مدانت

نقش‌های محبوب ITIL

مدیر حادثه

مدیر حادثه مسئول اجرای مؤثر فرایند مدیریت حادثه است و گزارش مربوطه را انجام می‌دهد. 

مدیر مشکلات

مدیر مشکل مسئول مدیریت چرخه زندگی تمام مشکلات است. هدف اصلی این نقش جلوگیری از وقوع حوادث و به حداقل رساندن تأثیر حوادثی است که نمی‌توان از انها جلوگیری کرد. 

مدیر تغییر

مدیر تغییر چرخه حیات همه تغییرات را کنترل می‌کند. هدف این نقش ایجاد تغییرات سودمند با حداقل اختلال در خدمات فناوری اطلاعات است. 

مدیر ارتباط تجاری

مدیر روابط تجاری مسئول حفظ رابطه مثبت با مشتریان، شناسایی نیازهای مشتری و اطمینان از اینکه ارائه دهنده خدمات قادر به پاسخگویی به این نیازها با یک کاتالوگ مناسب از خدمات است. 

مدیر پروژه

مدیر پروژه مسئول برنامه ریزی و هماهنگی منابع برای استقرار یک انتشار عمده در برآورد هزینه، زمان و کیفیت پیش بینی شده است. 

مدیر سطح خدمات

مدیر سطح خدمات مسئول مذاکره در مورد توافقنامه‌های سطح خدمات و اطمینان از براورده شدن این موارد است. 

نقش‌های  ITIL4

نقش‌های شرح داده شده در اینجا مشخصات ITIL V3 را دنبال می‌کنند که توسط مرحله چرخه حیات سرویس گروه بندی می‌شوند.

سازمان‌هایی که مایل به پذیرش ITIL4 هستند، متوجه خواهند شد که آخرین نسخه ITIL در مورد فرایندها و نقش‌ها کمتر تجویز می‌شود. به جای مشخص کردن مجموعه‌ای ثابت از فرایندها، ITIL4 یک رویکرد جامع را معرفی می‌کند و تمرکز بر 34 "تمرین" را ارایه می‌دهد. برای هر تمرین نیز ITIL4 فعالیت‌های کلیدی، ورودی‌ها، خروجی‌ها و نقش‌های نمونه را توصیف می‌کند. این به سازمان‌ها ازادی بیشتری برای تعریف فرایندها و مسئولیت‌های سفارشی می‌دهد.

لیست تمام تمرینات ITIL4 را از اینجا بخوانید

نقش‌های ITIL در استراتژی خدمات


مدیر ارتباط تجاری

  • مدیر روابط تجاری مسئول حفظ رابطه مثبت با مشتریان، شناسایی نیازهای مشتری و اطمینان از اینکه ارائه دهنده خدمات قادر به پاسخگویی به این نیازها با یک کاتالوگ مناسب از خدمات است.
  • مدیر ارتباط تجاری با مدیر سطح خدمات همکاری می‌کند.

مدیر تقاضا

  • نقش مدیر تقاضا برای انجام فعالیت‌ها در فرایند مدیریت تقاضا معرفی شده است.
  • این نقش مسئول درک، پیش بینی و تأثیر بر تقاضای مشتری برای خدمات است.
  • مدیر تقاضا با مدیریت ظرفیت کار می‌کند تا اطمینان حاصل شود که ارائه دهنده خدمات دارای ظرفیت کافی برای پاسخگویی به تقاضای مورد نیاز است.

مدیر مالی

  • مدیر مالی مسئول مدیریت نیازهای بودجه، حسابداری و شارژ ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات است.

گروه هدایت فناوری اطلاعات (ISG)

  • گروه هدایت فناوری اطلاعات (ISG) جهت و استراتژی را برای خدمات فناوری اطلاعات تعیین می‌کند. این شامل اعضای مدیریت ارشد از کسب و کار و فناوری اطلاعات است.
  • ISG استراتژی‌های کسب و کار و فناوری اطلاعات را بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل شود که انها هماهنگ هستند.
  • همچنین اولویت‌های برنامه‌های توسعه خدمات / پروژه‌ها را تعیین می‌کند.

مدیر نمونه کارها خدمات

  • مدیر نمونه کارها خدمات در مورد یک استراتژی برای خدمت به مشتریان با همکاری گروه راهبری فناوری اطلاعات تصمیم می‌گیرد و پیشنهادات و قابلیت‌های ارائه دهنده خدمات را توسعه می‌دهد.

مدیر استراتژی خدمات

  • مدیر استراتژی خدمات از گروه هدایت فناوری اطلاعات در تولید و حفظ استراتژی ارائه دهنده خدمات پشتیبانی می‌کند.
  • این نقش همچنین مسئول برقراری ارتباط و اجرای استراتژی خدمات است.

ادامه مطلب در صفحه بعد...

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] نقش‌ها و مسئولیتهای ITIL […]

trackback

[…] یکی دیگر از نقاط قوت  ITIL، تعریف دقیق نقش‌ها و مسئولیت‌ها در فرآیندها است. این کمک می‌کند که هر کارمند دقیقاً […]

trackback

[…] نقش یا فرد این مسولیت شناسایی حوادث را برعهده […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x