مدل ارزیابی بلوغ ITIL4
متأسفانه تا پیش از این چارچوب ITIL فاقد متدی برای ارزیابی بود و نمیشد تمرینات و انطباق آن را توسط خودش ارزیابی کرد. تا چندی قبل فقط با کمک مدل انطباق TIPA و ISO20000 معمولاً این کار انجام میشد که یک نقص مهم برای ITIL بهحساب میآمد. ولی بنیاد Axelos اخیراً اولین مدل بلوغ ITIL را بر اساس مفاهیم مورداستفاده در چارچوب ITIL4 منتشر کرده و درست از زمان انتشار مدل و ارزیابی بلوغ ITIL همراه با آن، سؤالات زیادی از سوی مدیران فناوری اطلاعات مطرحشده که این متد ارزیابی چگونه کار میکند؟
در این مطلب کامل کلیه موارد مربوط به ارزیابیهایی که توسط مدل بلوغ ITIL موردتوجه قرارگرفته را شرح دادهام:
- ارزیابی مدل بلوغ ITIL
- انواع متدها ارزیابی بلوغ
- مهاجرت از ITIL v3 به ITIL4
- شیوههای ارزیابی
- آنچه در طول ارزیابی انتظار میرود؟
- گرفتن گواهی بلوغ
مسائل مربوط به کسبوکار توسط مدل بلوغ ITIL که Axelos عرضه کرده اولین و تنهاترین ابزار ارزیابی اختصاصی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات یا (ITSM) در جهان است که بر اساس مفاهیم توسعهیافته بهعنوان بخشی از چارچوب ITIL4 توسعهیافته است.
این مدل به یک سازمان فناوری اطلاعات اجازه میدهد تا وضعیت فعلی ITSM خود را بدون تعصب داخلی یا خارجی ارزیابی کند. یافتهها معمولاً برای شناسایی و اولویتبندی نقاط ضعف ITSM استفاده میشود، بنابراین رهبری میداند که منابع و تلاشهای بهبود را در کجا متمرکز کند و / یا میتواند پیشرفتهای مرتبط با ابتکار بهبود را که قبلاً در حال انجام است، ردیابی کند.
اگرچه تمرکز مدل بلوغ ITIL بر فناوری اطلاعات سازمان و ITSM است، اما میتواند فراتر از صرفاً ارزیابی فرایندها یا تمرینات انفرادی باشد. درواقع، یک سازمان میتواند از این مدل برای ارزیابی اکوسیستم فناوری اطلاعات بزرگتر ازجمله عناصری مانند فرهنگ، حاکمیت، بهبود و نوآوری و نحوه تعامل فرایندها با یکدیگر استفاده کند. بهعبارتدیگر، مدل بلوغ ITIL میتواند برای ارزیابی کل سیستم ارزش خدمات (SVS) استفاده شود. ازاینرو یک نتیجهی واحد و مشخص برای همه مناسب نیست بخاطر همین مدل بلوغ ITIL دارای سه نوع ارزیابی برای پاسخگویی به نیازهای مختلف است.
ارزیابی توسط یک مشاور معتبر و باتجربه و یا یک شریک مشاوره Axelos Certified باید انجام شود تا اطمینان حاصل گردد که دیدگاه مستقل توسط یک متخصص ITSM باتجربه ارائهشده است یا خیر؟
مدل بلوغ ITIL جایگاهی در حمایت از برنامههای بهبود فناوری اطلاعات و تحولات دیجیتال دارد.
رابطه "سنتی" بین استراتژی کسبوکار، دیجیتال و فناوری اطلاعات
قبل از اینکه کسی از اصطلاح "تحول دیجیتال" استفاده کند، اوج موفقیت بسیاری از تیمهای فناوری اطلاعات تبدیلشدن به یک شریک قابلاعتماد بود که از کسبوکار حمایت میکرد. این معمولاً به معنای اطمینان از فرایندهای فناوری اطلاعات مؤثر، کارآمد و پاسخگویی به نیازهای مشتریان داخلی کسبوکار است. همچنین شامل هماهنگی نزدیک استراتژی فناوری اطلاعات با استراتژی سازمانی / کسبوکار بزرگتر بود، زیرا بهطور سنتی، استراتژی کسبوکار، استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژی دیجیتال متفاوت بود. برای سازمانهایی که هنوز تحت تحول دیجیتال قرار نگرفتهاند، ارزیابی بلوغ ITIL میتواند برای اطمینان از اینکه حاکمیت فناوری اطلاعات، شیوهها و گردشکار از سازمان بزرگتر حمایت میکند، مورداستفاده قرار گیرد.
استراتژی در یک سازمان دیجیتال
این روزها، همه در مورد تحول دیجیتال صحبت میکنند، اصطلاحی که میتواند برای افراد مختلف متفاوت باشد.
انتشارات ITIL4 Digital and IT Strategy (DITS) تحول دیجیتال را بهاینترتیب تعریف میکند: "استفاده از فناوری دیجیتال برای بهبود قابلتوجه در تحقق اهداف سازمان که نمیتوان آن را با استفاده از روشهای غیر دیجیتال به دست آورد."
در یک سازمان کاملاً دیجیتالی، استراتژیهای دیجیتال و فناوری اطلاعات در استراتژی کسبوکار / شرکت وجود دارد - هیچ نور روز بین آنها وجود ندارد.
هنگام استفاده از مدل بلوغ ITIL در زمینه تحول دیجیتال، بیشازحد بر روی "دیجیتال" تمرکز نکنید. اجازه دهید استراتژی کسبوکار بزرگتر شما، فناوری اطلاعات را برای شناسایی مناطقی که بیشترین ارزش را به ارمغان میآورند، هدایت کند و تعیین کند که چگونه بهترین استفاده از ابزار و تکنولوژی را در اختیار شما قرار دهد.
اگرچه ممکن است در ابتدا ناراحتکننده به نظر برسد، ولی تغییر رهبری یک فرصت عالی برای شما است: هنگامیکه رهبری تغییر میکند، همهچیز میتواند تغییر کند. اکنون بهترین زمان برای در نظر گرفتن آنچه یک تحول دیجیتال میتواند برای سازمان شما باشد و چگونه ارزیابی بلوغ ITIL میتواند اطمینان حاصل کند که IT آماده پشتیبانی یا هدایت تغییراتی است که موفقیت را امکانپذیر میکند. این بار را بهعنوان فرصتی برای تجدیدنظر در استراتژی دیجیتال و فناوری اطلاعات خود در نظر بگیرید و آنچه را که میخواهید بر اساس استراتژی کسبوکار / کسبوکار بزرگتر خود به دست آورید، اولویتبندی کنید.
ادامه مطلب در صفحه بعد...