مدیریت زیرساخت مرکز داده (DCIM)

مدیریت زیرساخت مرکز داده (DCIM)

مدیریت زیرساخت مرکز داده (DCIM)

مدیریت زیرساخت مرکز داده (DCIM)

DCIM  چیست؟

DCIM مخفف عبارت “مدیریت زیرساخت مرکز داده” یا Data center infrastructure management است. این مفهوم به مجموعه‌ای از فناوری‌ها و نرم‌افزارهایی اشاره دارد که استفاده می‌شوند تا مراکز داده را مدیریت و نظارت کنند. DCIM به مدیران امکان می‌دهد تا بخش‌های مختلف مرکز داده را از جمله تجهیزات فیزیکی مانند سرورها، شبکه، سیستم‌های خنک کننده و مصرف انرژی را مدیریت و کنترل کنند.

این ابزارها به کاهش هزینه‌ها، بهبود بهره‌وری و افزایش عملکرد مراکز داده کمک می‌کنند. مدیریت زیرساخت مراکز داده دیگر تنها یک نیاز برای شرکت‌های بزرگ نیست با افزایش پیچیدگی‌های کسب و کار، حتی سازمان‌های کوچکتر نیز مجبور به انتقال زیرساخت‌های شبکه خود از محدوده یک اتاق کوچک به مراکز داده بزرگ هستند، در نتیجه نیاز به مدیریت بهتر منابع مانند نرم افزار، سخت افزار و امکانات شبکه از جمله قدرت، خنک کننده و عملکرد زیرساخت‌های فیزیکی آن جزو الزامات هر کسب‌وکاری است.

چرا DCIM مهم است؟

نیاز به تکنولوژی بر اساس تقاضا و هزینه استقرار و مدیریت آن در چند سال گذشته به طور پیوسته در حال رشد است. به منظور مدیریت افزایش هزینه‌ها، استقرار پیچیده و حفظ زمان ‌آماده به کار و در دسترس بودن، مدیران مرکز داده باید در مورد وضعیت دستگاه‌های نظارت بر زیرساخت‌های مرکز داده خود در همه زمان‌ها مطلع شوند. این جایی است که راه حل‌های مدیریت زیرساخت مرکز داده مفید است.

علاوه بر ارائه داده‌های لازم، DCIM همچنین می‌تواند برای بهینه سازی ظرفیت، کاهش هزینه‌ها، صرفه جویی در انرژی و جلوگیری از خرابی، همه در همان زمان استفاده شود.

DCIM  چگونه کار می‌کند؟

ابزار DCIM داده‌های مهم در مورد عملکرد، سلامت، وضعیت و سایر معیارهای دستگاه‌های شبکه را برای ارائه دید عمیق به شبکه جمع‌آوری می‌کند. این به مدیران کمک می‌کند تا از گسل‌های مهم شبکه جلوگیری کنند، روندها را تجزیه و تحلیل کنند و زیرساخت‌ها را برای دستیابی به عملکرد مطلوب تنظیم کنند.

راه حل‌های مدیریت زیرساخت مرکز داده به مدیران این توانایی را می‌دهد تا بدون زحمت مشاهده، مدیریت استفاده و مصرف تمام نقاط پایانی مرکز داده مانند روترها، سوئیچ‌ها، سرورها، اجزای ذخیره سازی و غیره را مشاهده، مدیریت کنند.

علاوه بر ارائه داده‌ها در مورد عملکرد و سایر معیارهای مهم دستگاه‌ها، نرم افزار DCIM همچنین به مدیران اجازه می‌دهد تا زمان ‌آماده به کار ثابت را حفظ کنند، هزینه‌های سربار را کاهش دهند و عملکرد را افزایش دهند.

یک تحقیق می‌گوید، 75 درصد از مدیران مرکز داده، یک ابزار DCIM را برای کاهش هزینه‌ها نصب کرده‌اند. این راه را برای رشد مداوم کسب و کار هموار می‌کند.

چالش‌های مدیریت زیرساخت مرکز داده

مراکز داده وظیفه جمع ‌آوری، ذخیره سازی و پردازش مقادیر زیادی از داده‌ها را همراه با پشتیبان گیری و بازیابی و اجرای عملیات تجاری برعهده دارند. به همین دلیل، نظارت بر یک محیط مرکز داده به درستی ضروری است، یک کار پیچیده به خودی خود حساس است که وظایف مدیریت زیرساخت مرکز داده با لیستی از چالش‌ها همراه میکند از جمله:

حفظ در دسترس بودن و اپ تایم:

اطمینان از در دسترس بودن و اپ تایم اجزای زیرساختی شما در راه حل‌های DCIM قلب و روح است. برای یک مرکز داده برای تجربه خرابی زیرساخت، از دست دادن درآمد است و باید به سرعت شناسایی و اقدام شود تا حداکثر زمان اماده به کار را تضمین کند.

