تمرین مدیریت بهبود مستمر در ITIL4 را با این ۵ نکته پیش ببرید.
یکی از تمرینات ITIL4 تمرین "مدیریت بهبود مستمر" است – اگر به یاد داشته باشید بهبود خدمات مستمر (CSI) از فرایندهای ITILv3 بود. بهبود مستمر: فعالیت سازمانی در حال انجام است که در همه سطوح اجرا شده است تا اطمینان حاصل شود که عملکرد و نتایج سازمان همیشه با تغییر انتظارات ذینفعان هماهنگ است. این بخش مهمی از سیستم ارزش سرویس(SVS) در ITIL4 است، زیرا اگر به صورت موثر استفاده شود، انفورماتیک سازمان، را قادر می سازد تا با نیازهای کسب و کار سازگاری و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد علاوه بر آن با پیش بینی روند بهینه سازی خدمات، در آینده، عملکرد عملیاتی و نتایج بهتری را به دست آورد. این مقاله به چگونگی تزریق شیوه های بهبود مستمر ITIL4 در ارائه خدمات و خدمات پشتیبانی فناوری اطلاعات با معرفی پنج نکته مفید می پردازد.
ITIL4 دارای هفت اصل هدایت است. اصول هدایت چیز جدیدی نیستند پیش از این در نسخ قبلی هم وجود داشته، اما این اصول از نسخه قبلی ۲ اصل، کمتر دارد و البته از نظر عنوان نیز تفاوت هایی دیده می شود. هدف از این اصول هدایت کمک به متخصصان فناوری اطلاعات است که اصول ITIL را با نیاز و شرایط خاص خود انطباق دهند. به عبارتی این اصول می تواند شبیه نقشه راه یا خط مشی باشد که فناوری اطلاعات با شناخت آنها رویکرد خود را بهتر می توانند هماهنگ نمایند.
اصول هدایت ITIL 4 عبارتند از:
- بر ارزش ها تمرکز کنید.
- شروع کنید که کجا هستید.
- به طور پیوسته با دریافت بازخوردها پیشرفت کنید.
- برای ترویج دید و ذهنیت همکاری کنید
- فکر کنید و کار کنید.
- آن را ساده و عملی نگه دارید.
- بهینه سازی و خودکار سازی کنید.
آنها به متخصصان اجازه می دهند تا رویکردهای خود را تعریف کرده و تصمیمات دشوار را به حرکت درآورند و باید در هر مرحله از تحویل خدمات پیگیری شوند.
1. شروع کنید که کجا هستید.
یکی از جنبه های مورد علاقه در ITIL4 که توسعه بهتری پیدا کرده، اصول هدایت است و یکی از این اصول، اصل "شروع جایی که هستید" کلید بهبود مستمر است.
ما اغلب روی چیزهای بهتر و جدید، تمرکز می کنیم اما کارهای بزرگی را که قبلا در دست داشتیم را خیلی راحت و سریع نادیده می گیریم.اینکه شروع کنید که کجا هستید روزی شما را به نقطه ای می رساند که باید باشید بنابراین در ویرایش جدید ITIL شبیه نسخه قبلی، A تا B باید مشخص شود برای فهمیدن اینکه کجا هستیم می توان از داده های موجود در موارد زیر استفاده کرد:
- پایگاه دانش سرویس دسک
- تغییرات ایجاد شده
- مدلهای اولویت بندی
- فرآیندهای موجود و روش کاری که می تواند در جای دیگر تکرار شود.
ادامه مطلب در صفحه بعد…
[…] ۵ نکته مهم در پیاده سازی بهبود مستمر […]
[…] ۵ نکته مهم در پیاده سازی بهبود مستمر […]