چگونگی مدیریت مشکل پیشگیرانه با فرایند مدیریت رویداد!؟
تمامی اخباری که به هر شکلی به دست ما میرسند حاوی پیامهایی هستند که از سه حالت خارج نیستند یا خبر مسرتبخشی است یا نگرانکننده و یا ناامیدکننده!
با شنیدن این اخبار گاهی بیتفاوت بودن، گاه لبخند زدن، گاهی آماده بودن و در نهایت گاهی دست به اقدامی فوری زدن تمام واکنش ما به آن خواهد بود.
در جهان فناوری اطلاعات و ITIL هم همین اخبار در سه حالت: اطلاع، هشدار، خطا توسط سیستمها و سرویسها به گوش ما میرسند که به آن رویداد میگویند و به اندازهی اخبار پیرامون ما، رویداد تولید میشود.
مدیریت رویداد، در بخش عملیات خدمت و یکی از فرایندهای مهم تعریف شده در ITIL3 است اما این فرایند یک تمرین خوب بنام "نظارت و مدیریت رویداد" در بخش "تمرینات مدیریت خدمات" در ITIL4 نقش خود را ایفا میکند. برای درک رویداد، استفاده از مفهوم کاربردی یک نرمافزار مانیتورینگ شبکه شاید بهترین تعریف باشد همانطور که میدانید از یک سیستم نرمافزاری بنام مانیتورینگ برای نظارت بر عملکرد شبکه، ترافیک شبکه، زیرساختها و سرورها و سوئیچها استفاده میشود این ابزار وظیفهی بررسی، نظارت بر صحت اجرای کلیهی سختافزارها، سرویسها و زیرساختهای فناوری اطلاعات را برعهده دارد و از طریق ثبت وقایعی بنام رویداد سعی دارد تا شما را از کمّ و کیف عملکرد آنچه که رخ داده مطلع کند بطور مثال ارسال اطلاعرسانیها، آلارمها و پیامهای هشدار و خطاهایی که در نرمافزارهای مانیتورینگ که بهطور سیستماتیک ایجاد میشوند کمک میکند تا به گنجینهای از آنچه که در لایههای زیرین شبکه در حال وقوع است، دست یابید و بر اساس اهمیت آنها تصمیمات لازم را اتخاذ و بهبود لازم را انجام دهید.
مقاله مرتبط در خصوص مدیریت رویداد چیست را بخوانید.
یک نرمافزار مانیتورینگ بهخودی خود مفهوم کامل مدیریت رویداد را نمیرساند اما واسط ماست با CI-ها در حقیقت ابزارهای نظارتی شبیه خبرنگارانی هستند که سعی دارند تا وضعیت تغییر داده شده در هر چیزی را به ما برسانند. نرمافزارهای مانیتورینگ قدم اول برای تکمیل اهداف مدیریت رویداد هستند. در کلامی دیگر هر سرویسی که بتواند وقایع عملکرد خود را از طریق یک اعلان به شما اطلاع دهد در حقیقت دارد یک رویداد ایجاد میکند. این یعنی آن سرویس بر اساس رویدادهایی که بر روی CI-ها در حال اتفاق است قادر است آنها را شناسایی و به سمع و نظر شما برساند و شما بر اساس این وقایع دریافت شده قادرید تا به سایر اهداف مدیریت رویداد که شامل: تجزیه و تحلیل و تعیین اقدامات کنترلی است اقدامات لازم را برای تحقق این اهداف بهکار بگیرید، فرآیند مدیریت رویداد یک بستر مناسب برای تضمین عملکرد سرویس، گزارشگیری و بهبود آن است. در حقیقت این یعنی از لحظهای که سیستم به شما اطلاعی در خصوص وضعیت فعلی یک سرویس میدهد و کیفیت عملکرد آنرا به اطلاع شما میرساند تا زمان بررسی شما و اتخاذ تصمیمات برای تضمین عملکرد سرویس و گزارشگیری و بهبود وضعیت و بستن نهایی آن، صفر تا صد فرایند مدیریت رویداد است.
مقالهی مرتبط فرق رویداد با رخداد را بخوانید.
بطور خلاصه تصویری که از این فرایند(تمرین) میتوان در نظر داشت این است که پروسهی مدیریت رویداد، فرایندی است که بر همه وقایعی که از طریق زیرساخت IT رخ میدهد نظارت دارد تا این امکان را برای عملکرد طبیعی آن فراهم سازد و همچنین شرایط استثناء را نیز شناسایی و افزایش میدهد.
یک رویداد میتواند به عنوان یک رخداد از پیش تعریف شده یا قابل تشخیص تعیین گردد.
مدیریت رویداد یکی از مهمترین روشها برای مدیریت پیشگیرانهی مشکل است این یعنی در صورتی که یک رویداد از نوع هشدار اعلام شود شما پیش از وقوع حوادث و مشکلات آتی قادرید تا بهبود لازم را انجام دهید. مثلاً اگر رویدادی مبنی بر اینکه ظرفیت هارد دیسک سرور اتوماسیون اداری ۹۰٪ است این یک رویداد است و عدم توجه به آن در کوتاه مدت میتواند منجر به حادثه و یا افت سرویس شود. بنابراین با اطلاع از این رویداد قادرید تا تمهیدات لازم را برای افزایش ظرفیت هارد سرور انجام دهید و مدیریت مشکل پیشگیرانهای داشته باشید. یا اگر خطایی رخ داده این خطا بهسرعت میتواند در فرایندهای مدیریت حادثه/مدیریت مشکل و مدیریت تغییر به گردش دربیاید پیش از آنکه کاربران اقدام به ثبت خرابی بکنند!
ادامه مطلب در صفحه بعد…
[…] مقاله مرتبط: مدیریت مشکل با مدیریت رویداد […]
[…] مدیریت پیشگیرانه مشکل با مدیریت رویداد […]
[…] مدیریت پیشگیرانه مشکل با مدیریت رویداد […]