Cost-benefit analysis: تحلیل مزایای هزینه
این شامل بررسی کل هزینههای طول عمر یک پروژه است مانند:
- هزینههای اولیه
- هزینههای آموزشی و کارکنان
- هزینههای نگهداری
- هزینههای یکبارمصرف بهعنوانمثال ارتقاء میدهد
در مقابل مزایای مورد انتظار ازجمله:
- کاهش هزینههای نیروی کار
- بهرهوری بیشتر
- کاهش نرخ خرابی و ضایعات
Classification: و طبقهبندی
هزینهها معمولاً به یکی از حوزههای زیر دستهبندی میشوند:
- سختافزار
- نرمافزار
- زیرساخت (غیر نرمافزاری)
- هزینههای کارکنان
Budgeting: بودجهبندی
امروزه، بودجهبندی فناوری اطلاعات نیازمند یک تعادل دقیق بین «روشن نگهداشتن چراغها» و ایجاد تحول دیجیتال است. برای این منظور، سه دسته اصلی از هزینههای فناوری اطلاعات به شرح زیر وجود دارد:
مخارج سرمایه - این شامل کسب مجوزهای نرمافزاری بزرگ، تعمیرات اساسی، ارتقاء نرمافزار یا خرید سختافزار میشود.
بودجه عملیاتی – این هزینهها مواردی را برای اجرای کسبوکار از قبیل نگهداری و پشتیبانی از سختافزار و همچنین نرمافزار پوشش میدهد. یک نظرسنجی اخیر BMC نشان داد که ۳۷ درصد از مدیران گفتند که اکثر بودجههای IT آنها صرف نگهداری و مدیریت مداوم میشود، یعنی وظایفی مانند حفظ زمان و در دسترس بودن. اعمال ارتقاء، اصلاح و وصله. و تضمین امنیت – درحالیکه در برابر آن باید برای توسعه پروژه جدید یا ابتکارات جدید مانند دیجیتال، مجازیسازی یا ابر هزینه میکردند!
مخارج استراتژیک - پروژههای جدید همانطور که در بالا توضیح داده شد برای متحول کردن کسبوکار.
شارژ کردن
هنگامیکه ملاحظات مربوط به شارژ را مدنظر قرار میدهند، سازمانها تعیین میکنند که برای خدمات ارائهشده چه مقدار از مشتریان صورتحساب بگیرند. این معمولاً ارزش خدمات و زمان سرمایهگذاری موردنیاز برای ارائه خدمات را در نظر میگیرد. اگر یک سازمان فقط به مشتریان داخلی خدمات ارائه میدهد، مانند یک بخش فناوری اطلاعات داخلی برای یک سازمان سازمانی، معمولاً نیازی به صدور صورتحساب برای مشتری نیست. در این موارد، هزینه به سربار سازمان جذب میشود یا در داخل به آن بخش تخصیص مییابد.
توسعه یک مدل بازگشت شارژ
به بیان ساده، یک مدل استرداد شارژ به شما کمک میکند تا تعیین کنید برای بازیابی هزینهها چقدر باید صورتحساب بگیرید. ایجاد نرخ بازپرداخت به معنای درک هزینه و اضافه کردن حاشیه است. در یک برگه خلاصه سطح بالا مانند این، سازمانها نرخها را با اضافه کردن t تعریف میکنند
درصد سربار وارث نسبت به نرخ بازپرداخت آنها.
توجه به این نکته مهم است که این فرآیندها در خلأ وجود ندارند. هر یک به دیگری متکی است تا نتایج عملکرد مطلوب سازمان فناوری اطلاعات را به دست آورد بهعنوانمثال، بودجه جدید معمولاً پس از برنامهریزی دقیق در ابتدای سال مالی به وجود میآید. هرماه، این بودجه یا توسط دادههای حسابداری پشتیبانی میشود یا بخش فناوری اطلاعات بهمنظور بازگشت به مسیر، باید تنظیماتی را انجام دهد. بهطور مشابه، خروجی از دادههای حسابداری برای تعیین نرخ شارژ استفاده میشود، که درنهایت به درآمد تبدیل میشود که بهنوبه خود، بودجه را هدایت میکند.
فهرست
مدیریت موجودی IT در مرحله مدیریت دارایی و پیکربندی ITIL چارچوب موردبررسی قرار میگیرد. درحالیکه مستقیماً به مرحله استراتژی خدمات موردبحث ما مربوط نمیشود، داشتن موجودی فهرست بندی شده هنوز مهم است. در طی مرحله شناسایی مدیریت دارایی سرویس و پیکربندی، یک موجودی جامع توسعه مییابد. علاوه بر این، رهبران کسبوکار حسابرسی انجام میدهند که در آن تمام جنبههای یک آیتم شامل برخی یا همه موارد زیر را ثبت میکنند:
- شناسههای منحصربهفرد
- نام
- شرح
- نسخهها
- محل
- وضعیت فعلی
- اطلاعات تأمینکننده
بهبود مستمر از طریق مدیریت مالی
بیشتر سازمانهای فناوری اطلاعات بهشدت بر ارائه خدمات فناوری اطلاعات باکیفیت به مشتریان داخلی یا خارجی متمرکز هستند. درنتیجه، اغلب اوقات، حسابداری، بودجه و صورتحساب در پشت گوش میاندازند. بااینحال، با استفاده از چارچوب ITIL، کسبوکارها میتوانند از بهترین شیوهها برای تقویت مدیریت مالی و قدرت کلی سازمان فناوری اطلاعات خود استفاده کنند.
[…] مدیریت مالی خدمات عمدتاً بر بودجهبندی، حسابداری و شارژ برای خدمات محصولاتی که به تازگی مفهومسازی، طراحی، انتقال، تحویل و پشتیبانی در سراسر سیستم ارزش خدمات هستند، متمرکز است. به نحوی که تمام سرمایهگذاریهای انجام شده در خدمات باید توجیه اقتصادی داشته باشند.· بودجهبندی: به منابع مالی تأیید شده برای خدمات و محصولات و مدیریت آنها در طول چرخه عمر آنها اشاره دارد. بطور حدودی منابع مالی و تجزیه و تحلیل قبل از تخصیص و تصویب بودجه انجام خواهد شد.· حسابداری: به فعالیتی اطلاق میشود که بر نظارت، مدیریت و کنترل منابع مالی مانند مقایسه معامله واقعی با بودجه متمرکز است. این شامل حسابداری سیستمها، دفاتر، مجلات، نمودار حسابها و غیره است.· شارژ: نیز هزینههایی است که از مصرف کننده برای خدمات و محصولاتی که شامل صورتحساب میشود، مطالبه میشود. این میتواند یک عمل اختیاری باشد، زیرا خدمات همیشه فقط به مشتریان خارجی ارائه نمیشود.مدیریت مالی بیشتر باید به طور مؤثر و کارآمد مدیریت شود و اهداف مالی باید محقق شوند. محیط فن آوری مدرن با گسترش چشم انداز و کاربرد بر روی این عمل تأثیر گذاشته است.یک سازمان مدرن از جدیدترین فناوریها مانند خدمات ابری، بیگ دیتا، تجزیه و تحلیل و هوش مصنوعی (AI)، فناوریهای زنجیره بلوک و غیره استفاده میکند. همهی این فناوریها مستلزم برنامهریزی مالی هستند.مطلب مرتبط: تمرین مدیریت مالی در ITIL را بخوانید […]
[…] تمرین مدیریت مالی در ITIL […]