مدانت

ارزشهای مورد انتظار از مدیریت سبد خدمات

مزایای زیر توسط مدیریت سبد خدمات ارائه می‌شود:

  • این اجازه می‌دهد تا کسب و کار باتوجه به سرمایه گذاری و البته سرمایه گذاری در خدمات تصمیم درستی بگیرند، در نتیجه اطمینان حاصل شود که چنین تصمیماتی بر اساس یک مورد کسب و کار قوی ساخته شده است.
  • مدیریت سبدخدمات یک هماهنگی معنی دار و مقرون به صرفه بین خدمات فناوری اطلاعات و اهداف استراتژیک برای کسب و کار فراهم می‌کند.
  • این یک تغییر در نگرش نسبت به فناوری اطلاعات است که در حال حاضر به عنوان یک جزء تولید ارزش به جای اینکه یک هزینه اجتناب ناپذیر در نظر گرفته شود، دیده می‌شود.
  • این امر منجر به افزایش توانایی شرکت برای تهیه خدمات به کاربران نهایی می‌شود.
  • سازمان با بینش در مورد تفاوت‌هایی که سرویس فناوری اطلاعات ایجاد می‌کند و تاثیری که بر کسب و کار دارد، ارائه می‌شود.
  • این کمک می‌کند تا توجه و تمرکز بیشتری به خدماتی که با ارزش‌ترین و سوداورترین هستند، افزایش یابد و در نتیجه بهره وری کارکنان را افزایش دهد.

اصول مدیریت سبد خدمات

اصل اصلی مدیریت سبد خدمات این است که یک ارائه دهنده خدمات بتواند درک زیر را داشته باشد:

  • خدمات ارائه شده توسط مدیریت سبد خدمات
  • سرمایه گذاری‌های انجام شده در این خدمات
  • استراتژی و اهداف هر سرویس از نظر ارزش کسب و کار.

با این درک، ارائه دهنده خدمات می‌تواند تصمیمات مربوط به خدمات خود را در طول چرخه‌ی حیات خدمات کنترل و مدیریت کند.

فعالیت‌های فرایند مدیریت سبد خدمات

4  مرحله اصلی فعالیت در مدیریت سبد خدمات وجود دارد:

تعریف

این مرحله شامل جمع اوری و اعتبار کل موجودی متشکل از تمام خدمات موجود و پیشنهادی، از جمله موارد تجاری انها است.

تجزیه و تحلیل

در مرحله تجزیه و تحلیل، خدماتی که برای ارائه دهنده خدمات برای دستیابی به استراتژی خود مورد نیاز است شناسایی می‌شود. علاوه بر این، شناسایی اینکه چگونه سبد خدمات موجود با این موارد مطابقت دارد؟ و چگونگی اولویت بندی و تعادل عرضه و تقاضا نیز انجام می‌شود.

تأیید

هر سرویس در سبد خدمات همراه با سطح سرمایه گذاری مرتبط با ان باید تأیید شود. تمام تغییرات انجام شده در خدمات در سبد خدمات نیز نیاز به تأیید دارد. حتی زمانی که خدمات بازنشسته می‌شوند، تأیید لازم است.

منشور

به منظور اجازه دادن به هر پروژه برای ساخت، افزایش یا بازنشستگی یک سرویس، یک منشور مورد نیاز است. هدف از منشور، مستند سازی دامنه پروژه و شرایط مرجع علاوه بر تصمیمات تصویب مربوط به تغییرات توافق شده در سبد خدمات است.

ریسک‌ها و چالش‌های مدیریت سبد خدمات

چالش‌های زیر را می‌توان با مدیریت سبد خدمات مواجه می‌شوند:

  • عدم دسترسی به اطلاعات برای کسب و کار مورد نیاز.
  • عدم وجود مدیریت رسمی پروژه یا مدیریت تغییر.
  • متمرکز شدن تنها بر جنبه‌های ارائه دهنده خدمات.
  • عدم وجود یک پروژه یا سبد مشتری.

برخی از خطراتی که با ان مواجه هستید عبارتند از:

  • فشار مشتری می‌تواند منجر به تصمیم گیری های نادرست در مورد ارائه خدمات و سرمایه گذاری در ان شود.
  • خدمات ارائه شده را نمی‌توان به اندازه کافی اندازه گیری کرد.

نتیجه نهایی:

به طور کلی مدیریت سبد خدمات تضمین می‌کند که شرکت‌ها تصمیمات صحیح را در قالب سرمایه گذاری اتخاذ کنند و توجیه مورد کسب و کار و درک روشنی از ROI یا بازگشت سرمایه مورد انتظار را داشته باشند. مدیریت سبد خدمات تمام جنبه‌های حیاتی مورد نیاز برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات با کیفیت بالا به مشتریان و سرمایه گذاری‌های مورد نیاز برای ساخت، بهره برداری و ارائه همان را تجزیه و تحلیل می‌کند. به خودتان فرصتی برای رشد در حرفه مدیریت خدمات خود با آموزش صدور گواهینامه بنیاد ITIL 4 بدهید و مهارت‌های مفید و بهترین شیوه‌ها را به دست اورید.

مقالات مرتبط را حتما بخوانید:

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x