مدیریت تغییر، پیکربندی و انطباق شبکه با NCCCM

مدیریت پیکربندی و انطباق شبکه با NCCCM

مدیریت پیکربندی و انطباق شبکه با NCCCM

مدیریت پیکربندی و انطباق شبکه با NCCCM

یکی از مهمترین دغدغه‌های کارشناسان شبکه و مدیران زیرساخت این است که اطلاع دقیقی از تغییرات انجام شده روی کانفیگ سوییچ‌ها و روترها و فایروالها ندارند و از طرفی برای پیکربندی و کنترل کامل کانفیگ این تجهیزات ابزار موفقی در دست ندارند.

مدیریت پیکربندی و انطباق چیزی است که آنان به شدت نیازمندند.

ابزارOpManager Plus  راه حل مدیریت پیکربندی و انطباق (NCCCM) را برای سوئیچ‌ها، روترها، فایروال‌ها و سایر دستگاه‌های شبکه فراهم می‌کند. این کمک می‌کند تا به طور خودکار، کنترل کامل کل چرخه عمر مدیریت پیکربندی دستگاه را به دست بگیرند.

برخی از ویژگی‌های کلیدی عبارتند از:

زمان بندی و خودکار سازی پشتیبان گیری پیکربندی

ماژول مدیریت پیکربندی شبکه در OpManager Plus به مدیران شبکه و زیرساخت اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های مشخصی را برای پشتیبان‌گیری پیکربندی و همچنین برنامه‌های فله‌ای تا 250 دستگاه در هر برنامه انتخاب کنند. پشتیبان گیری پیکربندی را می‌توان ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه و همچنین برای یک بار برنامه ریزی کرد. این به مدیران انعطاف پذیری پشتیبان گیری پیکربندی برنامه ریزی را پس از ساعات کاری می‌دهد تا پهنای باند را تحت فشار نگذارند. پشتیبان گیری خودکار پیکربندی آنان را قادر می‌سازد در تشخیص تغییر و باعث پشتیبان گیری پیکربندی سریعتر و موثرتر اقدام کننند و این ابزار  تغییرات را از طریق پیام‌های syslog دریافت شده از دستگاه‌ها تشخیص می‌دهد.

ردیابی تغییرات انجام شده بر پیکربندی

ردیابی در زمان واقعی برای مدیران بسیار حایز اهمیت است تا تغییرات انجام شده را پیگیری کنند و هرگونه تغییر غیر مجاز را شناسایی نمایند. با فعال کردن این ویژگی در  OpManager Plus، مدیران می‌توانند:

  • ضبط پیکربندی انجام شده هنگامی که تغییرات اتفاق می افتد.
  • دریافت اعلان‌های زمان واقعی در تشخیص تغییر
  • یافتن اطلاعات در مورد اینکه چه کسی تغییر را انجام داده و از کجا  و با کدام آدرس IP
  • تشخیص تغییرات غیر مجاز در زمان واقعی

ردیابی فعالیت کاربر

کارشناسان زیرساخت عملیات مختلفی را در پیکربندی دستگاه انجام می‌دهند مانند پشتیبان گیری از پیکربندی، آپلود پیکربندی به دستگاه، لذا فقدان امکان تشخیص تغییر در زمان واقعی، هنگامی که چیزی به دلیل تغییر در پیکربندی معیوب یا زمانی که نقض امنیتی رخ می‌دهد، می تواند بسیار چالش برانگیز باشد پس مهم است که اقدامات کاربر را برای اطمینان از پاسخگویی در سازمان پیگیری کنید.

برای اطمینان از این امر، ضروری است که اطلاعات مربوط به اینکه چه کسی به چه عملیاتی، در چه دستگاهی، در چه زمانی و نتیجه عملیات استناد کرده است؟ ثبت شود. این کار توسط ویژگی Audit در ماژول پیکربندی شبکه OpManager Plus انجام می‌شود و این به عنوان “حسابرسی عملیات دستگاه” نامیده می‌شود.

نظارت بر انطباق

ماژول مدیریت پیکربندی شبکه در OpManager Plus به مدیران کمک می‌کند تا استانداردها را تعریف و اجرا کنند.

استانداردها می‌توانند هر چیزی باشند – اطمینان از حضور یا عدم وجود رشته‌ها، دستورات یا ارزش‌های خاص. OpManager Plus

پیکربندی را برای انطباق با قوانین / سیاست تعریف شده اسکن می‌کند و نقض را گزارش می‌دهد.

برخی از سیاست‌های پیش فرض شامل PCI، SOX، HIPAA و Cisco IOS است. شما همچنین می‌توانید سیاست‌های خود را از ابتدا ایجاد کنید. گزارش‌هایی در مورد انطباق سیاست‌ها و نقض نیز تولید می‌شود.

مدیریت آسیب پذیری سیستم عامل

ماژول مدیریت پیکربندی شبکه تنها یکی از ویژگی‌های بسیاری است که OpManager Plus را به عنوان یک راه حل قدرتمند مشاهده می‌کند.

با مشاهده کامل قابلیت‌های در اختیار شما، فرایندهای خسته کننده شناسایی و رسیدگی به آسیب پذیری های امنیتی بالقوه سیستم عامل در دستگاه‌های شبکه شما اسان تر می‌شود.

ماژول NCM OpManager Plus همچنین به عنوان یک اسکنر آسیب پذیری سیستم عامل عمل می‌کند و از دستورالعمل‌های مدیریت آسیب پذیری NIST (موسسه ملی استاندارد و فناوری) پیروی می‌کند.

با بازیابی داده‌های آسیب پذیری سیستم عامل و ارتباطان با دستگاه‌های شبکه‌ای که در حال حاضر تحت مدیریت در زیرساخت‌های شما هستند، مدیر پیکربندی شبکه حفاظت جامع در برابر تهدیدات بالقوه را تضمین می‌کند. با استفاده از این ماژول، شما می‌توانید به طور مؤثر آسیب پذیری های سیستم عامل را شناسایی کنید و اقدامات سریع برای کاهش خطرات و افزایش امنیت دستگاه‌های شبکه خود انجام دهید.

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x