چگونه ITIL می تواند عملکردهای مدیریت شما را بهبود بخشد!؟

چگونه ITIL می تواند عملکردهای مدیریت شما را بهبود بخشد!؟

مدانت

چگونه ITIL می تواند عملکردهای مدیریت شما را بهبود بخشد!؟

ITIL، اختصار عبارت کتابخانه زیربنای فناوری اطلاعات است که یک رویکرد گسترده در مورد مدیریت خدمات IT (ITSM) می باشد و متمرکز بر هماهنگی خدمات فناوری اطلاعات با نیازهای تجاری است. این اصول، حرفه ای ها و سازمان ها را در استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان ابزاری برای رشد و ترقی کسب و کار تسهیل می کند. ITIL شیوه های مختلف، وظایف، فرآیندها، چک لیست هایی را که توسط یک سازمان مشخص نشده است، نشان می دهد. اما یک سازمان می تواند آنها را برای ایجاد یکپارچگی با استراتژی سازمان و با ارائه یک ارزش اعمال کند. این تسهیل ایجاد یک پایگاه اولیه سازمان برای برنامه ریزی، پیاده سازی و اندازه گیری است. چارچوب ITIL برای استاندارد کردن خدمات فناوری اطلاعات از نظر انتخاب، برنامه ریزی، پشتیبانی و تحویل به نیازهای تجاری مشخص شده است. ITIL فناوری اطلاعات را به یک شریک سرویس تجاری تبدیل می کند و نه فقط یک حمایت پشت سر هم! بلکه برای دستیابی به یک هدف واحد جهت بهبود کارایی. دستورالعمل های ITIL دستورات IT و بودجه را با توجه به نیازهای کسب و کار تنظیم می کنند و همچنین تغییرات را در آنها ایجاد می کنند، حتی اگر تغییر در کسب و کار وجود داشته باشد. در مورد بنیاد ITIL چیزهایی مهم تلقی می شوند که قابل پیاده سازی است.

ITIL در دهه ۱۹۸۰، با هدف انحلال مراکز داده متنوع و معماری های جغرافیایی پراکنده و بیشتر شکل گرفت. آژانس مرکزی و ارتباطات (CCTA) دولت انگلیس پس از شناختن اینکه بخش خصوصی و ادارات دولتی شروع به اجرای شیوه های مدیریت فناوری اطلاعات خود کرده اند، مجموعه ای از توصیه ها را تهیه کرد. کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات شامل چارچوب پنج نشریه اصلی یا مجموعه ای از کتاب هایی است که هر کدام از آنها یک عمل خاص در مدیریت خدمات IT را پوشش می دهد. کتاب های ضروری شامل ITIL نسخه ۳ (V3) به شرح زیر است:

استراتژی خدمات: این کتاب به اهداف و انتظارات کلی کسب و کار نگاه می کند و مشاوره و اولویت بندی سرمایه گذاران ارائه دهنده خدمات را ارائه می دهد.

طراحی خدمات: طراحی خدمات مشاوره خوبی در طراحی فرایندهای فناوری اطلاعات، خدمات و سایر جنبه های مدیریت خدمات را ارائه می دهد. با شروع مجموعه ای از نیازهای جدید یا متناوب کسب و کار، آن را با یک راه حل که برای رفع نیازهای ثبت شده کسب و کار طراحی شده، به پایان می رساند.

انتقال خدمات: انتقال خدمات مربوط به ارائه خدمات مورد نیاز یک شرکت برای استفاده عملیاتی است. این تمرکز بر مدیریت تغییر، ریسک و تضمین کیفیت در هنگام استقرار طرح های خدماتی است.

عملیات سرویس: سرویس عملیات را قادر می سازد تحویل سطح توافق نامه ارایه خدمات به مشتریان و کاربران نهایی  را مشخص نمایید. همچنین، بر حل مشکلات و تعادل در بین قابلیت اطمینان سرویس و هزینه ها تمرکز دارد.

بهبود مستمر خدمات: بهبود خدمات مداوم (CSI) به دنبال راه هایی برای بهبود فرآیند کلی و ارائه خدمات می باشد. این سبب تسهیل ، تطبیق و تعدیل خدمات فناوری اطلاعات  و تغییر آنها به جای نیازهای کسب و کار خواهد شد.

ادامه مطلب در صفحه بعد…


ادامه‌ مطلب در صفحه‌ بعدی...
مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] چگونه ITIL میتوانید عملکرد شما را بهبود دهد؟ […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x