قلم پیکربندی چیست؟

قلم پیکربندی چیست و چه کاربردی در مدیریت پیکربندی دارد؟

قلم پیکربندی چیست و چه کاربردی در مدیریت پیکربندی دارد؟

قلم پیکربندی یا CI که اختصار Configuration Item‌ است در حقیقت یک جزء از دیتابیس مدیریت پیکربندی است که از آن برای شناسایی، کنترل، حسابرسی و مدیریت روابطش با سایر اقلام پیکربندی استفاده می‌شود. در مدیریت خدمات، هر قلم، یک دسته‌بندی برای تعریف موجودیت‌های منحصر و یکتاست که در ارائه‌ی محصول یا خدمت مورداستفاده قرار می‌گیرد. به زبان ساده‌تر هر چیزی که در ارائه‌ی محصول یا خدمت مؤثر است تحت لوای یک CI‌ تعریف می‌شود.
از دیدگاه مجری یک تغییر، CI عبارت است از «چه اقلامی» متأثر از انجام یک تغییر می‌شوند. این یعنی زمانی که یک تغییر را قرار است انجام دهیم چه CI-های تحت تأثیر این تغییر واقع می‌شوند. قلم پیکربندی حاوی یک کد یکتا و دارای اطلاعات پیکربندی و سرشار از روابط مستقیم یا معکوس است. داشتن روابط سبب می‌شود تا ردیابی و حسابرسی آن سریع‌تر ممکن شود.
به این مثال توجه کنید: یک جلسه‌ی آنلاین آموزشی نیازمند اقلام پیکربندی زیر است:
· افراد (مدرس و دانشجویان)
· نرم‌افزار ویدئوکنفرانس
· وب کم یا دوربین
· میکروفن
· کامپیوتر
· اتاق جلسات
برای ارائه‌ی خدمت آموزش، وجود هرکدام از این اقلام ضروری است. بدیهی است در صورت ایجاد اخلال و یا نبود هرکدام از آن‌ها جلسه‌ی آموزشی با مشکل مواجهه خواهد شد و البته هر تغییری می‌تواند روی هرکدام از این اقلام نیز اثر بگذارد به‌طور مثال تغییر مدرس یا تغییر نرم‌افزار ویدئوکنفرانس جزو تغییراتی هستند که خدمت آموزش را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.
اقلام پیکربندی عبارت‌اند از:
· سخت‌افزار/دستگاه‌ها
· نرم‌افزار/برنامه‌های کاربردی
· ارتباطات/شبکه‌ها
· مکان‌ها
· مستندات
· امکانات
· پایگاه داده
· سرویس‌ها و…
هر قلم پیکربندی حاوی صفات و خواصی است که رایج‌ترین آن‌ها شامل:

  1. شناسه یا کد شناسایی منحصربه‌فرد CI
  2. نام یا برچسب CI
  3. توضیحات CI
  4. مالکیت CI (سازمان‌ها و افراد)
  5. تأثیر و اهمیت CI
  6. ریز مشخصات پیکربندی قلم
    اقلام پیکربندی جزو لاینفکی از مدیریت خدمات هستند. شناسایی، پیکربندی و کنترل و مدیریت آنها به همراه مشاهده‌ی نقشه‌ی روابط بین اقلام، دید وسیعی را در مورد اهمیت آن ها به شما خواهد داد؛ که سبب بهبود در ارایه‌ی خدمات می‌شود.
    www.Servicedeskplus.ir
مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین و ارایه‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این شرکت اهم خدمات و تجارت خود را بر پایه‌ی بومی‌سازی سرویس‌های نوین، به‌ویژه محصولات ManageEngine بنا نهاده و قریب ۸ سال فعالیت منسجم، توانسته حداکثر رضایت مشتریان را کسب کند. فروش و استقرار نرم‌افزار سرویس‌دسک‌پلاس (محبوب‌ترین ابزارهای پیاده‌سازی ITIL‌ در جهان) در بیش از 500 سازمان کشور، برگ افتخاری است که مدانت به پاس انتخاب اندیشمندانه‌ی مشتریان خود، به آن نائل آمده است. مدانت با ارایه محصولات باکیفیت، پاسخگویی آنلاین، پشتیبانی متمرکز، مشاوره دقیق و هزینه مناسب نسبت به سایر راهکارهای مشابه، جایگاه ویژه‌ای در بین مدیران ارشد، مدیران انفورماتیک و کارشناسان سازمان ها بدست آورده است و تحقق این مهم به نگاه تیزبین و حمایت مشتریان عزیزی است که همواره مدانت را از همراهی خود بی نصیب نگذاشته‌اند و ضوابط را فدای روابط نکرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حل معادله *

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست