مدیریت تغییر در مقابل مدیریت انتشار درITIL
در ITIL، مدیریت تغییر بهعنوان اضافه کردن، اصلاح یا حذف هر چیزی که میتواند بر خدمات فناوری اطلاعات تأثیر بگذارد، تعریف میشود.
همانطور که گفته شد ITIL بین سه نوع تغییر تمایز قائل میشود: استاندارد (از پیش مجاز، کمخطر)، اضطراری (فوری، مانند حلوفصل یک حادثه بزرگ) و عادی (همه تغییرات دیگر). تیمهای مدیریت تغییر، مسئول به حداقل رساندن ریسک و تأثیر بر عملیات کسبوکار از هرگونه تغییر تکنولوژی است که رخ میدهد.
انتشار، یک راهاندازی نرمافزار جدید یا اصلاحشده است.
ITIL تیمهای مدیریت انتشار را بهعنوان پزشکانی تعریف میکند که قبل از استقرار، انتشار را به محیط تولید میرسانند، آزمایش میکنند و برنامهریزی میکنند. یک فرایند مدیریت انتشار عالی تضمین میکند که شما قابلیتهای جدید را با خیال راحت و بهطور مؤثر منتشر کنید. و این استاندارد تضمین میکند که چگونه دانش را از تیم توسعه به تیمهای مسئول حمایت از راهحلهای جدید منتقل میکنید.
مدیریت تغییر و مدیریت انتشار ارتباط نزدیکی دارند. مدیریت تغییر ورودی را برای مدیریت انتشار فراهم میکند و مدیریت انتشار خروجی را ارائه میدهد. اما هرکدام دارای تفاوتهای ظریف و مشخصات هستند. یک راه خوب برای فکر کردن به تفاوتها این است که به یاد داشته باشید که مدیریت تغییر استراتژیک است و مدیریت انتشار عملیاتی است.
در اینجا نگاهی دقیقتر به چگونگی مدیریت تغییر و مدیریت انتشار میاندازیم:
مدیریت انتشار | مدیریت تغییر | |
تعریف | عمل ساخت، آزمایش و انتشار تغییرات | روشهای مدیریت درخواستهای تغییر برای به حداقل رساندن تأثیر کسبوکار تغییرات |
زمان | تمام فعالیتهای استقرار | قبل و بعد از استقرار |
خروجی | بستهبندی تغییرات تأییدشده | طرح کنترل کیفیت، تأییدیه |
پس از پیادهسازی | کنترل نسخه | بازتاب، بررسی، بهبود |
چگونگی برنامهریزی و مدیریت موفقیتآمیز انتشار
مدیریت تغییر و مدیریت انتشار باید در هماهنگی کار کند تا مؤثر باشد. برای یک مدیر تغییر برای تعیین یک برنامه مؤثر برای کاهش خطر و اختلال، مهم است که آنها ورودی را از کسانی که استقرار واقعی را انجام میدهند، ترکیب کنند.
با روشن کردن نقشها و مسئولیتهای دو تیم شروع کنید. سپس اطمینان حاصل کنید که هر دو تیم اطلاعات لازم مانند دستورالعملهای فرایند و جزئیات درخواست توسعه را به اشتراک میگذارند. ازآنجا، مدیر تغییر میتواند برنامه انتشار قبل و بعد از استقرار را اجرا کند. برنامههای مدیریت تغییر موفق عبارتاند از:
- اهداف و KPI های تعریفشده
- لیست تأییدیههای ذینفعان موردنیاز
- نقاط عطف و وابستگیها
- کار به وظایف کوچکتر و کمخطر تقسیم میشود
- معیارهای تست
- برنامههای ارتباطی و آموزشی
هنگامیکه مدیریت تغییر مطرح شد، مدیر انتشار میتواند برنامه انتشار را تنظیم کند، برنامهریزی را آغاز کند و توسعه را آغاز کند. هنگامیکه بهوضوح تعریف میشود، مدیریت انتشار یک پل بین تیمهایی که قابلیتهای جدید را توسعه میدهند و تیمهایی که از آن پشتیبانی میکنند، فراهم میکند. بنابراین شما میتوانید به ارائه ارزش واقعی به کاربران نهایی ادامه دهید - بهروزرسانیهای مکرر، پشتیبانی مداوم و حداقل اختلال در کار روزانه آنها.
روشهایی مانند توسعه چابک، تحویل مداوم و DevOps زمان به بازار و زمان به ارزش را کوتاه کردهاند و مدیریت انتشار مؤثر را حتی مهمتر میکنند. این روشها به سیستمعاملهای بهطور فزاینده پیچیده اعمال میشود. این امر مستلزم برنامهریزی دقیق و ارتباط قوی بین مدیریت تغییر و تیمهای مدیریت آزاد است.
همکاری با یکدیگر، مدیریت تغییر و مدیریت انتشار یک جریان اطلاعاتی ایجاد میکند که در نهایت منجر به نرمافزار بهتر و مشتریان راضیتر میشود.
مدیریت انتشار در کجای برنامههای فناوری اطلاعات قرار میگیرد؟
یک طرح فناوری اطلاعات، تصویر بزرگی ازآنچه در سهماهه آینده، سال یا فراتر از آن به دست خواهید آورد، ازجمله ابتکارات یا تغییرات فراگیر و سطح بالا یا موضوعات بزرگی است که به شما در رسیدن به اهداف خود کمک میکند. هر ابتکار یا مجموعه تغییر چندگانه معمولاً شامل یک انتشار میشود. و هر نسخه ویژگیها و قابلیتهای جدیدی را ارائه میدهد که شما در برنامه خود اولویتبندی کردهاید. یک مدیر فناوری اطلاعات بر کل طرح نظارت میکند - در سازمانهای بزرگتر، یک مدیر انتشار جداگانه ممکن است مسئول برنامهریزی و نظارت بر انتشار باشد.
مدیریت تغییر را شبیه پیله کردن کرم ابریشم ببینید و مدیریت انتشار را شبیه پروانه شدن!
مقالات مرتبط:
- چگونگی ارزیابی ریسک تغییر در ۵ مرحله
- هفت گناه مرگبار در مدیریت تغییر
- جای خالی نبود مدیریت تغییر در تصمیمات کشوری
- هفت R مهم در مدیریت تغییر
- هیات مشاورین تغییر در مدیریت تغییر
- قابلیت تغییر در ITIL4
- تمرین قابلیت تغییر در ITIL
- تمرین مدیریت تغییر سازمانی
- نکات مهم برای غلبه در مقاومت در برابر تغییر
- تسلط بر مدیریت تغییرات با روش جان پی کوتر
- ابهام زدایی از مدیریت تغییر سازمانی و قابلیت تغییر
- تمرین مدیریت انتشار در ITIL4
- مدیریت انتشار چگونه کار میکند؟
- نمودار استخوان ماهی برای حل مشکل
مسابقه درک مطلب:
مهمترین علل اجرای فرایند مدیریت تغییر و انتشار ..........و ........... و ........... است و هر دو هدف مشابهی دارند تا اطمینان حاصل شود که کسبوکارها بدون اختلال به ........ و ........... ادامه میدهند.
خیلی خوب