مدانت

تفاوت بین مدیران سیستم و مدیران میزخدمت یا سرویس دسک چیست؟

مزایای مدیر سیستم

تفاوت بین یک مدیر سیستم و یک مدیر میزخدمت یا مدیر سرویس دسک درهر سازمانی متفاوت است. در برخی از سازمان‌های کوچکتر یا استارتاپ ها، نقش مدیر سیستم و مدیر میزخدمت می‌تواند همپوشانی داشته باشد. در یک شرکت، ممکن است تفاوت زیادی در نقش‌ها و مسئولیت‌ها وجود داشته باشد.

تفاوت کلیدیSYSADMINSمدیران سرویس دسک
محدوده کاربر حفظ و مدیریت کل زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، از جمله سرورها، دستگاه‌های شبکه، پیام‌های کاربری، برنامه‌ها و داده‌ها تمرکز می‌کنند.بر پشتیبانی فنی خط اول را برای کاربران فراهم می‌کنند و مسائل فردی مربوط به دستگاه‌ها، برنامه‌ها و اتصال به شبکه را عیب یابی می‌کنند.
تخصص فنینیاز به درک عمیق‌تر از زیرساخت‌ها و سیستم‌های فناوری اطلاعات، از جمله زبان‌های اسکریپت (مانند Python، Bash و PowerShell)، فن اوری های مجازی سازی، راه حل‌های ذخیره سازی و سیستم عامل‌های ابری دارند.نیاز به اشنایی با برنامه‌های مختلف کاربر، OSs و تکنیک‌های عیب یابی دارند.
رویکرد حل مسئلهیک رویکرد پیشگیرانه را با تمرکز بر تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، اتوماسیون و بهبود سیستم برای جلوگیری از مسائل قبل از وقوع انها انجام می‌دهند. انها راه حل‌های بلند مدت و بهینه سازی عملکرد را اولویت بندی می‌کنند.به مشکلات گزارش شده توسط کاربر واکنش نشان می‌دهند و مسائل را به صورت مورد به مورد حل می‌کنند. تمرکز انها بر روی وضوح سریع و ارائه کمک فوری به کاربران است.
مسیر شغلی و مسئولیت‌هامسئولیت بیشتری دارند و نقش استراتژیکی در عملیات فناوری اطلاعات ایفا می‌کنند. مسیر شغلی انها اغلب شامل تخصص در زمینه‌های خاص مانند مدیریت ابر، امنیت سایبری یا مهندسی شبکه است.در سطح جوان شروع می‌شوند و تجربه ارزشمندی در تعاملات کاربر و عیب یابی اساسی به دست می اورند. مسیر شغلی انها می‌تواند منجر به نقش‌های تخصصی مانند یک متخصص پشتیبانی شبکه یا تکنسین پشتیبانی دسکتاپ شود.

یک sysadmin بجهت حفظ و مدیریت کل زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، از جمله سرورها، دستگاه‌های شبکه، پیام‌های کاربری، برنامه‌ها و داده‌ها تمرکز می‌کند. انها پشتیبانی فنی خط اول را برای کاربران فراهم می‌کند و مسائل فردی مربوط به دستگاه‌ها، برنامه‌ها و اتصال به شبکه را عیب یابی می‌کند.

تخصص فنی

آنها نیاز به درک عمیق‌تر از زیرساخت‌ها و سیستم‌های فناوری اطلاعات، از جمله زبان‌های اسکریپت مانند Python، Bash  و  PowerShell، فناوری‌های مجازی سازی، راه حل‌های ذخیره سازی و سیستم عامل‌های ابری دارند. آن‌ها نیاز به آشنایی با برنامه‌های مختلف کاربر، سیستم‌عاملها  و تکنیک‌های عیب یابی دارند.

رویکرد حل مسئله

آنان یک رویکرد پیشگیرانه را با تمرکز بر تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، اتوماسیون و بهبود سیستم برای جلوگیری از مسائل قبل از وقوع انها انجام می‌دهند. آنان راه حل‌های بلند مدت و بهینه سازی عملکرد را اولویت بندی می‌کنند. این یعنی به مشکلات گزارش شده توسط کاربر واکنش نشان می‌دهند و مسائل را به صورت مورد به مورد حل می‌کنند. تمرکز انها بر روی وضوح سریع و ارائه کمک فوری به کاربران است.

مسیر شغلی و مسئولیت‌ها

آنان مسئولیت بیشتری دارند و نقش استراتژیکی در عملیات فناوری اطلاعات ایفا می‌کنند. مسیر شغلی انها اغلب شامل تخصص در زمینه‌های خاص مانند مدیریت ابر، امنیت سایبری یا مهندسی شبکه است. در سطح جوان شروع می‌شوند و تجربه ارزشمندی در تعاملات کاربر و عیب یابی اساسی به دست می‌آورند. مسیر شغلی‌شان می‌تواند منجر به نقش‌های تخصصی مانند یک متخصص پشتیبانی شبکه یا تکنسین پشتیبانی دسکتاپ شود.

