مدانت

مدیر مشکل

اگر مشکلی در پاسخ به حادثه بزرگ ایجاد شود، مدیر مشکل صاحب تیکت مشکل است. مدیر مشکل سعی می‌کند علل ریشه‌ای حادثه را مشخص کند و اطمینان حاصل کند که دوباره اتفاق نمی‌افتد یا سازمان حداقل برای دفعه بعد که حادثه رخ می‌دهد آماده است.

مشاوران خارجی یا فروشندگان شخص ثالث

در برخی موارد، حادثه بزرگ ممکن است نیاز به کارکنان بسیار متخصص برای کمک به درک و عیب‌یابی حادثه داشته باشد. مدیر حادثه اصلی کارکنان موردنیاز را شناسایی می‌کند و آن‌ها را به MIT اضافه می‌کند تا به کاهش تأثیر کمک کند. از حادثه بزرگ

بعبارتی برای یک حادثه بزرگ شما درگیر ۳ تمرین از ITIL میشوید: تمرین مدیریت حادثه- تمرین مدیریت مشکل و تمرین مدیریت تغییر.

ماتریس RACI

در ITIL یک ماتریس وجود دارد بنام ماتریس RACI . این ماتریس RACI مسئولیت‌های ذینفعان مختلف را در یک فرایند تعریف می‌کند. ماتریس RACI یک ابزار ساده و مؤثر برای تعریف نقش‌ها و مسئولیت‌های پروژه است که یک نمودار یا جدول جامع از اینکه چه کسی مسئول responsible، پاسخگو: Accountable، مشاور: Consultedو مطلع: Informed  در هر مرحله را ارائه می‌دهد.جدول زیر نقش‌ها و مسئولیت‌های ذینفعان اصلی حادثه را در طول فرایند MIM تعریف می‌کند.

فرایند / نقش‌هاتکنسین‌های میز خدماتمدیر حادثه بزرگMITکارکنان فنیمدیر تغییرمدیر مشکلمشاوران خارجی
شناسایی
اعلام حادثه بزرگCARCIII
اطلاع‌رسانی به ذینفعانCARIIII
مهار
جمع‌آوری MITIR / ACCICI
راه‌اندازی یک پل کنفرانسIARCICI
آماده‌سازی یک اتاق جنگ تعیین‌شدهIARIICI
ایجاد یک مشکل برای شناسایی مسائل اساسیIARCIII
وضوح
اجرای طرح Resolution به‌عنوان یک تغییرIIIRACC
نگهداری
انجام بررسی پس از پیاده‌سازیICIRACI
تولید مستندات روشنCARCCCC
معیارهای اندازه‌گیریIARIIIC

* R - مسئول، A - پاسخگو، C - مشاور، I – مطلع

۵ اشتباه رایج در مدیریت حوادث بزرگ

در اینجا ۵ اشتباه رایج وجود دارد که می‌تواند مانع فرایند MIM شما شود:

  • ارتباطات و تشدید وخامت ارتباطات

بزرگ‌ترین چالش برای MIM ارتباطات است. در صورت وقوع یک حادثه بزرگ، ذینفعان مختلف باید از وضعیت حادثه، شدت آن و اینکه چه عیب‌یابی برای رفع آن انجام‌شده است، مطلع شوند. برقراری ارتباط با همه این‌ها یک کار دشوار است و می‌تواند منجر به ارتباطات متناقض شود که فقط اوضاع را بدتر می‌کند. با خودکار سازی فرایند، ذینفعان کلیدی در طول کل عمر تیکت مطلع می‌شوند و مدیر حادثه بزرگ می‌تواند تمام توجه خود را بر رفع مسئله متمرکز کند.

  • کانال‌های بی‌اثر برای گزارش حوادث بزرگ

هر میز خدمتی روزانه ده ها یا حتی صدها تیکت دریافت می‌کند، از مسائل مربوط به لپ‌تاپ تا درخواست خدمات. در میان این کوه بزرگی از درخواست‌ها، ممکن است چند حادثه بزرگ بالقوه وجود داشته باشد. راه‌اندازی یک یا چند کانال جداگانه گزارش حوادث بزرگ، شناسایی حوادث بزرگ را به تأخیر نمی‌اندازد.

ادامه مطلب در صفحه بعد...

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 سال قبل

ممنون عالی

trackback

[…] حوادث بزرگ از حادثه و / یا به مدیریت […]

trackback

[…] اخص اگر یک حادثه بزرگ Major Incident رخ دهد یا چند حادثه‌ی تکراری اتفاق بیفتد و یا شکافی در […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x