کشف دارایی‌ها و نظارت بر عملکرد:

هر دستگاه جدیدی که منتظر اضافه شدن به شبکه در مرکز داده شما است باید به سرعت کشف شود، با دقت شناسایی شود و رابطه و وابستگی متقابل آن درک شود. موجودی اجزای مختلف متصل به زیرساخت مرکز داده شما باید برای ردیابی آسان تر دارایی‌ها حفظ شود.

نظارت بر عملکرد اجزای مرکز داده یک فعالیت حیاتی برای هر مدیر مرکز داده است. پارامترهای مختلف دستگاه‌های شبکه شما مانند در دسترس بودن، استفاده از CPU، استفاده از دیسک، مصرف حافظه و غیره باید با دقت برای خدمات DCIM پیشرفته نظارت شود.

محافظت از داده‌ها در برابر تهدیدات در حال ظهور:

مراکز داده مانند مراکز داده colocation حاوی مدیریت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات تعداد زیادی از مشتریان هستند و آنها را به اهداف قابل قبول برای حملات سایبری تبدیل می‌کنند. برای مبارزه با این، پلت فرم DCIM باید یک سیستم امنیتی قوی در محل 24×7 داشته باشد و یا خطر نقض را بتواند بسرعت شناسایی کند.

تهدیدات همچنین می‌توانند در قالب پیکربندی‌های نادرست ناشی از خطای انسانی، حملات از دستگاه‌های سرکش، دسترسی غیر مجاز عناصر مرکز داده و غیره رخ دهند.

حفظ بهره وری استقرار:

فناوری اطلاعات امروزه منابع بیش از حد را برای جلوگیری از خرابی، که می‌تواند منجر به هدر رفتن منابع و استفاده کمتر از اجزای زیرساخت شود، مدیریت می‌کند. این یعنی اتلاف منابع.

 اهمیت بیشتری باید به برنامه ریزی ظرفیت داده شود، که با شناسایی تمام منابع کم استفاده یا بیکار اغاز می‌شود. با خاموش کردن یا منحرف کردن بار به این منابع با کمک ابزار DCIM، می‌توانید در انرژی، خنک کننده و فضای اشغال شده صرفه جویی کنید.

مراکز داده حاوی فضای محدود هستند و برای استفاده بیشتر از ان، یک برنامه دقیق برای تأمین منابع بهتر برای حداکثر استفاده از فضای کف و تراکم قفسه مورد نیاز است.

ایجاد و کامپایل گزارش‌های پیشرفته:

همانطور که مراکز داده روزانه مقادیر زیادی از داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، پیدا کردن داده‌های مربوطه از این توده داده‌ها یک کار چالش برانگیز است. این جایی است که گزارش‌های پیشرفته مانند گزارش‌های پیش بینی، گزارش‌های استفاده از ظرفیت و غیره وارد بازی می‌شوند. شما باید بتوانید به سرعت گزارش‌های پیچیده و در عین حال دقیق حاوی اطلاعات دقیقی که به دنبال آن هستید ایجاد کنید. این گزارش‌ها نقش مهمی در ارائه داده‌ها به مدیریت بالا برای مدیریت پیش بینی دارند و تا حد زیادی در ایجاد اقدامات توسعه کسب و کار کمک می‌کنند.

به دست آوردن دید عمیق:

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که مراکز داده با ان روبرو هستند، پرداختن به نقاط کور دید است. در دسترس بودن و سلامت تنها جنبه‌های یک جزء زیرساختی نیست که نیاز به دید دارد. تغییراتی مانند تنظیمات دستگاه، به روز رسانی در خرابی برنامه ریزی شده، اطلاعیه‌هایی که دستگاه‌های شما بیش از تخصیص پهنای باند خود و غیره نیز به عنوان دید ترجمه می‌شوند و برای مدیریت بهتر مرکز داده شما، ضروری است که تمام این اطلاعات را در یک صفحه نمایش برای درک اسان تر ارائه دهید.

نرم افزار DCIM مقیاس پذیر و متمرکز  OpManager Plus

OpManager Plus  با قابلیت‌های مشاهده یکپارچه کامل پشته، مدیران مرکز داده را در سراسر جهان مدیریت می‌کند تمام دارایی‌های مرکز داده فیزیکی، مجازی و منطقی؛ بهبود طراحی مرکز داده؛ برنامه ریزی و ارائه تجهیزات جدید؛ افزایش بهره وری عملیاتی؛ برنامه ریزی رشد آینده در حالی که به حداکثر رساندن استفاده از منابع موجود برای کمک به حفظ زمان اماده به کار؛ افزایش بهره وری؛ و بهره وری راندمان.

علاوه بر اینکه یک راه حل مؤثر مشاهده شبکه است، OpManager Plus  همچنین یک ابزار مدیریت زیرساخت مرکز داده بسیار توانمند است.

