گام 5: تعریف ساختار فرایند To-Be
این گام بهمنظور توسعه ساختار فرایند بر اساس نتیجهگیریهای گرفتهشده از تجزیهوتحلیل وضعیت فعلی است و بهعنوان پنجمین گام از پیادهسازی ITIL، لازم است تا یک لیست با فرایندها و زیر فرایندهایی که باید معرفی یا بهبود یابند، تهیه شود تا یک فرایند ساختاریافته ایجاد شود
اهداف
- تعیین فرایندهای مدیریت خدمات که باید معرفی شوند
- تجزیه فرایندها به زیر فرایندها
فرایندهای ITIL که باید معرفی شوند اغلب بهطور مستقیم از اهداف پروژه نتیجه میگیرند:
اگر پروژه در خدمت هدف افزایش پشتیبانی کاربر باشد، فرایند مدیریت حادثه باید ایجاد یا بهبود یابد. به دلیل ارتباط نزدیک آنها با مدیریت حادثه، فرایندهای مدیریت مشکل و مدیریت پیکربندی نیز باید در محدوده پروژه گنجانده شود.
هدف از این گام پروژه در درجه اول انتخاب فرایندهای ITIL و زیر فرایندها است.
ساختار فرایند آینده شامل توصیف دقیق فرایند نیست – بلکه اینها در گام بعد توسعه مییابند. نقشه فرایند ITIL شامل یک ساختار فرایند عمومی است، بنابراین میتوان از آن برای پشتیبانی از این گام استفاده کرد.
پیشنیازها
- نتایج حاصل از ارزیابی فرایند کجا هستیم as-is
- اهداف پروژه
نتایج / تحویل
- تجزیه ساختاری فرایندهای ITIL معرفی میشود
عوامل موفقیت
تعریف ساختار فرایند نباید سعی کند مراحل بعدی پروژه را پیشبینی کند. هدف از این گام شناسایی فرایندها و زیر فرایندهایی است که باید معرفی شوند، نه مشخص کردن فرایندها با جزئیات زیاد.
ادامه مطلب در صفحه بعد...