مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM)
این مجموعهای از تکنیکهایی است که به شما در ارائه خدمات IT به مشتریان شما کمک میکند. (بهعنوانمثال، مدیریت حادثه، حل مشکل، میز خدمات، مدیریت دارایی فناوری اطلاعات، برنامهریزی استراتژیک و مدیریت انتشار و..
مدیریت عملیات فناوری اطلاعات (ITOM)
این به مدیریت تمام اجزای زیرساختی و نیازهای کاربردی در داخل یک شرکت اشاره دارد.
هدف ITOM نظارت و کنترل خدمات و زیرساختهای فناوری اطلاعات (مانند ارائه امکانات فناوری اطلاعات، مدیریت ظرفیت، شیوههای کنترل هزینه، کارایی و مدیریت امنیت و مدیریت در دسترس بودن) و همچنین انجام وظایف تکراری موردنیاز برای کمک به بهرهبرداری از مناطق کاربرد، خدمات و اجزای سختافزاری است.
نکته دیگری که در این دو تعریف مشهود است این است که ITSM و ITOM بدون در نظر گرفتن تفاوتهایشان بطور پیچیدهای بهمدیگر مرتبط هستند. یک سازمان ممکن است یکی را بدون دیگری نگه دارد، اما بهاحتمالزیاد مسئول مدیریت و انجام هر دو مجموعه، جز مهمی از وظایف روزانه واحد فناوری است.
همانطور که عملاً در سایر مشاغل و خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات، سیلوها و بوروکراسیهای متمایز، کارایی مطلوب یا ارزش تجاری را ترویج نمیکنند. ITSM و ITOM دو مجموعه مجزا از وظایف هستند که باید به شیوهای هماهنگ، متحد و مشترک مدیریت شوند.
ITSM در مقابل ITOM: تفاوتهای کلیدی
تعریف بنیادی:
ITSM مربوط به نحوه ارائه خدمات توسط تیمهای فناوری اطلاعات است، درحالیکه ITOM مربوط به مدیریت رویداد، اندازهگیری عملکرد و تکنیکها است. تیمهای فناوری اطلاعات برای مدیریت خود و عملیات داخلی خود استخدام میکنند. ITSM برای افراد خارج از آن قابلمشاهدهتر و رو به بیرون است. مدیریت عملیات مجموعهای از فرایندهای اداری است که بر تمام جنبههای زیرساخت IT سازمان شما نظارت میکند. این مقدار قابلتوجهی از مسئولیت در دنیای دیجیتال امروز است.
ITSM یک رویکرد مدیریت فناوری اطلاعات است که مستلزم استفاده از روشها، ابزارها و چارچوبها برای تضمین اینکه شرکت شما میتواند خدمات فناوری اطلاعات را به هر دو اجرا، عرضه، مدیریت و پشتیبانی کند:
- عملیات داخلی شرکت
- کاربران نهایی، که اغلب مشتریان / مشتریان خارجی هستند
ازآنجاکه تقریباً تمام پشتیبانیهای کسبوکار به فناوری اطلاعات تبدیلشده است، شما مدیریت خدمات را اجرا میکنید، چه از یک ساختار رسمی استفاده کنید یا نه. درحالیکه مدیریت خدمات مربوط به اجرای خدمات فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات است. سازمانها میتوانند از مدیریت عملیات برای رسیدگی به روشهای تعیینشده برای تأمین داراییهای فناوری اطلاعات، مقیاسپذیری، اندازهگیری عملکرد، ذخیرهسازی، ازجمله مدیریت در دسترس بودن استفاده کنند.
مزایای ITSM
- افزایش چابکی و انعطافپذیری بازار درنتیجه تحویل سریعتر، نوآوری و حل مسائل
- تبادل اطلاعات پیشرفته در تنظیمات پیچیده تیم
- درک بهتر بین تیمهای فناوری اطلاعات و توانمندسازان برای اهداف کسبوکار از طریق تشخیص فعال مسئله، بررسی علت ریشهای و حل سریعتر حادثه
- خدمات متمرکز بر مشتری
- بهطورکلی، روشهای بهتر با زباله کمتر.
مزایای ITOM
- بهبود در دسترس بودن خدمات
- بهبود تجربه کاربر و مشتری
- کاهش نرخ خرابی
- کاهش هزینههای عملیاتی بهعنوان یک نتیجه از نظارت بر جزء بهطور منظم
- ارائه خدمات بهینه شده
ادامه مطلب در صفحه بعد...