۱. نظارت و مدیریت جامع دستگاه‌های شبکه:

در دسترس بودن و سلامت

OpManager Plus، یک ابزار DCIM قدرتمند است که و در زمان واقعی به شما اجازه می‌دهد تا در دسترس بودن و سلامت دستگاه‌های شبکه خود را از یک نقطه نظر متحد با استفاده از داشبورد و مرکز عملیات شبکه (NOC) مشاهده کنید. در دسترس بودن با استفاده از یک پروتکل کنترل پیام اینترنت (ICMP) پینگ یا telnet اندازه گیری می‌شود اگر دستگاه در یک منطقه غیرنظامی (DMZ) باشد.

عملکرد

راه حل DCIM OpManager Plus تضمین می‌کند که تمام معیارهای دستگاه شما با ارائه پشتیبانی از نظارت بر عملکرد برای بیش از 8000 دستگاه و بیش از 200 معیار عملکرد نظارت می‌شود.

نظارت بر خدمات

OpManager Plus  نظارت بر خدمات بدون ایجنت را ارائه می‌دهد و در صورت قطع برق، به طور خودکار اقدامات اصلاحی مانند راه اندازی مجدد سرویس، راه اندازی مجدد سیستم یا افزایش هشدار را انجام می‌دهد.

نظارت بر فرایند

OpManager Plus  از تمام فرایندهای ویندوز و یونیکس خارج از جعبه پشتیبانی می‌کند نظیر: ابزار دقیق مدیریت ویندوز (WMI) برای ویندوز، رابط خط فرمان (CLI) برای یونیکس و پروتکل مدیریت شبکه ساده (SNMP) برای سرورها و کنترل کننده‌های دامنه.

پهنای باند

تخصیص پهنای باند کافی اطمینان حاصل خواهد کرد که برنامه‌ها و سرورهای حیاتی به درستی کار می‌کنند و عملیات تجاری به خوبی کار می‌کنند. همزمان، تجزیه و تحلیل داده‌های ترافیکی برای بینش در مورد تشخیص ناهنجاری، شکل دادن به ترافیک و غیره مهم است OpManager Plus، یک ابزار DCIM جامع، به نظارت بر معیارهای مختلف بیش از 230 رابط درست از جعبه کمک می‌کند.

پیکربندی

نادیده گرفتن یک پیکربندی اشتباه جزئی می‌تواند منجر به اثر آبشاری شود و در نهایت بر عملکرد زیرساخت‌های شما تأثیر بگذارد و بر کسب و کار تأثیر بگذارد.

 OpManager Plus تضمین می‌کند که سوء مدیریت پیکربندی با تنظیم دسترسی مبتنی بر قانون، پیکربندی پشتیبان گیری، ردیابی فعالیت‌های مبتنی بر کاربر و استفاده از یک شکست ایمن – یک پشتیبان گیری خودکار در صورت قطع دستگاه رخ می‌دهد.

نظارت بر دستگاه‌های ذخیره سازی

OpManager خدمات نظارت بر ذخیره سازی عمیق را برای ارائه اضافی دیسک‌های مستقل (RAIDs)، کتابخانه‌های نوار در SCSI پیوست سریال (SAS)، ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS)، کانال فیبر (FC) یا شبکه ذخیره سازی (SAN) در یک پلت فرم بصری برای شناسایی سریع‌تر ذخیره سازی فراهم می‌کند.

۲. مظارت بر دستگاه‌های مرکز داده را در زمان واقعی در یک رابط بصری دقیق:

OpManager Plus، بهترین نرم افزار  DCIM، یک نمایش بصری پویا از عناصر موجود در مرکز داده شما ایجاد می‌کند. این اطلاعات در زمان واقعی در مورد سلامت و در دسترس بودن دستگاه‌های شما با استفاده از کدهای رنگی برای درک اسان تر ارائه می‌دهد.

۳. مدیریت دما و مصرف انرژی:

با  OpManager Plus، یک ابزار نظارت بر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات کارامد، می‌توانید دما و مصرف انرژی دستگاه‌های خود را در زمان واقعی مانیتور کنید. عوامل مختلفی مانند سلامت CPU، دمای CPU و تمام ویژگی‌های سلامت سخت افزار مانند ولتاژ، قدرت مصرف شده یا سرعت فن را می‌توان با دقت نظارت کرد.

۴. امنیت گسترده و تشخیص تهدید:

OpManager Plus، یک نرم افزار DCIM کارامد، تجزیه و تحلیل فایروال مبتنی بر قانون را ارائه می‌دهد که می‌تواند یک لیست بی پایان از توابع امنیتی مانند انطباق امنیتی، دسترسی مبتنی بر کاربر را برای محدود کردن کارکنان از دسترسی به تمام بخش‌های مرکز داده شما، مدیریت ورود به سیستم، توانایی بررسی دقیق داده‌های VPN در زمان واقعی و غیره انجام دهد. همچنین امنیت را با اجازه دادن به شما برای نظارت بر پهنای باند دستگاه‌های خود برای شناسایی فعالیت‌های مشکوک افزایش یافته در استفاده از پهنای باند و محدود کردن آدرس‌های IP سرکش از دسترسی به شبکه خود تضمین می‌کند.

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x