مقدمهای بر EOS و EOL در ITIL
در دنیای تکنولوژی محور امروز، سازمانها باید زیرساختهای فناوری اطلاعات خود را بهطور مؤثر مدیریت کنند تا از کارایی عملیاتی اطمینان حاصل کنند. داشتن درک روشنی از پایان عمر (EOL) و پایان عمر (EOSL) برای سختافزار مرکز داده برای متخصصان فناوری اطلاعات که مسئول مدیریت آن هستند ضروری است.
درک مفاهیم EOS (پایان پشتیبانی) و EOL (پایان زندگی) برای برنامهریزی مؤثر استراتژی فناوری اطلاعات کسبوکارها بسیار مهم است. با ادغام مدیریت مشکل با مدیریت پورتفولیو یا سبد خدمات ITIL، سازمانها میتوانند ارزشی را که از سبد خدمات خود به دست میآورند به حداکثر برسانند و درعینحال خطر اختلال در خدمات را به حداقل برسانند.
درک پایان سرویس (EOS) در ITIL
در قلمرو ITIL، پایان عمر سرویس (EOSL) مرحلهای را نشان میدهد که یک محصول یا خدمات دیگر نمیتواند پشتیبانی یا نگهداری را از سازنده یا تأمینکننده خود دریافت کند. این معمولاً پس از پایان تولید رخ میدهد و جنبههایی مانند در دسترس بودن قطعات یدکی، پشتیبانی فنی و ارائه خدمات را در برمیگیرد.
درک EOS برای مدیریت مؤثر دارایی IT و حفظ یک محیط IT ایمن و قابلاعتماد بسیار مهم است. سازمانها باید بهطور فعال اعلامیههای EOS از فروشندگان را نظارت کنند تا مطمئن شوند که از تغییرات آتی در پشته فناوری خود آگاه هستند. این دانش آنها را قادر میسازد تا برای ارتقاء یا مهاجرتهای لازم از قبل برنامهریزی کنند تا از آسیبپذیریها یا اختلالات احتمالی در عملیات خود جلوگیری کنند.
با آگاه ماندن از تاریخهای EOS، سازمانها میتوانند نقشه راه فناوری خود را بهتر با اهداف تجاری هماهنگ کنند و اطمینان حاصل کنند که منابع و بودجه کافی برای جایگزینی بهموقع یا راهحلهای جایگزین تخصیص دادهشدهاند. مدیریت مؤثر EOS به کاهش خطرات مرتبط با فناوریهای پشتیبانی نشده کمک میکند و درعینحال انتقال بیوقفه به نسخههای جدیدتر یا محصولات جایگزینی را که نیازهای در حال تحول کسبوکار را برآورده میکنند، تسهیل میکند.
کاوش در پایان زندگی (EOL) در ITIL
ITIL یا کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات، چارچوبی است که هدف آن استانداردسازی چرخه حیات خدمات فناوری اطلاعات در سازمانها است. درزمینهٔ ITIL، پایان زندگی (EOL) به مرحلهای اشاره میکند که در آن یک محصول دیگر توسط فروشنده آن پشتیبانی یا نگهداری نمیشود، که نشاندهنده نیاز سازمانها به جستجوی راهحلهای جایگزین است.
EOL و EOSL ملاحظات حیاتی در ITIL هستند زیرا بر توانایی سازمان برای حفظ یک محیط IT ایمن و عملیاتی تأثیر میگذارند. هنگامیکه یک محصول به EOL یا EOSL برسد، پشتیبانی و بهروزرسانیهای سازنده متوقف میشود و سیستمها را در برابر تهدیدات امنیتی و سایر خطرات آسیبپذیر میسازد.
سازمانها باید بهطور فعال موقعیتهای EOL را با انجام بررسیهای منظم از مجموعه فناوری خود مدیریت کنند. این شامل شناسایی محصولات نزدیک به EOL، ارزیابی تأثیر آنها بر عملیات تجاری و توسعه استراتژیهای مهاجرت مناسب است. با برنامهریزی از قبل، سازمانها میتوانند خطرات مرتبط با سیستمهای پشتیبانی نشده را کاهش دهند و درعینحال از تداوم اطمینان حاصل کنند و اختلالات را به حداقل برسانند.
علاوه بر این، درک EOL همچنین به بودجهبندی مؤثر و تخصیص منابع کمک میکند. سازمانها میتوانند بهجای سرمایهگذاری در حفظ سیستمهای قدیمی، منابع را برای ارتقا یا جایگزینی فنآوریهای نزدیک به مرحله پایان عمر خود اختصاص دهند.
ردیابی دادههای EOL در یک CMDB به سازمانها این امکان را میدهد تا تصمیمات آگاهانه در مورد داراییهای فناوری اطلاعات، کاهش خطرات امنیتی، اطمینان از انطباق، کاهش هزینهها و افزایش کارایی کلی در چشمانداز دیجیتالی که بهسرعت در حال تحول است، بگیرند.
سازمانها با درک تفاوت EOS و EOL میتوانند تصمیم بگیرند که آیا ریسک وجود یک محصول یا سرویس را در سازمان داشته باشند یا خیر؟
عدم توجه به EOS و EOL چالشهایی را در ساختار خدمات حادث میشود که به شرح زیر است:
- کاهش امنیت محصولات و خدمات
- افزایش هزینههای سرویس و نگهداری علیرغم عدم ارائه توسط سرویسدهنده اصلی
- افزایش سطح خرابی
- افزایش ریسکهای مالی و امنیتی
- آسیبپذیری شبکه
- عدم امکان برنامه ریزی صحیح برای ITAM
- افت کیفیت خدمات
[…] خاصی مانند SCO ها، تاریخ خرید، هزینه، مشخصات فنی و پایان عمر / پایان فروش (EOL / EOS) را در نظر […]