چرا SLA-ها هندوانه‌ای می‌شوند؟

چرا SLA-ها هندوانه‌ای می‌شوند؟

مدانت

به چه چیزی بد نگاه می کنید؟

بد نیست فکر کنید که اندازه گیری SLA چیزی جدید نیست. نمونه های بسیاری در دنیای بهترین تجربیات وجود دارد که چگونه اندازه گیری ها می توانند نتایج اشتباه را هدایت کنند، دو مورد در اینجا هستند که جزو مهم ترین قوانین کمپبل و گودر است، که به ترتیب یک روانشناس / دانشمند علوم اجتماعی و اقتصاد هستند.

در دنیای علوم اجتماعی، قانون کمپبل بیان میکند:

هنگامی که یک متریک به عنوان شاخص اولیه موفقیت شناخته شود، توانایی آن برای اندازه گیری دقیق موفقیت، به خطر می افتد.

یک قانون مشابه در حوزه اقتصاد وجود دارد؛ قانون گودرث می گوید:

وقتی اندازه گیری یک هدف است، توقف آن، بهترین اندازه گیری است.

به طور خلاصه، مهم نیست که محیط شما چیست یا در چه صنعتی و یا چه بخشی از آن هستید، اغلب شرکت ها از SLA بعنوان یک جعبه تمرینی استفاده می کنند. خطر این رویکرد این است که تمرکز همه چیز در مورد اهداف به طور بالقوه خودسرانه به جای کیفیت کلی خدمات است.

معیارهای ضعیف نیز ممکن است سبب تقویت رفتار اشتباه شود. به عنوان مثال، نرخ حوادث بیش از حد سریع، ریسک از دست دادن اطلاعات حیاتی را افزایش می دهد و یا سبب عدم استفاده از راه حل مشکلات موجود و خطاهای شناخته شده می شود.

اگر کارشناسان پشتیبانی و سرویس دهندگان فقط روی سرعت تمرکز کند، چیزهایی مانند خلاقیت، اضافه کردن یادداشت های مناسب، بررسی پایگاه دانش، ایجاد راهکار، شناسایی علت حادثه، ریشه یابی و واگذاری حادثه به یک مشکل و یا حتی تخصیص چند ثانیه اضافی برای تلاش و اصلاح حادثه در همان بار نخست از بین می رود و این همان داخل قرمز هندوانه است! ضمن اینکه با گذشت زمان، این امر منجر به کاهش کیفیت خدمات عمومی و افزایش زمان صرف شده برای بازگرداندن حوادثی می شود که در نهایت هیچکدام خوب نیست. تازه فقط این نیست شما از تکنسین های پشتیبانی و سرویس دهندگان تعدادی رباط-تکنسین خط تولید می سازید که انگیزه های شغلی آنها را در حاکمیت مطلق SLA های فاقد معیار از بین می رود و نتیجه ابتکار، خلاقیت، پویایی و ارایه راهکارهای بهینه برای همیشه از بین می رود چراکه بر اساس مفاهیم ITSM هدف از اجرای تمامی فرایندها، بهبود مستمر است.

اجتناب از SLA های هندوانه

اگر شما در مورد اثر SLA هندوانه نگران هستید -  امیدوارم که شما را به اندازه کافی متقاعد کرده باشیم در اینجا برخی از چیزهای کلیدی که باید به دنبال داشته باشید:

  1. اهدافی که مبهم یا قابل اجرا نیستند را دنبال نکنید.
  2. اندازه گیری هایی که قابل دستیابی نیستند را معیار قرار ندهید.
  3. اطلاعات بیشتری درباره حساسیت یا تاثیر تجاری کسب و کار به دست بیاورید
  4. بیش از حد مجازات برای اقدامات تعیین نکنید.
  5. اصطلاحات فنی را پیش از تخطی و نقض SLAها از قبل مرتفع کنید.
  6. SLA هایی که زمان بندی های مورد توافق را ندارند را تعیین نکنید.
  7. رضایت مشتریان و رضایت سرویس دهندگان را باهم در نظر بگیرید.
  8. جلسات منظم بیشتری برای ارایه خدمات منطبق با حساسیت های کسب و کار و عملکرد و توانایی واحد پشتیبانی بازبینی
  9. روابط انسانی را فراموش نکنید.

سپس فعالیت های پشتیبانی روز افزون فناوری اطلاعات وجود دارد که ما می توانیم بهتر انجام دهیم - چه با نتایجی که ما از طریق معیارهای مورد نظر (در SLA ها) هدف قرار می دهیم یا خیر - چرا که بیش از همه، مشتریان ما سزاوار بهترین ها هستند!

اما به خاطر داشته باشید که نباید هدف ما از اینها فقط کسب موقعیت بالاتر، افزایش درآمد و تمدید مشتری برای حفظ کسب و کار باشد. میز کار و تیم پشتیبانی ما نیز به همان اندازه، شایسته است که بهترین باشد. IT باید توانمند باشد تا بهترین خدمات ممکن را ارائه دهد، نه اینکه توسط SLA محدود شود. و مرتبا عملکرد آنها ممیزی گردد از طرفی هر کسی که خدماتی را که ارائه می دهد، باید بهترین تجربه ممکن را داشته باشد؛ چرا که، به عنوان متخصصان فناوری اطلاعات، کارشناسان پشتیبانی ویترین سازمان هستند و پرچم داران اولین درگاه پاسخ و مرکز کمی و کیفی خدمات فناوری هستند.

تاکید می کنم که پدر علم مدیریت نوین، پیتر دراکر می گوید: "هر چیزی که اندازه گیری نشود قابل مدیریت نیست" اما این را هم به یاد بیاورید که صرفا بر اعداد و آمار تمرکز نکنید، چیزی است که همه ما می بینیم، اعداد است نه تجربه کاربر نهایی. به عنوان مثال، SLA برای درخواست حقوق و دستمزد شما ممکن است هدف دسترس پذیری ۹۹٫۵٪ باشد. آیا شما این هدف را برآورده می کنید؟ آیا همه چیز درست است؟ قطعا پاسخ نه است! اگر ۰٫۵٪ از خرابی در پایان ماه، مورد پردازش قرار نگیرد. شاید اتفاق بی بازگشتی رخ نداده باشد! در عوض باید همه چیز در مورد تجربه کاربر نهایی باشد و ما باید پارادایم را از اندازه گیری ها و معیارها به تاثیرات تجاری تغییر دهیم. در مثال پرداخت حقوق، اهداف SLA ممکن است کاملا برآورده شده باشد، اما آیا تیم های مالی و حقوق و دستمزد در مورد استفاده از سرویس احساس خوبی دارند؟ و در مورد کاربران نهایی (کارکنان) که ممکن است تاخیر یا اشتباه در دستمزد خود را تجربه کرده اند، SLA های هندوانه به ما آسیب برسانند. آیا شما SLA های هندوانه را در عمل دیدید؟ چگونه آنها بر سازمان شما تاثیر گذاشتند؟ لطفا در کامنت ها مرا در جریان بگذارید!

با تشکر: هادی احمدی


مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x