مدانت

مدیریت تغییر در مقابل مدیریت انتشار درITIL

در  ITIL، مدیریت تغییر به‌عنوان اضافه کردن، اصلاح یا حذف هر چیزی که می‌تواند بر خدمات فناوری اطلاعات تأثیر بگذارد، تعریف می‌شود.

همان‌طور که گفته شد ITIL بین سه نوع تغییر تمایز قائل می‌شود: استاندارد (از پیش مجاز، کم‌خطر)، اضطراری (فوری، مانند حل‌وفصل یک حادثه بزرگ) و عادی (همه تغییرات دیگر). تیم‌های مدیریت تغییر، مسئول به حداقل رساندن ریسک و تأثیر بر عملیات کسب‌وکار از هرگونه تغییر تکنولوژی است که رخ می‌دهد.

انتشار، یک راه‌اندازی نرم‌افزار جدید یا اصلاح‌شده است.

ITIL  تیم‌های مدیریت انتشار را به‌عنوان پزشکانی تعریف می‌کند که قبل از استقرار، انتشار را به محیط تولید می‌رسانند، آزمایش می‌کنند و برنامه‌ریزی می‌کنند. یک فرایند مدیریت انتشار عالی تضمین می‌کند که شما قابلیت‌های جدید را با خیال راحت و به‌طور مؤثر منتشر کنید. و این استاندارد تضمین می‌کند که چگونه دانش را از تیم توسعه به تیم‌های مسئول حمایت از راه‌حل‌های جدید منتقل می‌کنید.

مدیریت تغییر و مدیریت انتشار ارتباط نزدیکی دارند. مدیریت تغییر ورودی را برای مدیریت انتشار فراهم می‌کند و مدیریت انتشار خروجی را ارائه می‌دهد. اما هرکدام دارای تفاوت‌های ظریف و مشخصات هستند. یک راه خوب برای فکر کردن به تفاوت‌ها این است که به یاد داشته باشید که مدیریت تغییر استراتژیک است و مدیریت انتشار عملیاتی است.

در اینجا نگاهی دقیق‌تر به چگونگی مدیریت تغییر و مدیریت انتشار می‌اندازیم:

 مدیریت انتشارمدیریت تغییر
تعریفعمل ساخت، آزمایش و انتشار تغییراتروش‌های مدیریت درخواست‌های تغییر برای به حداقل رساندن تأثیر کسب‌وکار تغییرات
زمانتمام فعالیت‌های استقرارقبل و بعد از استقرار
خروجیبسته‌بندی تغییرات تأییدشدهطرح کنترل کیفیت، تأییدیه
پس از پیادهسازیکنترل نسخهبازتاب، بررسی، بهبود

چگونگی برنامه‌ریزی و مدیریت موفقیت‌آمیز انتشار

مدیریت تغییر و مدیریت انتشار باید در هماهنگی کار کند تا مؤثر باشد. برای یک مدیر تغییر برای تعیین یک برنامه مؤثر برای کاهش خطر و اختلال، مهم است که ‌آن‌ها ورودی را از کسانی که استقرار واقعی را انجام می‌دهند، ترکیب کنند.

با روشن کردن نقش‌ها و مسئولیت‌های دو تیم شروع کنید. سپس اطمینان حاصل کنید که هر دو تیم اطلاعات لازم مانند دستورالعمل‌های فرایند و جزئیات درخواست توسعه را به اشتراک می‌گذارند. ازآنجا، مدیر تغییر می‌تواند برنامه انتشار قبل و بعد از استقرار را اجرا کند. برنامه‌های مدیریت تغییر موفق عبارت‌اند از:

  • اهداف و KPI های تعریف‌شده
  • لیست تأییدیه‌های ذینفعان موردنیاز
  • نقاط عطف و وابستگی‌ها
  • کار به وظایف کوچک‌تر و کم‌خطر تقسیم می‌شود
  • معیارهای تست
  • برنامه‌های ارتباطی و آموزشی

هنگامی‌که مدیریت تغییر مطرح شد، مدیر انتشار می‌تواند برنامه انتشار را تنظیم کند، برنامه‌ریزی را آغاز کند و توسعه را آغاز کند. هنگامی‌که به‌وضوح تعریف می‌شود، مدیریت انتشار یک پل بین تیم‌هایی که قابلیت‌های جدید را توسعه می‌دهند و تیم‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، فراهم می‌کند. بنابراین شما می‌توانید به ارائه ارزش واقعی به کاربران نهایی ادامه دهید - به‌روزرسانی‌های مکرر، پشتیبانی مداوم و حداقل اختلال در کار روزانه آن‌ها.

روش‌هایی مانند توسعه چابک، تحویل مداوم و DevOps زمان به بازار و زمان به ارزش را کوتاه کرده‌اند و مدیریت انتشار مؤثر را حتی مهم‌تر می‌کنند. این روش‌ها به سیستم‌عامل‌های به‌طور فزاینده پیچیده اعمال می‌شود. این امر مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و ارتباط قوی بین مدیریت تغییر و تیم‌های مدیریت آزاد است.

همکاری با یکدیگر، مدیریت تغییر و مدیریت انتشار یک جریان اطلاعاتی ایجاد می‌کند که در نهایت منجر به نرم‌افزار بهتر و مشتریان راضی‌تر می‌شود.

مدیریت انتشار در کجای برنامه‌های فناوری اطلاعات قرار می‌گیرد؟

یک طرح فناوری اطلاعات، تصویر بزرگی ازآنچه در سه‌ماهه آینده، سال یا فراتر از آن به دست خواهید آورد، ازجمله ابتکارات یا تغییرات فراگیر و سطح بالا یا موضوعات بزرگی است که به شما در رسیدن به اهداف خود کمک می‌کند. هر ابتکار یا مجموعه تغییر چندگانه معمولاً شامل یک انتشار می‌شود. و هر نسخه ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که شما در برنامه خود اولویت‌بندی کرده‌اید. یک مدیر فناوری اطلاعات بر کل طرح نظارت می‌کند - در سازمان‌های بزرگ‌تر، یک مدیر انتشار جداگانه ممکن است مسئول برنامه‌ریزی و نظارت بر انتشار باشد.

مدیریت تغییر را شبیه پیله کردن کرم ابریشم ببینید و مدیریت انتشار را شبیه پروانه شدن!

مقالات مرتبط:

مسابقه درک مطلب:

مهمترین علل اجرای فرایند مدیریت تغییر و انتشار ..........و ........... و ........... است و هر دو هدف مشابهی دارند تا اطمینان حاصل شود که کسب‌وکارها بدون اختلال به ........ و ........... ادامه می‌دهند.

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 سال قبل

خیلی خوب

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x