مدانت

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات اغلب با کتابخانه Infrastructure Technology فناوری اطلاعات (ITIL) معادل است، هرچند استانداردها و چارچوب‌های متنوعی برای نظارت بر کلیه ITSM وجود دارد؛ اما محبوب‌ترین آن‌ها بر اساس ارزیابی فوربس اینساید، چارچوب ITIL است این چارچوب باز نخست به‌عنوان نشریه رسمی سازمان‌های دولتی انگلستان منتشر شد. در ماه ژانویه سال ۲۰۱۴، مالکیت ITIL به Axelos، یک سرمایه‌گذاری مشترک دولت انگلیس و Capita، فرایند کسب‌وکار بین‌المللی و شرکت خدمات حرفه‌ای منتقل شد. نسخه فعلی چارچوب ITIL نسخه ۲۰۱۱ است. یک نسخه از نسخه قبلی به نام ITIL نسخه ۳ (منتشرشده در ژوئن ۲۰۰۷) است. نسخه ۳ ITIL ارتقاء عمده‌ای از نسخه ۲ (۲۰۰۱) بود. درحالی‌که نسخه ۲ پردازش گرا بود (به دو گروه تقسیم می‌شود: پشتیبانی خدمات و تحویل خدمات)، نسخه ۳ سرویس گرا است. ازآنجاکه ITIL V3، فرآیندهای ITIL مختلف به پنج مرحله چرخه عمر سرویس تقسیم می‌شوند: استراتژی خدمات، طراحی خدمات، انتقال خدمات، سرویس و بهبود خدمات مداوم. گواهینامه‌های متعددی برای مدیریت خدمات مانند موسسه ITIL 2011 وجود دارد.

همان‌طور که از ساختار مدل‌های فرایندی فوق را نظاره می‌کردیم فهمیدیم که در هرکدام به طبع بر اساس نیازهای خاصی جهت بهبود کسب‌وکار ارائه‌شده‌اند اما در میان همه آن‌ها ITIL تاکنون کارنامه موفق‌تری داشته است یکی از دلایل محبوبیت بهروش بودن و ارائه تعریفی بنام سرویس دسک است به همین خاطر است که حجم وسیعی از نرم‌افزارهایی که سرویس دسک را پوشش می‌دهند در جهان تولید شد.

اجرای فرایندهای ITSM در یک سازمان، کار آسانی نیست اما پیاده‌سازی آن دسته از فرآیندهای که کارایی بیشتری دارند، به‌شدت می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی سبب بهبود مستمر خدمات در سازمان شوند و اکثر این فرایندهای پرکاربرد توسط بسیاری از ابزارهای نرم‌افزاری تخصصی پشتیبانی می‌شود. ابزارهای نرم‌افزاری ITSM اغلب به‌عنوان سوئیت‌های ITSM به بازار عرضه می‌شود که کل مجموعه‌ فرایندهای ITSM را پشتیبانی می‌کند و معمولاً در هسته آن‌ها یک سیستم مدیریت گردش کار برای رسیدگی به حوادث، درخواست خدمات، مشکلات و تغییرات وجود دارد. آن‌ها همچنین ممکن است دارای شامل یک ابزار برای پایگاه داده مدیریت پیکربندی و توانایی این مجموعه‌ها برای برقراری ارتباط آسان بین حادثه، درخواست خدمات، مشکل و تغییر، سوابق آن‌ها با یکدیگر و روابط آن با سایر اقلام پیکربندی CMDB نیز هستند که خود این قابلیت‌ها می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد. ابزار ITSM معمولاً به‌عنوان ابزار ITIL اشاره می‌شود. بیش از ۱۰۰ ابزار ITSM یا ابزار ITIL تاکنون در جهان اعلام وجود کرده‌اند. فروشندگان نرم‌افزاری مانند Axios Systems و Marval و Manageengine و بسیاری دیگر هستند که استراتژی ITSM را سعی می‌کنند برآورده کنند.

ادامه مطلب در صفحه بعد…

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] برای مشاهده نمودار و تمامی چارچوب هایی که استراتژی ITSM ر… […]

trackback

[…] چارچوب‌های مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) نقش مهمی در ارائه کارآمد خدمات فناوری اطلاعات در سازمان‌ها ایفا می‌کنند. این چارچوب‌ها رویکردی ساختاریافته برای مدیریت و بهبود فرآیندهای فناوری اطلاعات ارائه می‌کنند و تضمین می‌کنند که خدمات فناوری اطلاعات با نیازهای کسب‌وکار همسو هستند. در میان چارچوب‌های مختلف ITSM موجود، دو مورد برجسته ISO 20000 و ITIL4 هستند. درک تفاوت‌های کلیدی بین این چارچوب‌ها برای سازمان‌هایی که در تلاش برای بهینه‌سازی شیوه‌های مدیریت خدمات فناوری اطلاعات خود هستند، ضروری است. لیست تمام چارچوب‌های ITSM‌ را از اینجا بخوانید. […]

trackback

[…] لیست تمام چارچوب‌های مدیریت خدمات را از اینجا ببینید […]

trackback

[…] تمام چارچوب‌های ITSM […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x