ابزارهای ضروری sysadmin

Sysadmins، مانند سایر متخصصان، به طیف وسیعی از ابزارهای ضروری برای کارهای روزانه خود تکیه می‌کنند. در اینجا چند ابزار مهم وجود دارد که باید داشته باشند:

۱. راه حل مدیریت نقطه پایانی

یک ابزار مدیریت نقطه پایانی برای مدیران سیستم لازم است تا بتوانند ایستگاه‌های کاری، تبلت ها و دستگاه‌های تلفن همراه را در سازمان‌های خود مدیریت کنند. چنین راه حلی به مدیران سیستم کمک می‌کند تا پچ ها را به صورت انبوه مستقر کنند، سیستم عامل‌ها را به روز کنند، برنامه‌های شخص ثالث یا ناامن را مسدود کنند، محدودیت‌های مرورگر را اعمال کنند، هر نقطه پایانی مورد استفاده کارکنان را حساب کنند و بهداشت سایبری کافی را تضمین کنند.

ManageEngine Endpoint Central  بیش از 15 سال در حوزه مدیریت نقطه پایانی بوده است و توسط تحلیلگران برجسته برای توانایی مدیریت و ایمن سازی نقاط پایانی در طول چرخه زندگی خود، از خرید تا دفع شناخته شده است.

۲.راه حل مدیریت عملیات فناوری اطلاعات

یک راه حل مدیریت عملیات فناوری اطلاعات (ITOM) برای مدیران سیستم برای مدیریت شبکه‌های سازمانی و جلوگیری از تراکم شبکه، قطع مرکز داده و سایر اختلالات ضروری است. یک ابزار ITOM زمینه فوری برای مدیران سیستم را از طریق داشبوردهای پر از KPI ها و هشدارهای رویداد از سرورها، شبکه‌ها، برنامه‌ها و موارد دیگر فراهم می‌کند.

ManageEngine OpManager Plus  یک پلتفرم جامع ITOM است که دید چند سطحی را در عملیات فناوری اطلاعات ارائه می‌دهد و به مدیران سیستم کمک می‌کند تا گسل‌های زیرساخت فناوری اطلاعات را به راحتی شناسایی و عیب یابی کنند. این تضمین می‌کند انطباق بهتر SLA، مدیریت گسل فناوری اطلاعات فعال، ارائه خدمات به مشتریان بهتر و عملکرد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سازگار است.

۳.راه حل مدیریت خدمات IT

یک پلتفرم مدیریت خدمات IT (ITSM) به تیم‌های sysadmin در بسیاری از موارد کمک می‌کند. این عملیات ITSM را با فعال کردن sysadmins  برای مدیریت درخواست‌های خدمات، حوادث، تغییرات فناوری اطلاعات و دارایی‌ها - همه از یک کنسول واحد ساده می‌کند. یک پلتفرم ITSM همچنین به sysadmins  اجازه می‌دهد تا وظایف تکراری و دنیوی را خودکار کند.

این یعنی به یک پلت فرم ITSM برای ایجاد و نگهداری یک مخزن مرکزی برای تمام مقالات دانش، راه حل‌های خطاهای شناخته شده و سیاست‌های فناوری اطلاعات تکیه می‌کنند.

گل سرسبد فناوری اطلاعات ManageEngine و پلتفرم مدیریت خدمات سازمانی، ServiceDesk Plus، مناسب برای سازمان‌ها از تمام اشکال و اندازه‌هایی است که به دنبال ارائه تجربیات خدمات ستاره‌ای برای کاربران نهایی هستند.

از نصب یک پاسخ سریع به حوادث و کارکنان به مدیریت دارایی‌ها و اجرای تغییرات، ServiceDesk Plus  به مدیران سیستم کمک می‌کند تا عملیات ITSM را در مقیاس ایجاد، مدیریت، خودکار و اجرا کنند. این عملیات مدیریت فناوری اطلاعات را بر روی یک کنسول واحد تثبیت می‌کند و به مدیران سیستم یک دیدگاه جامع از کل زیرساخت‌های فناوری اطلاعات می‌دهد.

۴.راه حل مدیریت هویت و دسترسی

راه حل‌های مدیریت هویت و دسترسی به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا یک هویت دیجیتال منحصر به فرد را به هر کاربر اختصاص دهند و مجوزهای دسترسی خود را بر اساس نقش و وظایف روزانه خود محدود کنند. این تضمین می‌کند که تنها کاربران مجاز می‌توانند از منابع شرکت استفاده کنند در حالی که به سیاست‌های امنیتی و انطباق سازمان پایبند هستند.

ADManager Plus  توسط ManageEngine یک راه حل جامع برای مدیریت و گزارش در Active Directory، Microsoft 365، Exchange و Google Workspace است. این بیش از 200 گزارش از پیش ساخته شده را فراهم می‌کند که داده‌های ضروری را از سیستم عامل‌های مختلف جمع اوری می‌کند.

برای مدیریت هویت‌ها و منابع ممتاز، PAM360، راه حل مدیریت دسترسی ممتاز شرکت ManageEngine (PAM)، به تیم‌های فناوری اطلاعات کمک می‌کند تا روال دسترسی ممتاز خود را کنترل کنند.

حقوق و دستمزد مدیر سیستم

Sysadmin یک متخصص برجسته‌ی حوزه‌ی ITSM و ITOM و ITAM محسوب می‌شود. کسی است که اشراف کامل به ابزارها و سناریوهای فناورانه را داراست.

حداقل حقوق چنین فردی بسته به بزرگی سازمان از حداقل ۴۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان در ماه البته با نرخ تورم سال ۱۴۰۳ در ایران و حدود ۴ الی ۸ هزار دلار در خارج از کشور می‌باشد.

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x