DevOps
DevOps در یک محیط توسعه نرم افزار آغاز شده و به همین دلیل بسیاری از روش ها و ابزارهای آن بر بهبود استقرار نرم افزار تمرکز می کنند. یکپارچگی پیوسته (CI) و تحویل مداوم (CD) فرآیند استقرار را تغییر داده و نظارت مستمر در نزدیکی زمان واقعی در کل زیرساخت را فراهم می کند. اما DevOps در این خصوص، بیش از توسعه نرم افزار Agile است.
اضافه کردن کمی ساختار به امور فردی هرگز آسیب جدی نمی زند، به ویژه هنگامی که برای فرآیندهای کسب و کار و دارایی های IT باشد.
ترکیب وظایف توسعه دهندگان و اپراتورها به انجام تمام جنبه های فناوری اطلاعات منجر خواهد شد، به این دلیل که به اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری با اهداف کسب و کار، کارآیی بیشتری دارد و محیط کار بهتری از سیلویینگ دانش سنتی( انتحصارطلبی و انبار شدن دانش نزد افراد) را ایجاد می کند. بخشی از این دلیل که DevOps معمولا به عنوان یک فلسفه توصیف می شود این است که تبدیل سازمان به ایده های آن نیازمند گام برداشتن به عقب و ارزیابی بعضی از پیش فرض های اساسی کار IT است.
در عوض افراد متخصص با استفاده از قطعات جدا و گسسته سیستم کلی با هم کار می کنند، تیم DevOps سعی می کند تا فرآیند IT را به صورت جامع مشاهده نماید و کارکرد فردی خود را تغییر دهد تا بهترین نیازهای کسب و کار را برآورده سازد. این بدان معنی است که سیستم های یادگیری برنامه نویسان( افراد یاد می گیرند که کد نویسی کنند)، یادگیری امنیت و مدیریت پروژه و نحوه همکاری با هم را به نحو احسن داشته باشند. این بیشتر از آموزش متقابل سنتی است، زیرا DevOps در مورد تغییر شیوه های اصلی با ایده های متقابل، انضباطی را در زیرساخت ها بوجود می آورد که بر آن اساس می توان فرآیندهای تکراری و قابل اندازه گیری که در هنگام آموزش، توسعه، تست و.. را ارایه نمود.
ITIL
بر خلاف DevOps، چارچوب ITIL یک روش بسیار سازمان یافته است که برای افزایش کارایی و ارائه آمار برای عملیات IT طراحی شده است. ITIL یک نوع ITSM است و به طور عمده بر اساس پروتکل ها بر اجرای مدیریت و بهبود خدمات فناوری اطلاعات به کسب و کار و یا مشتری متمرکز است.
از آنجا که ITIL بسیار سازمان یافته است، بسیاری از اصطلاحات و مفاهیم خاصی وجود دارد که باید به طور موثر مورد استفاده قرار گیرد. از سال ۲۰۱۳، ITIL مالکیت فکری AXELOS بوده است، که مجوز ITIL را ارائه می دهد، گواهینامه ها را ارائه می دهد و چارچوب ITIL را به روز می کند. این به این معنا است که ITIL یک سیستم اختصاصی است که توسط یک شرکت خصوصی و سودآور اداره می شود، بلکه نه فلسفه بی نظیر و بی ادب مثل DevOps.
پیچیدگی و گستردگی ITIL باعث ایجاد سردرگمی برخی مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات می شود . حتی دقیقا نمی دانند که چرا که ITIL تنها کار می کند و همچنین اجرا می شود. این به معنای سرمایه گذاری قابل توجهی از زمان و پول برای ایجاد یک تیم ITIL است. ITIL قبل از DevOps پیش رفته است، بدیهی است حوزه هایی که ITIL پوشش می دهد هنوز برخی از نیازهای سازمان ها توسط DevOps برآورده نمی شود.
اجازه دهید چند سناریوی معمول را ببینیم و اینکه چگونه DevOps و ITIL می توانند به هم کمک کنند.
ادامه مطلب در صفحه بعد…
[…] دعوای DevOps و ITIL را از اینجا بخوانید […]
[…] هدف اصلی تیمهای DevOps ایجاد تعداد بالای نسخههای تولیدی قابل اعتماد که همواره روندی افزایشی در پی دارد و جلسه CAB اغلب به عنوان پادزهر این امر تلقی میشود، که بسیار مناسب هم هست و جلوی تولید و تغییرات ناخواسته را میگیرد اما گاهاً فرایند بررسی و تصویب تغییر در تولید یک روند دشوار و زمانبری ایجاد میکند و ممکن است کسب اجازهی تغییر پس از صرفکردن زمان زیاد در جلسات، حدود یک یا دو هفته زمان نیاز داشته باشد. همین موضوع سبب ناراحتی تولیدکنندگان DevOps میشود، که از نظر آنها فرایند تایید در کمیته CAB تا حدی ناعادلانه است. دلایل آنها نیز گاها درست است. خوشبختانه، ITSM در طی سالیان متمادی تفکر خود را متحول کرده و تلاش زیادی برای تطبیق نیازهای DevOps با ITIL انجام داده. به عنوان مثال: داشتن بررسی CAB برای هر درخواست تغییر، کارآمد نیست و قطعاً منطقی هم نیست. دعوای DevOps و ITIL را از لینک زیر بخوانید. […]
[…] دعوای ITIL با DevOps […]
[…] دعوای ITIL با DevOps […]
[…] مقاله دعوای Devops با ITIL را بخوانید. […]