جدی بر خدمات فناوری اطلاعات تأثیر بگذارد.
  • این نقش تضمین می‌کند که ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات می‌تواند حداقل سطح خدمات مورد توافق در موارد فاجعه را با کاهش خطر به سطح قابل قبول و برنامه ریزی برای بازیابی خدمات فناوری اطلاعات ارائه دهد.

مدیر ریسک

  • مدیر ریسک مسئول شناسایی، ارزیابی و کنترل خطرات است.
  • این شامل تجزیه و تحلیل ارزش دارایی‌ها برای کسب و کار، شناسایی تهدیدات برای این دارایی‌ها و ارزیابی آسیب پذیری هر دارایی در برابر این تهدیدات است.

مدیر کاتالوگ خدمات

  • مدیر کاتالوگ خدمات مسئول نگهداری کاتالوگ خدمات است و اطمینان حاصل می‌کند که تمام اطلاعات موجود در کاتالوگ خدمات دقیق و به روز است.

مدیر طراحی خدمات

  • مدیر طراحی خدمات مسئول تولید طرح‌های با کیفیت، امن و انعطاف پذیر برای خدمات جدید یا بهبود یافته است.
  • این شامل تولید و نگهداری تمام اسناد طراحی است.

مدیر سطح خدمات

  • مدیر سطح خدمات مسئول مذاکره در مورد توافقنامه‌های سطح خدمات و اطمینان از براورده شدن این موارد است.
  • این نقش اطمینان حاصل می‌کند که تمام فرایندهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، توافقنامه‌های سطح عملیاتی و قراردادهای زیربنایی برای اهداف سطح خدمات توافق شده مناسب هستند.
  • مدیر سطح خدمات همچنین سطح خدمات را نظارت و گزارش می‌دهد.

مالک خدمات

  • مالک خدمات مسئول ارائه یک سرویس خاص در سطوح خدمات توافق شده است.
  • به طور معمول، صاحب خدمات به عنوان همتای مدیر سطح خدمات در هنگام مذاکره در مورد توافقنامه‌های سطح عملیاتی (OLAs) عمل می‌کند.
  • اغلب، این نقش یک تیم از متخصصان فنی یا یک واحد پشتیبانی داخلی را هدایت می‌کند.

مدیر تأمین کننده

  • مدیر تأمین کننده مسئول اطمینان از این است که ارزش پول از همه تأمین کنندگان به دست می‌آورد.
  • او اطمینان حاصل می‌کند که قراردادها با تأمین کنندگان نیازهای کسب و کار را پشتیبانی می‌کند و همه تأمین کنندگان تعهدات قراردادی خود را براورده می‌کنند.

تحلیلگر فنی

  • تحلیلگر فنی یک نقش مدیریت فنی است که تخصص فنی و پشتیبانی از مدیریت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را فراهم می‌کند.
  • معمولاً یک تحلیلگر فنی یا تیمی از تحلیلگران برای هر حوزه فناوری کلیدی وجود دارد.
  • این نقش نقش مهمی در جنبه‌های فنی طراحی، ازمایش، راه برداری و بهبود خدمات فناوری اطلاعات دارد.
  • همچنین مسئول توسعه مهارت‌های مورد نیاز برای بهره برداری از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است.

ادامه مطلب در صفحه بعد...

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] نقش‌ها و مسئولیتهای ITIL […]

trackback

[…] یکی دیگر از نقاط قوت  ITIL، تعریف دقیق نقش‌ها و مسئولیت‌ها در فرآیندها است. این کمک می‌کند که هر کارمند دقیقاً […]

trackback

[…] نقش یا فرد این مسولیت شناسایی حوادث را برعهده […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x